۹۷ درصد داروهای مصرفی در یزد تولید داخل است
کد خبر: 3857698
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷

۹۷ درصد داروهای مصرفی در یزد تولید داخل است

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهایی که در استان یزد مصرف می‌شود، از تولیدات داخل است.

۹۷ درصد داروهای مصرفی در یزد تولید داخلی استبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا میرجلیلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، امروز، 26 آبان ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد مصرف استان از تولیدات داخلی است و تنها سه درصد از داروها خارجی است.

وی با اشاره به هفته دیابت و این بیماری در استان یزد گفت: دیابت، بیماری خطرناک است اما درمان آن کار ساده‌ای است و تمام دنیا نیز امروز به این نتیجه رسیده‌اند که کنترل آن کار ساده‌ای است.

محمدرضا دهقانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این نشست اظهار کرد: آمار دیابتی‌های یزد بر اساس پایش انجام شده بر اساس قند ناشتا، بالا است و در این زمینه رتبه اول را در کشور داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه برخی عوامل تهدیدکننده بیماری دیابت قابل تغییر و برخی دیگر غیرقابل تغییر است، افزود: سن و سابقه فامیلی قابل تغییر نیست اما فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی و ... قابل تغییر است.

محمدرضا مصدق، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته 36 میلیارد تومان برای خرید قلم انسولین در استان هزینه شد بیان کرد: بر اساس آمار و گزارش‌های بیمه‌ها، دیابت و فشار خون یک سوم هزینه‌های درمانی را به خود اختصاص می‌دهند که البته این رقم، مربوط به سه سازمان بیمه گر است و اگر آمار کلی استخراج شود، رقم بیش از اینها خواهد بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان کرد: بیماران نگران تامین دارو نباشند زیرا شتاب تولید دارو در کشور بسیار خوب است بلکه نگرانی باید از سرعت شیوع بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشارخون باشد.

سیدمحمدرضا آقایی، مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی دیابت یزد نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی کمپین «من قول می دهم»  گفت: در این کمپین ۱۰ کار ساده‌ای که می‌تواند به کاهش ابتلا به دیابت کمک کند، برای مخاطب مطرح می‌شود و پیش بینی می‌شود اگر هر مخاطب، سه مورد از این اقدامات را انجام دهد، شاهد کاهش پنج درصدی دیابت در یزد باشیم.

آقایی میبدی تأکید کرد: علاقمندان به شرکت در این طرح، کلمه من قول می‌دهم را به شماره ۳۰۰۰۶۱۵۹ ارسال کنند تا اطلاعات کامل در اختیار آنها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دیابت بیماری که شیوع آن بالاست و همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند و در اوایل بدون علامت و سپس علامت آن بازر می‌شود افزود: دیابت عوارض شدید کلیوی و چشمی را به جای می‌گذارد و یک بحران جدی است چرا که در صورت پیشرفت جدی با هزینه‌های بالا و حتی معلولیت  منجر خواهد شد.

آقایی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان یزد شناسایی شده اند اما به همین تعداد نیز افراد در معرض ابتلا داریم که تقاضای ما مراجعه این افراد به کلینیک‌های دیابت یا مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت است.

وی با اشاره به حجم گسترده‌ای از فعالیت‌هایی که در این مرکز انجام می‌شود تصریح کرد: نقطه اول خطر دیابت در کشور برای مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان یزد که یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی استان است، هیج ردیف بودجه‌ای مستقل ندارد.

مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی دیابت یزد با اشاره به اینکه برای تامین هزینه‌ها، از مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی کمک گرفته می‌شود گفت: با توجه به اینکه یزد نقطه اول خطر دیابت در کشور است، امیدواریم به درخواست این مرکز برای دریافت ردیف بودجه ای مستقل، پاسخ مثبت داده شود.

انتهای پیام
captcha