حضور مردم در بزرگداشت سردار سلیمانی نشان از تمدن توحیدی است
کد خبر: 3870850
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴

حضور مردم در بزرگداشت سردار سلیمانی نشان از تمدن توحیدی است

گروه اجتماعی ــ تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در استان یزد حضور باشکوه و بی‌نظیر مردم در تجلیل و بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نماد تمدن توحیدی و ظهور یک آموزه دینی دانست.

حضور مردم در بزرگداشت سردار سلیمانی نشان از تمدن توحیدی استبه گزارش ایکنا از یزد، غلامحسین دشتی، تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی، شب گذشته، 21 دی‌ماه در نشست تبیین گام دوم انقلاب با موضوع «مؤلفه‌های تمدن اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب» در اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با گرامیداشت یاد و خاطره مجاهدین بزرگ اسلام و سردار پرافتخار اسلام و ایران شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدش اظهار کرد: سردار سلیمانی نمونه والایی از تربیت اسلامی را به نمایش گذاشتند.

وی به تبیین این واقعه از منظر تمدنی پرداخت و افزود: اگر به مسائل، از منظر تمدنی نگاه کنیم، حقایق خیلی معنادارتر می‌شود و به ما کمک می‌کند در آینده بتوانیم معارف دینی و آموزه‌های قرآنی را در عرصه عینی و عملی پردازش و پیاده کنیم.

 ظهور یک آموزه دینی

این مدرس دانشگاه حضور پرشور، باشکوه و بی‌نظیر مردم مشهد، تهران، قم، خوزستان و دیگر شهرهای ایران در تجلیل و بزرگداشت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی را نماد تمدنی و ظهور یک آموزه دینی دانست.

دشتی گفت: غوغای مردم در خیابان‌ها نکاتی را انعکاس می‌دهد از جمله اینکه تمدن‌ها و فرهنگ از سوی انسان‌های بزرگ ساخته می‌شوند و هرچه این فرهنگ به توحید نزدیک‌تر باشد، آثار ماندگارتر و عمیق‌تری برجای خواهد داشت. هیچ‌کدام از افرادی که به خیابان‌ها آمدند از سوی کسی دعوت نشده‌ بودند و شخصیت فوق‌العاده‌ای مردم را به این کنش اجتماعی وا‌داشت.

وی ادامه داد: کارشناسان دنیا وقتی از منظر محتوایی حضور مردم را می‌بینند به انگیزه‌ پشت صحنه مردم مراجعه می‌کنند که چه چیز موجب این حماسه شده‌ است؟ دل‌هایی تا این حد عشق به یک شخصیت نظامی دارند. در این موقعیت است که کارشناسان توان، اصالت، قدرت و ماندگاری فرهنگ را تحلیل و ارزیابی می‌کنند.

دشتی افزود: سردار بیشتر عمرش را در عرصه‌های دفاع مقدس و نبرد با استکبار گذراند، اما کسانی که پشت صحنه را می‌بینند بعد نظامی این شخصیت را کنار گذاشته و یک مرحله عقب می‌روند و به جوهره اصلی و عنصر دین و تربیت دینی او مراجعه می‌کنند.

وی گفت: مردم در مصاحبه‌ها می‌گویند دلیل اینکه این گونه پر قدرت در مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید والامقام  حاضر شده‌ و به صحنه آمدند، اخلاص، ولایت، اسلام و دیگر خصوصیات این شهید بود و هرکدام از این موارد در جایگاه خود مهم است، اما مهم‌تر از این‌ موارد توحید است.

این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی و اجتماعی در استان یزد با اشاره به اینکه تمدن توحیدی در جامعه این شور را ایجاد کرد افزود: در اصل تمدن از دو عنصر فرهنگ و اجتماع تشکیل شده‌ که هرگاه فرهنگ در اجتماع ظاهر شود، تمدن ایجاد می‌شود و همه‌ این اجتماعات نشان از تمدن توحیدی است.

