مجید کافی، معاون پژوهش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا به مناسبت سال روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از آرمانهای امام و برخی بزرگان انقلاب مانند شهید مفتح، بهشتی و مطهری بود و قبل از انقلاب هم مباحثی در این راستا مطرح شده و فعالیتهای مختلفی هم صورت گرفته بود.
وی افزود: بعد از انقلاب جوی در کشور ایجاد شد اگر روحانیت پیروز و سردمدار انقلاب شوند دانشگاهها را تعطیل و مورد بیمهری قرار میدهند لذا امام(ره) برای خنثی کردن این توطئه بحث وحدت حوزه و دانشگاه را بیان فرمودند و رهبری هم این آرمان را پیگیری کردند.
ابهام در مفهوم وحدت
کافی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در عمل به وضع مطلوب نرسیده است تصریح کرد: یکی از مشکلات فراروی این موضوع، ابهام در وحدت است و هنوز تلقی واحدی در این زمینه وجود ندارد و مشخص نیست که مراد از وحدت بعد علمی، اجتماعی، یا فلسفی و ... است که باید این موضوع را روشن کنیم.
معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مشکل دیگر در این راستا موانع تحقق وحدت است بیان کرد: با گذر زمان فعالیتها و اقدامات گوناگونی برای وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده ولی در عمل، فاصله حوزه و دانشگاه بیشتر شده و در حال بیشتر شدن است.
وی با بیان اینکه نهادهایی مانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مرتبط با بحث وحدت ایجاد شدهاند بیان کرد: کار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ایجاد وحدت علمی است ولی وحدت علمی تحقق ایده کامل امام در این زمینه نیست؛ ایده آل امام به نظر بنده این بود که حوزه و دانشگاه از لحاظ علمی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی به وحدت رسیده و اقتدار هر دو نهاد در عرصه سیاسی و اجتماعی ارتقا پیدا کند.
کافی با بیان اینکه ما در برخی از ابعاد تا حدودی حرکت کردهایم از جمله در عرصه علمی خوب عمل شده است اظهار کرد: در برخی زمینهها نه اینکه اقدامی نشده باشد ولی در عمل منتج به نتیجه نشدهاست و در این زمینه موفق نبودیم. بنده بیش از ده مورد از موانع فراوری تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را احصاء کردهام که باید برای رفع این موانع گام برداشت تا بتوانیم فرایند کنونی دوری حوزه از دانشگاه را ترمیم کرده و یا متوقف کنیم.
تلقی نادرست برخی حوزویان و دانشگاهیان از یکدیگر
وی در پاسخ به این سؤال که عدم موفقیت عمدتاً در چه بعدی است تصریح کرد: در وحدت سیاسی با اینکه تلاشها و اقداماتی انجام شده ولی موفق نبوده است؛ مانع عمده هم در تلقی حوزه و دانشگاه از یکدیگر است؛ برخی دانشگاهیان، حوزه را در راس قدرت و حاکمیت میدانند که چندان به دانشگاهیان توجه ندارند و برخی در حوزه هم دانشگاهیان را دارای افکار لیبرال و جدا از فضای بومی کشور میدانند و این به نظر من از موانع جدی وحدت است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روی این مسئله سرمایهگذاری زیادی صورت گرفته است تصریح کرد: متأسفانه نه تنها نگرش طرفین نسبت به هم اصلاح نشده است بلکه بدبینی در حال تقویت است و راه حل رفع آن تنها به رسمیت شناختن توانمندی طرفین است.
مشارکت بیشتر دانشگاهها در تصمیم گیریهای سیاسی و اجتماعی و به اصطلاح بازی دادن آنها نقش مهمی در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه دارد یعنی حوزه و دانشگاه باید از انحصارگرایی علمی و دینی دست بردارند و این نیازمند اراده جمعی طرفین است
وی در پاسخ به این سؤال که مراد از به رسمیت شناختن این توانمندی چیست و چه کارآیی اجتماعی دارد بیان کرد: مشارکت بیشتر دانشگاهها در تصمیم گیریهای سیاسی و اجتماعی و به اصطلاح بازی دادن آنها نقش مهمی در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه دارد یعنی حوزه و دانشگاه باید از انحصارگرایی علمی و دینی دست بردارند و این نیازمند اراده جمعی طرفین است.
کافی با بیان اینکه این موضوع به معنای آن نیست که کل حوزه و دانشگاه نسبت به هم این دیدگاه منفی را دارند اظهار کرد: افراد زیادی در حوزه و دانشگاه هستند که به ضرورت وحدت آگاهند و در این زمینه مطلب نوشتهاند؛ از جمله آیت الله اعرافی، مدیر حوزه از کسانی است که در این زمینه کتاب دارد و به ضرورت وحدت معتقد است.
معاون پژوهش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که مشخصاً دانشگاه و حوزه در چه مواردی باید ورود و نظریه علمی بدهند؟ اضافه کرد: برخی دانشگاهیان مدتهای مدیدی است که در مورد خطر فشارهای اجتماعی، فقر، فحشاء و ... هشدار داده و میدهند ولی این هشدارها کمتر مورد توجه قرار میگیرد و حوزه هم آن را جدی نگرفته است.
مواجه علمی با اغتشاشات اخیر لازم است
وی افزود: در قضیه گرانی بنزین و حوادث اخیر، ما مسئله را حل نکرده و برخورد و مواجهه علمی نداشتهایم بلکه جلوی بروز آن را گرفتهایم؛ باید توسط حوزه و دانشگاه راه حل برای مسائل اجتماعی مانند مقولات ذکر شده ارائه شود و حوزه و دولت توانایی دانشگاه را در این مسئله را به رسمیت بشناسند و با هم همکاری داشته باشند وگرنه حوزه برای خود و دانشگاه برای خود کار کند نتیجه لازم را ندارد.
وی تأکید کرد: ظرفیتشناسی حوزه و دانشگاه در حل مسائل اجتماعی ضرورت دارد و اگر محققانی در حوزه و دانشگاه در این بحث کار تحقیقی داشته باشند میتوانند به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه کنند و ما از آنها حمایت مالی و سازمانی میکنیم.
انتهای پیام