استفاده از آموزه‌های دینی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3859312
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

استفاده از آموزه‌های دینی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

گروه فرهنگی- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: بایستی از آموزه‌های دینی و اسلامی با رعایت موازین اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در مدارس بهره‌مند شد.

استفاده از آموزه‌های دینی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعیبه گزارش ایکنا از اردبیل، سیدغلامحسن خلیلی موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، سوم آذرماه در جمع مدیران مدارس مجری برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر نواحی یک و دو اردبیل، اظهار کرد: طرح یاریگران زندگی در ۲۰ درصد مدارس استان اردبیل اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: کانون یاریگران زندگی می‌تواند از ظرفیت‌های کلیه تشکل‌ها و همیاری‌های مدارس استفاده نموده و نهضتی فرهنگی برای ارتقای سلامت روانی اجتماعی، مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، راه‌اندازی کند.

 معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: بایستی از آموزه‌های دینی و اسلامی با رعایت موازین اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در مدارس بهره‌مند شد.

خلیلی موسوی افزود: اجرای این طرح موجب ترویج نهضت فرهنگی و اجتماعی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در سطح مدارس با محوریت دانش‌آموزان خواهد شد.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سرلوحه برنامه‌های مدیران مدارس

احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با اشاره به توجه حاکمیت و نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بایستی سرلوحه برنامه‌های مدیران در مدارس باشد.

وی بیان کرد: توسعه پیشگیری‌های رشدمدار در مدارس، توانمندسازی معلمان و نیز اجرای برنامه‌های آموزش والدین و خانواده‌ها و تقویت ارتباط خانه و مدرسه و... جزو برنامه‌هایی هستند که آموزش و پرورش در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس اجرا می‌کند و مطمئنا این برنامه‌ها در آینده تقویت و توسعه پیدا خواهند کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ضمن تشکر از تلاش‌های مدیران مدارس، نقش آن‌ها را در سالم‌سازی محیط‌های آموزشی و توجه به نیاز‌های دانش‌آموزان مهم و اساسی دانست و بر آثار تربیتی ارکان مدرسه به‌ویژه رفتار و گفتار معلمان و کارکنان در مدرسه تاکید کرد.

ناصری با اشاره به همراهی و مشارکت شرکای اجتماعی آموزش و پرورش به‌ویژه شورای اجتماعی کشور، ابراز امیدواری کرد با تداوم و گسترش برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس، آموزش و پرورش بتواند به رسالت اصلی خود در این راستا جامه عمل بپوشاند.

آموزش مهارت‌های ارتباطی؛ عامل مهم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

بهنام بهشتی، دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل نیز در این همایش هدف از اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس را کاهش تمایل و خودداری از تجربه مواد و پیشگیری از آسیب پذیری و بروز اعتیاد در دانش‌آموزان عنوان کرد.

وی افزود: بایستی برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان در مدارس تلاش کنیم.

بهشتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت آحاد جامعه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: توسعه ظرفیت‌های مشارکتی خانه، مدرسه، اولیا و مربیان، دانش‌آموزان و معلمان از اهدافی است که در این طرح دنبال می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در مورد آمار‌های جهانی در مصرف مواد مخدر گفت: حدود ۲۷۵ میلیون نفر در جهان از ۱۵ تا ۶۴ سال حداقل یک‌بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند.

وی بیان کرد: ۸۰۳ نوع ماده مخدر و روانگردان در دنیا وجود دارد که این تعداد رشد ۳۸۴ درصد در انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را نشان می‌دهد.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تصریح کرد: اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد اخلاقی و مناطق حاد بحرانی، پنج آسیب اجتماعی شناخته شده در جامعه هستند.

بهشتی با اشاره به تاثیر مدرسه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی افزود: بعد از خانواده مدرسه تاثیرگذارترین نهاد بر افراد جامعه می‌باشد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به دلیل ساختار اجتماعی، فرهنگی و آموزشی خود در عرصه پیشگیری از اعتیاد جوانان تاثیر بسزایی دارد.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با بیان اینکه آموزش مهارت‌های ارتباطی عامل مهمی برای پیشگیری از اعتیاد جوانان است، گفت: نبود همدلی، داشتن تفکرات غلط و برقرار نشدن ارتباط میان دانش‌آموزان موجب آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان می‌شود.

انتهای پیام
captcha