انتقاد سناتورها از نبود اسناد کافی برای توجیه ترور سردار سلیمانی
کد خبر: 3870404
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

انتقاد سناتورها از نبود اسناد کافی برای توجیه ترور سردار سلیمانی

گروه بین‌الملل – نمایندگان سنای آمریکا پس از شرکت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دولت به خاطر عدم ارائه دلایل و اسناد قانع کننده برای ترور سردار سلیمانی به شدت از دولت ترامپ انتقاد کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، گروهی از نمایندگان کنگره در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان دولت برگزار شد به دلایل آنها برای توجیه ترور سردار سلیمانی گوش دادند. پس از پایان جلسه، سناتورها از نبود دلایل قانع‌کننده برای این اقدام ، از دولت ترامپ به شدت انتقاد کردند.
 
«مایک لی» نماینده ایالت یوتا که هم‌حزبی دونالد ترامپ است، گفت: جلسه‌ای که برای تشریح دلایل ترور سردار سلیمانی در آن شرکت کرده بدترین جلسه‌ای بوده که در عمر خود در آن حضور داشته است.

«رند پال» سناتور جمهوری‌خواه که رابطه خوبی هم با ترامپ دارد، از دیگر افرادی بود که از جلسه انتقاد کرد. وی گفت از این جلسه چیزی بیشتر از گزارش‌های قبلی منتشر شده در اخبار نفهمیده است.  پال افزود به خاطر اقدامات ترامپ فرصت برای گزینه دیپلماسی از دست رفته است.

«کریس مورفی» نماینده دموکرات کنگره در گفتگویی با شبکه خبری سی ان ان گفت: در این جلسه هیچ سندی مبنی بر تهدید فوری و خاص از سوی سردار سلیمانی برای توجیه حمله آمریکا به وی ارائه نشد. نبود اسناد برای ما تعجب‌آور بود. رئیس‌جمهور حق نداشت بدون دلیل کافی و بدون اجازه کنگره دست به چنین اقدامی بزند.

حتی «باب منندز» سناتور دموکراتی که به حمایت از سیاست‌های جنگ‌طلبانه معروف است هم از این جلسه راضی بیرون نیامده است. وی بعد از این نشست، در توییتر نوشت: همین الان جلسه توجیهی دولت ترامپ درباره ایران را ترک کردم. یک چیز روشن است: سؤالات ما از پاسخ‌هایی که داریم بیشتر است. منندز افزود: چطور می‌توانیم به قانع کردن مردم آمریکا درباره سیاستی کمک کنیم که عملا وجود ندارد؟

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا دیگر نماینده‌ای بود که نارضایتی خود از جلسه را ابراز کرد. وی بعد از جلسه توجیهی گفت: سؤالات مهم بسیار زیادی وجود داشت که پاسخ داده نشد. هیچ طرحی به ما ارائه نشد. شومر افزود:۹۷ سناتور آنجا حاضر بودند، به ۱۵ نفر برای سؤال فرصت رسید. زمانی که سؤالات سخت‌تر مطرح شد، نمایندگان دولت، جلسه را ترک کردند.

همزمان پایگاه «دیلی بیست» به نقل از افراد حاضر در جلسه توجیهی گزارش کرده است که نمایندگان دولت آمریکا بارها از پاسخ دادن به سؤالات سناتورها خودداری کرده‌اند و تمام سؤالات مهم را به گزارش‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده‌ای ارجاع دادند که سناتورها به آن‌ها دسترسی ندارند.

در پی ناتوانی دولت ترامپ در توجیه اقدام تروریستی خود علیه سردار سلیمانی، قرار است مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه طرح محدود کردن اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا را به رأی بگذارد. طرح مشابهی هم در سنا مطرح شده است که در صورت تصویب نهایی، می‌تواند ترامپ را از درگیری نظامی با ایران یا کشورهای دیگر بدون دریافت مجوز از کنگره، منع کند.
 
انتهای پیام
captcha