وقتی ترویج علم و فرهنگ هدف والای واقف یزدی می‌شود
کد خبر: 3863571
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰

وقتی ترویج علم و فرهنگ هدف والای واقف یزدی می‌شود

گروه اجتماعی ــ محمود افشار یزدی که به زبان و فرهنگ کشورش می‌بالید و حفظ و گسترش این فرهنگ را از اهم وظایف خود و هموطنانش می‌دانست، املاک و مستغلات خود را برای ترویج علم و فرهنگ زیان فارسی وقف کرد.

وقتی ترویج علم و فرهنگ هدف والای واقف یزدی قرار می‌گیردبه گزارش ایکنا از یزد، محمود افشار یزدی مردی که به زبان و فرهنگ کشورش می‌بالید و حفظ و گسترش این فرهنگ را از اهم وظایف خود و هموطنانش می‌دانست. وی که متجاوز از شصت سال از عمر پربرکت خود را در فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، دانشگاهی، مطبوعاتی، سیاسی و اقتصادی گذراند و هیچ وقت احساس یأس و خستگی نکرد. وی املاک و مستغلات خود را در جهت ترویج علم و فرهنگ زبان فارسی وقف کرد و آن عده از مردم پایتخت که به تاریخ و فرهنگ ملت خود آشنا هستند، چه از نسل امروز و چه از نسل فردا، زمانی که به سمت تجریش می‌روند، هنگام عبور از زعفرانیه (نبش کوچه لادن) همین که چشمشان به مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشگاه تهران، سازمان لغت‌نامۀ دهخدا، کتابخانۀ موقوفات دکتر افشار، ادارۀ مجلۀ آینده و به آن باغ وسیع دلگشا که همۀ این مؤسسات فرهنگی را در برگرفته، می‌افتد بی گمان یادی از شادروان افشار یزدی خواهند کرد.

محمود افشار یزدی در سال ۱۲۷۲ هجری شمسی در یزد، در خانواده‌ای خوشنام و سرشناس، به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را از یزد آغاز و در کشورهای هند، سوئیس و آلمان ادامه داد و با بزرگان صاحب نام ایرانی همچون جمالزاده آشنا شد .

واقف خیراندیش بالغ بر یک میلیون متر مربع از اموال و دارایی‌های خود را در قالب ۵ وقفنامه، وقف کرد که گزیده‌ای از آن به این شرح است:

الف: تهران، شمیران
موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران.
موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران.
باغ موقوفات شامل کانون زبان پارسی، ساختمان مرکزی انتشارات دکتر محمود افشار و ساختمان اداری بنیاد.

ب: تهران، خیابان آفریقا
مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه دکتر محمود افشار و مجموعه فرهنگی و ورزشی شهید افشاری در منطقه ۳ تهران که در اختیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار دارد.

ج: تهران، شهر ری
عرصه شهرک مسکونی فرهنگیان که با واگذاری حق تملک اعیان به آموزش و پرورش منطقه ۲۰ تهران، هشتصد معلم صاحب خانه شدند. در آن شهرک علاوه بر منازل مسکونی، چهار مدرسه، کتابخانه، مجموعه ورزشی، مسجد، خانه سلامت، سرای محله بهشتی، پارک و… نیز برای فرهنگیان ساخته شده است.

د: موقوفات یزد
باغچه و خانه‌ای ییلاقی واقع در محله تل‌عاشقان طزرجان یزد که ارثا از طرف مرحوم برادر واقف (محمد افشار) به ایشان رسیده بود را وقف می‌نماید تا در آن دبستانی ساخته شود که در حال حاضر به عنوان اردوگاه دانش‌آموزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واقف برای اهداف والای فرهنگی خود تاسیس مراکزی را پیش بینی کرده از جمله، ایجاد کتابخانه و قرائت‌خانه، نشر مجله آینده که واقف به دفعات علاقه وافر خود را به انتشار این مجله ابراز داشته است.

فرهنگستان زبان فارسی که بر اساس قراردادی در ۱۳۸۰ شمسی با دانشگاه تهران برای استقرار لغت‌نامه علامه علی‌اکبر دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی برای دانشجویان و علاقه‌مندان دیگر کشورها به یادگیری زبان فارسی ایجاد شده است.

نشر کتاب در زمینه‌های لغت و دستور و ادبیات فارسی، جغرافیای تاریخی و تاریخ ایران از اهداف اصلی و عمده واقف است.

طبق خواسته واقف هر سال به یک ایران‌شناس غیر ایرانی یا دانشمند ایرانی جایزه ویژه «ادبی و تاریخی» اهدا می‌شود.

واقف در سال ۱۳۶۲ چشم از جهان گشود .

انتهای پیام
captcha