مکتب اهل‌بیت؛ مکتب انسان‌سازی/زهرا(س)؛ اولین شهیده راه ولایت
کد خبر: 3875033
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

مکتب اهل‌بیت؛ مکتب انسان‌سازی/زهرا(س)؛ اولین شهیده راه ولایت

گروه اجتماعی ــ امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) اولین کسی هستند که جان‌شان را در مسیر ولایت فدا کردند گفت: ایشان اولین شهیده راه ولایت هستند و این امر به همه بشریت اعلام می‌کند که حتی یادگار پیامبر (ص) هم در راه ولایت به شهادت می‌رسد.

مکتب اهل‌بیت؛ مکتب انسان‌سازی/زهرا(س)؛ اولین شهیده راه ولایتحضرت زهرا(س) از کودکی تحت راهنمایى‏‌های پدرش، پیامبر اکرم(ص) با معارف عالی الهی آشنا شد. ایشان از جمله خواص درگاهِ خداوند بود که از سرچشمه‏‌ی علوم الهی بهره‏‌ی فراوانی داشت. حضرت زهرا(س) دختر رسالت، همسر ولایت و مادر امامت و حلقه‏‌ی اتصال نبوَّت و امامت است. فاطمه‏ زهرا(س) در سراسر زندگی خود، سخاوت، ایثار، گذشت، صبر، قناعت، عبادت پروردگار و کمک به زیردستان را به زیباترین شکل ممکن جلوه‌گر ساخت وانسان‏‌های بزرگ و تاریخ‏‌سازی همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دامانِ او پرورش یافتند. سوم جمادی الثانی به روایتی سالروز شهادت حضرت صدیقه‏ طاهره، فاطمه‏ زهرا(س) است. آن بانو، پس از پدر بزرگوار خویش، اولین شخص از خاندان بنی‏ هاشم است که به آن حضرت ملحق شده است. حضرت زهرا(س) در هنگام شهادت هجده سال سن و چهار فرزند به نام‏‌های امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) و ام کلثوم(س) داشت.

حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه در مراسمی که به مناسبت شهادت این بانوی بزرگوار در مسجد مهدیه این شهر برگزار شد اظهار کرد: حضرت زهرا(س) پس از شهادت پیامبر اکرم(ص) دو بار سخنرانی کردند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) کسی بود که خانه‌اش خانه وحی بود و هر روز جبرئیل بر او نازل می‌شد افزود: مصحف حضرت زهرا(س) کتابی بود که علم اولین و آخرین عالم در آن قرار داشت.

سخنرانی که اساس ولایت را تثبیت کرد

حجت‌الاسلام دهقان افزود: حضرت زهرا(س) در مسجد پیامبر و در جمع مردان و زنان مدینه یک سخنرانی سیاسی می‌کند که اگر این سخنان نبود اصل و اساس امامت اهل‌البیت از بین رفته‌ بود و این سخنرانی اساس ولایت را تثبیت کرد و پرده از فتنه رسواگران برداشت.

وی سخنرانی دوم حضرت را با زنان مدینه دانست و با اشاره به خطبه فدکیه ایشان گفت: این خطبه دارای مضامین بلند و دقیقی است که لازم است هر مسلمانی آن را مطالعه کند.

امام چمعه شاهدیه با اشاره به اینکه باید تاریخ برای مردم بیان شود تا بدانند اهل‌البیت پیامبر مورد ظلم واقع شده‌اند افزود: ظالمان و غاصبان ولایت در مدینه و حضور مردم مرتکب جنایت می‌شوند به نحوی که ظالمان در تاریکی شب در را آتش نزدند، بلکه حضرت علی(ع) را دست بسته و در روز روشن و در مقابل انظار عمومی این اقدام را انجام دادند و مردم در مقابل این اقدام سکوت کردند.

وی حمایت از حق و حقانیت و ولایت را از خصوصیات‌ مهم حضرت زهرا (س) دانست و بیان کرد: شهادت و مصیبت‌هایی که به ایشان وارد شد بر اثر حمایت از بالاترین شخصیت اسلام یعنی امام علی (ع) بود.

حضرت فاطمه (س)؛ اولین شهیده راه ولایت

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) اولین کسی هستند که جان‌شان را در مسیر ولایت فدا کردند گفت: ایشان اولین شهیده راه ولایت هستند و این امر به همه بشریت اعلام می‌کند که حتی یادگار پیامبر (ص) هم در راه ولایت به شهادت می‌رسد.