5 اقدام اساسی حوزه علمیه از نگاه امام خمینی

وی سیدالشهدای جبهه مقاومت را تربیت‌یافته مکتب امام خمینی(ره)، مرجعیت و حوزه علمیه دانست و گفت: حوزه علمیه یک نهاد تمدن‌ساز است و حضرت امام(ره) در وصایای خود بر انجام 5 کار اساسی شامل نظم، نظارت، تحقیق، برطرف شدن نیازهای زمان و اخلاق در حوزه علمیه تأکید دارند.

دشتی با بیان این که تشییع سردار سلیمانی در قم نشانگر این بود که این شهید فرزند حوزه است، تصریح کرد: امروز بسیاری از دانشجویان تصمیم دارند در حوزه علمیه به ادامه تحصیل بپردازند و ادامه دهنده راه توحید و مکتب اهل بیت(ع) باشند.

وی افزود: با توجه به حضور حماسی ملت بزرگ ایران در تجلیل از سردار سلیمانی، صاحب‌نظران و تحلیلگران فرهنگی معترف خواهند بود که اسلام قادر است تمدنی بزرگ برپا کند چون تمدن موقعی شکل می‌گیرد که بتواند عنصری را تولید کند که همه مردم گرد آن جمع شوند و احساسات خود را بیان کنند.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی با بیان این که ایجاد این تمدن بسیار سخت است گفت: وقتی به اخلاص، ولایت‌مداری، تدین، دعا و فروتنی این شهید والامقام اشاره می‌شود و این ویژگی‌ها کنار هم قرار می‌گیرند سندی در زمینه مکتب اسلام و حضرت امام خمینی(ره) است، از این رو متقاعد می‌شوند که اسلام قادر به ایجاد تمدن است.

صحنه‌های مغایر اسلام سریع اصلاح شود

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به حدیث شریف پیامبر اعظم(ص) که می‌فرماید: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» مهمترین شعار فرهنگی و تمدنی برشمرد و افزود: فرهنگ و تمدن بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند بنابراین هر کدام از صحنه‌های فرهنگی و تمدنی در جامعه که مغایر اسلام و توحید است را باید سریع اصلاح کنیم.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به تبیین مؤلفه‌های عام و خاص تمدن اسلامی بیان کرد: مبدأ و آغاز یک تمدن از درون انسان شکل می‌گیرد، تمدن توحیدی انسان را به قرب الهی می‌رساند و تمدن مادی به زندگی دنیوی و لذت‌های دنیا می‎‌پردازد.

وی افزود: غرب به دلیل دوری از توحید و معنویت با تولید قصه‌های تخیلی، ورزش، فیلم و ... به صورت کاذب در پی اشباع و برآورده کردن نیازهای عمیق جامعه خود است.

تبیین تمدن مدل عام و خاص

دشتی با اشاره به تبیین و تعریف تمدن مدل عام و خاص گفت: تمدن مدل عام، عرصه عینی و تحقق یافته فرهنگ شامل تفکر، ارزش‌ها و رفتارها است و هدف این فرهنگ، تربیت و رشد استعدادها و ظرفیت‌های انسان متناسب با اهداف این فرهنگ و برای لذت بردن از زندگی است اما تمدن خاص به تمدن دینی و اسلامی نزدیک است.

وی تمدن توحیدی را عرصه عینی و تحقق‌یافته نسبی فرهنگ توحیدی عنوان کرد و هدف آن را رشد و اعتلای ظرفیت‌های فطری و توحیدی انسان جهت رسیدن به ساحت قرب الهی برشمرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: به تناسب نیازهای انسان باید با اتکا به فرهنگ اسلامی و توحیدی، نهادهایی برای پاسخ‌گویی به این نیازها در جامعه ایجاد شود تا تمدن شکل بگیرد.

یادآور می‌شود این نشست با همکاری حوزه هنری یزد، اداره کل تبلیغات اسلامی استان و ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان و با حضور جمعی از طلاب، روحانیون، پژوهشگران، فعالان فرهنگی، هنرمندان و علاقه‌مندان در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد برگزار شد.

انتهای پیام
captcha