مشاركت 1000 نفری دانش‌آموزان فارس در جشنواره علمی
کد خبر: 3871085
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

مشاركت 1000 نفری دانش‌آموزان فارس در جشنواره علمی

گروه اجتماعی ـ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس از ثبت‌نام بیش از یك هزار نفر از دانش‌آموزان این استان تاكنون در جشنواره علمی و پژوهشی دانش‌آموزی خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، فرهاد اسماعیلی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس امروز، ۲۲ دی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشنواره علمی و پژوهشی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش‌سراهای دانش آموزی در استان گفت: تاکنون بیش از یك هزار دانش‌آموز فارس در این جشنواره ثبت‌نام كرده‌اند.
وی اضافه كرد: این جشنواره در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین، تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانش آموزان و معلمان برای حل مشکلات ملی و محلی، همچنین توسعه و تنوع بخشی به جشنواره‌ها و رقابت‌ها در زمینه‌ها و سطوح مختلف با مشارکت نهادهای تخصصی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.
اسماعیلی افزود: پراکندگی برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات علمی پژوهشی و تعدد مراکز تصمیم گیری و اجرا مشکلاتی را ایجاد کرده که رسیدن به اهداف را سخت می‌کند.
وی بیان كرد: وزارت آموزش و پرورش برای رفع این مشکلات مبادرت به صدور شیوه نامه‌ای کرده و این مسابقات و جشنواره‌ها را تجمیع کرده و مراکز تصمیم گیری و اجرا را نیز متمرکز کرده است که این امر می‌تواند در رسیدن به اهداف کمک شایانی کند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه این جشنواره سال‌های گذشته در ۶۰ گرایش به‌صورت مجزا برگزار می‌شد، گفت: با اجرای این دستورالعمل از این به بعد آموزش‌ها و فعالیت‌ها در سطح مدارس و به نحو عمیق تر انجام می‌شود و همگی فعالیت‌ها به صورت متمرکز اجرا می‌شود.
وی اظهار كرد: ایجاد زمینه مشارکت و تقویت مهارت کار گروهی بین دانش‌آموزان با استفاده از محیط های متنوع یادگیری ایجاد شده در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، ایجاد زمینه طراحی و انجام پروژه‌های تحقیقی پژوهش و فناوری دانش‌آموزی و تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره‌ها است.
معاون آموزش و پرورش فارس یادآور شد: سایر دانش‌آموزان علاقه‌مند تا ۳۰ دی‌ماه برای شرکت در مسابقات آزمایشگاهی و تا تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۹۹ برای دیگر مسابقات فرصت دارند تا ثبت‌نام کنند.
رضا پورخسروانی، مسئول نظارت و پیگیری امور پژوهشسراهای استان نیز در این خصوص گفت: اولین دوره جشنواره علمی و پژوهشی، به‌منظور برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی محیط های یادگیری خارج از مدرسه و کمک به شناسایی پروش استعدادهای دانش‌آموزان و ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به آنان، برگزار می‌شود.
وی افزود: به منظور تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به فعالیت‌های پژوهشی و آشنایی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و عموم جامعه با پژوهش‌سراهای دانش آموزی، نمایشگاهی از دستآوردهای این مراکز نیز همزمان با برگزاری مرحله کشوری برگزار می‌شود.
پورخسروانی گفت: جشنواره علمی پژوهشی مشتمل بر برگزاری مسابقات آزمایشگاهی، مسابقات کدنویسی، مسابقات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، مسابقات زیست فناوری، مسابقات ادبیات و علوم انسانی، مسابقات فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، مسابقات فناوری نانو، مسابقات گیاهان دارویی و طب ایرانی و مسابقات نجوم است.
وی ادامه داد: در سال گذشته درسطح استان فارس نزدیک به یک هزارنفر در ۱۰ گرایش به رقابت پرداختند که در نهایت نمایندگان استان فارس موفق شدند در مرحله کشوری ۶ رتبه دومی و یک رتبه سومی را به خود اختصاص دهند.
مسئول نظارت و پیگیری امور پژوهشسراهای آموزش و پرورش فارس با تأکید بر لزوم تمرکز مسابقات علمی و پژوهشی و جشنواره‌های دانش آموزی، گفت: پراکندگی برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات علمی پژوهشی و تعدد مراکز تصمیم گیری و اجرا مشکلاتی را ایجاد کرده که رسیدن به اهداف را سخت می‌کند.

انتهای پیام
captcha