طلاب به سمت تولید علم گام بردارند
کد خبر: 3865937
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵

طلاب به سمت تولید علم گام بردارند

گروه معارف ــ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به اینکه طلاب باید به سمت تولید علم گام بردارند، گفت: در حال حاضر با توجه به تزریق شبهات فراوان از سوی دشمن، این وظیفه بیشتر احساس می‌شود.

7به گزارش ایکنا از یزد، رویا دهقانی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد 1 دی ماه در جلسه هم اندیشی با مدیران و معاونان پژوهش استان اظهار کرد: در طول تاریخ حوزه‌های علمیه سکاندار تولید علم در زمینه علوم انسانی بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به شیخ انصاری، شیخ طوسی و ... در میان زنان بانو امین را نام برد.

وی با اشاره به اینکه طلاب ما باید به سمت تولید علم گام بردارند نه اینکه  مصرف کننده باشند یا اینکه تولید دیگران را توزیع کنند ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تزریق شبهات فراوان از سوی دشمن این وظیفه بیشتر احساس می‌شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد در ارتباط پیوند آموزش با پژوهش گفت: آموزش گرچه نیازی ضروری وانکار ناپذیر برای پاسخ به نیازهای علمی است اما به تنهایی نمی‌تواند بازدهی مناسبی داشته باشد.

دهقانی ادامه داد: روشن است که رشد وارتقاء سطح پژوهش وتحقیقات بستگی به تقویت بنیه علمی دارد و زیر بنا وبنیان پژوهش، آموزش است ولازم است در یک جهت گیری دقیق برنامه‌های آموزشی حوزه به صورت پژوهش محور ترسیم شود، آموزش بدون پژوهش موجب می‌شود که طلاب از نظر علمی رشد نداشته باشند.

وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: پژوهش وتحقیق در نظام‌های آموزشی دنیا رکن اساسی ومایه بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی وتحقیقی به چگونگی وجایگاه پژوهش آن بر می‌گردد، از این رو برای تحول وپیشرفت در حوزه باید به نظام پژوهشی آن عنایت ویژه ای بشود در این راستا طلاب از همان ابتدا باید به تدریج با شیوه‌ها و مبانی پژوهش آشنا شوند تا بتوانند پس از طی مراحلی برای جامعه مفید باشند .

دهقانی از راه اندازی رشته تربیت محقق در دو رشته اخلاق و تربیت و کلام اسلامی خبر داد و گفت: معاونان مدارس با همکاری ومساعدت مدیران برای افزایش توان پژوهشی طلاب کارگاه‌هایی را در زمینه ارتقاء مهارت‌های نویسندگی، روش مطالعه، روش تحقیق برگزار می‌کنند .

وی برگزاری جشنواره‌های مختلف را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: به منظور تقویت انگیزه‌های پژوهشی وفراهم سازی رقابتی برای پژوهشگران وترغیب وتشویق طلاب خواهر درسال فراخوان‌هایی مانند جشنواره علامه حلی از سوی مرکز ابلاغ می‌شود که در این جشنواره رقابت خواهران و برادران طلبه در قالب کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان نامه به صورت انفرادی برگزار می‌شود.

دهقانی با اشاره به برگزاری جشنواره بانوی کرامت بیان کرد: هدف از این جشنواره شناسایی برترین‌های حوزوی برای پژوهشگران شاغل به تحصیل یا فارغ التحصیل، اساتید ومعاونان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره در قالب‌های کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان نامه، پژوهش درسی ونشریات، نشست‌ها، کرسی‌ها و وبلاگ به صورت فردی و گروهی اجرا می‌شود و این جشنواره فقط مرحله کشوری دارد واز استا ن یزد رتبه کشوری در بخش‌های مختلف داشته ایم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد تصریح کرد: هر سال به منظور ترغیب وتشویق طلاب خواهر به انجام پژوهش‌های گروهی، هماهنگ سازی تحقیقات با نیازهای جامعه وضرورت پاسخگویی به آنها، مسابقات علمی –پژوهشی رشد با دو شیوه کتابخانه ای و پیمایشی برگزار می‌شود که در این مسابقه افراد پس از ثبت نام در گروه‌های 3الی 5 نفره برای انتخاب موضوع وانجام کار تحقیقی اقدام می‌کنند.

انتهای پیام
captcha