دیوار کشیدن دور دانشگاه دردی را درمان نمی‌کند/ علوم انسانی باید مشکلات مردم را حل کند
کد خبر: 3859255
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
سورنا ستاری:

دیوار کشیدن دور دانشگاه دردی را درمان نمی‌کند/ علوم انسانی باید مشکلات مردم را حل کند

گروه اندیشه ــ معاون علمی فناوری رئیس جمهور با تأکید بر اینکه علوم انسانی باید مشکلات مردم را حل کند، گفت: امروزه در حوزه علوم انسانی شاهد نوشتن کتاب و مقالات متعدد هستیم که در جای خود امری خوب است، اما باید توجه داشت که هدف اصلی حل مشکلات مردم است.

سورنا ستاری

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌‌المللی علوم انسانی اسلامی، امروز سوم آذر با حضور جمعی از اندیشمندان در مرکز همایش‌‌های بین‌‌المللی صداوسیما برگزار شد.
 
سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور، در این مراسم بیان کرد: جشن‌‌های دو هزار و پانصدساله که در دهه 50 برگزار می‌‌شد، بنده هنوز متولد نشده بودم. برای این مراسم یک گروه فیلمبرداری گذاشته بودند تا فیلمبرداری کند. هدف این بود که عظمت تاریخ ایران را به دنیا نشان دهند. یک تکه از بیابان را جدا کردند و بعد آشپز و مواد غذایی و ... را نیز از خارج از کشور آوردند و کلی پادشاه و ... نیز مهمان بودند. می‌‌گفتند که وقتی چند روز بعد از این جشن، فیلم را که آماده کردند تا برای مردم دنیا نشان داده شود، تازه یادشان آمد و پرسیدند که پس مردم کجا هستند؟ یعنی این همه خرج شده بود، اما تازه یادشان افتاد که مردم کجا هستند.
 
وی افزود: برخی از حرکات ما نیز مانند همان جشن‌‌هاست. دانشگاه زدیم، اما دور آن یک دیوار کشیده‌‌ایم که یک عده از صبح تا شب درس بخوانند. چیزی که به آن‌ها یاد می‌‌دهیم، شباهتی به نیازهای مردم ندارد. مگر جز این است که با پول مردم درس خوانده‌‌ایم؟ به چه امیدی درس خوانده‌‌ایم؟ قرار است که مشکلات مردم حل شود و هیچ وقت به این نگاه نمی‌‌کنیم که مردم کجا هستند و برای مردم چه کار کرده‌‌ایم.
 
نمایش کتابخانه در قالب دستاورد
ستاری تصریح کرد: کتاب و مقاله نوشتن خوب است، اما هدف نیست. هر کدام از پژوهشکده‌‌های علوم انسانی که رفته‌‌ام، به من کتابخانه نشان داده‌‌اند که در زمینه بانکداری اسلامی و ... نوشته‌‌هایی داشتند، اما تأثیر آن در جامعه چیست؟ می‌‌توانیم از این کتاب‌‌ها بنویسیم، اما فرزند ما فلان بازی خارجی را پیگیری باشد و لباسش نیز برند خارجی باشد. بنابراین واقعیت‌‌های جامعه چیزهای دیگری است. سفیر هلند چند سال قبل با من ملاقات داشت و گفت که در این مدت واژه‌ای که یاد گرفته‌‌ام واژه «خارجی» است. می‌‌گفت وقتی می‌‌رفتم که از داروخانه دارو بگیرم، دیدم هرکسی که دارو تحویل می‌‌گیرد، می‌‌پرسد که آیا خارجی است؟ این‌ها واقعیت‌‌های جامعه است. متأسفانه به این نگاه نمی‌‌شود که اگر روی یک جوان سرمایه‌‌گذاری شود، از او چه چیزی در می‌‌آید.
دیوار کشیدن دور دانشگاه دردی را درمان نمی‌کند/ علوم انسانی باید مشکلات مردم را حل کند
وی بیان کرد: روز اولی که مرکز نوآوری را در دانشگاه شریف تأسیس کردیم، گفتند که سوپرمارکت زده‌‌اند، اما امروز به آن افتخار می‌‌کنند که دارد مسائل مردم را حل می‌‌کند. اگر در مورد تجاری‌‌سازی علوم انسانی صحبت می‌‌کنیم، داریم در مورد مسائل روز حرف می‌‌زنیم. در حقیقت 60 درصد از یک شرکت علوم انسانی است، اما می‌‌توانیم بنشینیم و کتاب بنویسیم، اما باید این‌ها را پیاده‌‌سازی کنیم. چطور می‌‌توانیم این ایده‌‌ها را پیاده‌‌سازی کنیم؟ اگر در مد و لباس شکست می‌‌خوریم، شرکت‌‌های ما شکست می‌‌خورند، چون سربازان ما شرکت‌‌ها هستند. اگر در فیلم و سریال می‌‌بازیم، علت این است که شرکت درست نداریم. اگر نوشت‌افزار درست نداریم، علت این است که شرکت نداریم و باید شرکت تقویت شود و تجاری‌‌سازی، یعنی مردم از این محصولات استفاده کنند. بنابراین باید این را توسعه دهیم.
 
نباید فضای مجازی را ببازیم
ستاری در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در این سال‌‌ها، شرکت‌‌های خوبی ایجاد شده است و شتاب دهنده‌‌هایی به وجود آمده‌‌اند که در واقع زایشگاه شرکت‌‌ها هستند و جوانان خوش‌فکری وجود دارند که می‌‌توانند وارد شوند. ما نباید فضای مجازی را ببازیم و باید دیدگاه‌‌های خود را در حوزه علم و فناوری تغییر دهیم. پیش از هر چیز هم باید علوم انسانی را در زندگی روزمره مردم بروز دهیم و این یک ابزاری را می‌‌طلبد.
 
وی بیان کرد: در حوزه‌‌هایی مانند نانو و بیوتکنولوژی داریم کار می‌‌کنیم و جلو می‌‌رویم و یک اکوسیستمی برای این حوزه درست شده است. در بیوتکنولوژی در دنیا فوق‌‌العاده هستیم و یک اکوسیستم داریم و معنایش شرکت‌‌هایی است که 200 میلیارد در سال در خطوط تولیدشان سرمایه وجود دارد. شرکت، سرمایه، شتاب‌دهنده، دانشگاه و استارت‌آپ آن کار می‌‌کند و زیست‌‌بومی برای این حوزه شکل گرفته است. این اکوسیستم باید در حوزه علوم انسانی نیز به وجود آید و این کارها، کارهای تجاری بسیار خوبی است که این شرکت‌‌ها بتوانند اهداف کشور را محقق کنند.
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در انتها گفت: دیدگاه ما توسعه این فرهنگ در حوزه علوم انسانی است و از خیلی از کارشناسان نیز بهره می‌بریم که مردم بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع هدف اصلی حل مسائل مردم است. مقاله و کتاب برای چه نوشته می‌‌شود؟ هدف اصلی باید حل مشکلات مردم باشد.
دیوار کشیدن دور دانشگاه دردی را درمان نمی‌کند/ علوم انسانی باید مشکلات مردم را حل کند
انتهای پیام
captcha