دهقان با اشاره به اینکه در این شرایطی که ظلم، جنایت و انحراف در جامعه هویدا شده بود، حضرت علی سه راه داشتند گفت: راه اول این بود که حضرت تسلیم می‌شدند و دیگر نه شاهد پهلوی شکسته همسرش بود و نه آتش زدن در خانه‌اش لذا نتیجه این کار نابودی دین را در پی داشت زیرا سبب می‌شد حضرت بر انسان‌های منحرف صحه بگذارند.

وی ادامه داد: راه دوم که می‌توانستند سران ظلم و غاصبان ولایت را معدوم کند و نتیجه‌ی آن، این بود که همه‌ی مردم از مسیر دین برمی‌گشتند، اگر حضرت جنگ می‌کرد قضاوت ما این چنین بود که او برای رسیدن به قدرت همه کسانی که منحرف شده‌اند را هلاک کرده‌ است و در ادامه شاهد تقاضای قصاص می‌شدند که این نیز راه مناسبی نبود.

این سخنران افزود: تنها یک راه باقی می‌ماند و آن هم اجرای وصیت پیامبر اکرم(ص) بود که به حضرت علی(ع) فرمودند: « یا علی بعد از من جامعه دچار فتنه‌های سنگین خواهد شد. اگر نیرو داشتی بجنگ و اگر نیرویی نداشتی صبر کن»و حضرت(ع) در این چنین وضعیتی که اتفاق افتاده بود باید صبر می‌کردند.

نقش تأثیرگذار حضرت فاطمه (س) در زندگی علی (ع)

وی با اشاره به سخنانی از امیرالمؤمنین (ع) در مورد فاطمه زهرا (س) گفت: مولای متقیان امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند آن‌قدر زهرا (س) در زندگی من نقش دارد که هر وقت غم‌ها و اندوه‌ها و غصه‌ها قلب مرا می‌گرفت، وقتی به چهره زهرا (س) نگاه می‌کردم، همه غصه‌ها و غم‌های دل علی با زیارت زهرا (س) به پایان می‌رسید.

دهقان افزود: این نشان از نقش تأثیرگذار و تعیین‌کننده حضرت فاطمه (س) در زندگی امیرالمؤمنین علی (ع) است که چگونه از همسرشان دفاع و چگونه پشتیبان همسرشان بودند. چگونه همسرشان امیرالمؤمنین (ع) در برون‌رفت از معضلات و مشکلات پیش رو مشاوره می‌دادند و مشاوره می‌کردند.

همچنین حجت‌الاسلام حسین جوشقانیان، سخنران مراسم ایام فاطمیه در امامزاده جعفر (ع) یزد با اشاره به حدیثی از پیامبر گفت: رسول خدا(ص) فرمود: هر كس را كه خداوند دوستى پيشوايان از خاندان مرا نصيبش فرمود در حقيقت به خير دنيا و آخرت رسيده است پس هيچ كس ترديدى نداشته باشد كه او در بهشت است زيرا در دوستى خاندان من بيست خصلت است ده خصلت از آن‌ها در دنيا و ده خصلت از آن‌ها در آخرت اما خصلت‌هایى كه در دنيا است زهد است و حرص بعمل و پاك دامنى در دين و ..

حضرت زهرا(س)؛ الگوی ساده زیستی و قناعت

وی ادامه داد: محبت اهل‌البیت آثار، برکات، اجر و مزد بالایی در دنیا، آخرت و برزخ دارد. هرکسی از رزق محبت اهل‌البیت بهره‌مند باشد رزق ارزنده‌ای کسب کرده است. خوبی‌ها و پاکی‌ها رزقی است که طبق زیارت جامعه از ناحیه امام عصر و به واسطه ایشان است. محبت اهل‌البیت باعث دوری گناه از انسان می‌شود.

این سخنران مذهبی افزود: رزق از ناحیه اهل‌البیت گناه و ضرر را از فرد دور می‌کند. پیامبر فرمود اگر مردم بر محبت حضرت علی جمع می‌شدند خداوند آتش جهنم را خلق نمی‌کرد. با محبت حضرت زهرا(س)، حضرت علی و پیامبر انسان از معاصی و گناه دور می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی مردم در روضه حضرت زهرا(س) شرکت می‌کنند، می‌بینند که حضرت زهرا(س) از حضرت علی(ع) هیچ خواسته‌ای نداشته است و در این‌جا الگو می‌گیرد و سبب خواهد شد از چشم و هم‌چشمی و اسراف در زندگی دوری کنند و ساده زیست شوند. مکتب اهل‌البیت، مکتب رشد و انسان‌سازی است.

انتهای پیام
captcha