شیمیایی شدن سردشت را از نزدیک دیدم
کد خبر: 3876606
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
مهران مدیری:

شیمیایی شدن سردشت را از نزدیک دیدم

گروه هنر ــ مهران مدیری، بازیگر فیلم درخت گردو گفت: به این دلیل حضور در این فیلم را قبول کردم که خود در زمان شیمیایی شدن سردشت در آنجا حضور داشتم و دیدم چه اتفاقاتی برای مردم کُرد رخ داد.

به گزارش ایکنا؛ نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با حضور کارگردان، مهران مدیری، مینو شریفی و مینا ساداتی بازیگر، هادی بهروز فیلمبردار، سیدمصطفی احمدی، تهیه کننده، حسین حسنی نویسنده و ابراهیم امینی، نویسنده امروز ۱۵ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. اجرای این جلسه بر عهده محمدرضا مقدسیان بود. همچنین خسرو نقیبی به عنوان منتقد در برنامه حضور داشت.

در ابتدای این جلسه، مهدویان، کارگردان فیلم اظهار کرد: این فیلم نسبت به آثار قبلی من سختی‌های بیشتری داشت. ابتدا اینکه زبانی که برای کار انتخاب کردم، با آثار قبلی متفاوت بود. سختی بعد به حضور بازیگران کودک مربوط می‌شد. ما سه بازیگر کودک داشتیم و باید به انحای مختلف مواظب بودیم تا کوچکترین صدمه‌ای به آنها وارد نشود که کاری دشوار بود و کار ما را سخت کرد.

وی افزود: البته دشواری‌های دیگری هم در این کار وجود داشت، اما چون می‌خواستیم تمام آن چیزی که تماشاگر می‌بیند، واقعی باشد، همه سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم تا بهترین نتیجه حاصل شود. درباره انتخاب بازیگران فیلم هم باید بگویند یکی از مشکلات که برای هر کارگردانی وجود دارد، این است که چه بازیگری برای فیلم خود انتخاب کند تا نقش را به بهترین وجه ایفا شود. پیمان معادی اولین گزینه ما بود، چون به دلیل سابقه بین‌المللی، حضور او کمک می‌کرد تا فیلم بیشتر دیده شود؛ فیلمی که در آن به جنایتی پرداخته می‌شد که بشریت تا سال‌ها از آن آزرده خاطر خواهد بود.

تجربه حمله شیمیایی سردشت

مهران مدیری، بازیگر فیلم نیز اظهار کرد: در ابتدا به خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری تسلیت می‌گویم و از خدا برای آنها تقاضای صبر کنم. اما درباره حضورم در این فیلم باید بگویم من در جنگ حضور داشتم و جنگیدم. برای همین حضور در آثاری که به جنگ می‌پردازد را دوست دارم. درباره دلیل پذیرش این نقش هم باید بگویم که من خود در حادثه سردشت حضور داشتم و آنچه به مردم رفت را از نزدیک مشاهده کردم. دلیل دیگر هم برای پذیرش نقش عشقی است که به مردم کرد دارم. من در طول خدمت دائماً در کردستان بودم و آدم‌های آن منطقه را بسیار شریف و نجیب دیدم، پس این فیلم را نوعی ادای دین به مردم کرد نیز می‌دانم.

مینا ساداتی، دیگر بازیگر فیلم درباره نقش خود اظهار کرد: مهدویان کارگردان بسیار شجاعی است که به موضوعات جسورانه به شکل زیبایی توجه دارد. پس هر بازیگری دوست دارد در فیلم چنین کارگردانی حضور داشته باشد. من نیز از این قاعده مستثنا نیستم.

مینو شریفی، بازیگر جوان این فیلم نیز درباره حضورش در کار مهدویان بیان کرد: درخت گردو اولین تجربه من در سینماست، البته قبلاً در فیلم‌های کوتاه حضور داشتم، اما این اثر اولین تجربه سینمایی من است، در ضمن خیلی خوشحالم که اولین کارم با چنین اثری شروع شد. نکته دیگر اینکه من اصالتاً کرد هستم و به همین دلیل هیچ چیز برایم شیرین‌تر از این نیست که در فیلمی حاضر باشم که در آن به آن به قوم من توجه شده است.

ساخت 5 فیلم سخت طی 5 سال

در بخش دیگری از این مراسم، مصطفی احمدی، تهیه کننده درخت گردو درباره انتخاب مهران مدیری گفت: برای نقشی که مهران مدیری آن را بازی کرد، چند کاندیدا داشتیم، اما در نهایت وی را انتخاب کردیم و این افتخار بزرگی است که او پیشنهاد ما را پذیرفت. همچنین انتخاب مهران مدیری هیچ ربطی به شرکت اول مارکت ندارد.

خسرو نقیبی، منتقد برنامه به عنوان دیگر حاضر در جلسه اظهار کرد: محمدحسین مهدویان ۵ فیلم سخت را در ۵ سال ساخت. این اتفاق بسیار خوبی است که هر کس قادر به انجام آن نیست. نکته دیگر که در این فیلم درام بسیار چشمگیر بود و همین مسئله سبب شد که چشمان بسیاری از تماشاگران امشب گریان باشد.

در ادامه این نشست، پیمان معادی، بازیگر نخست فیلم در تماسی تلفنی بیان کرد: من از حضور در این فیلم بسیار خوشحالم. فیلم حرف‌های بسیار زیاد و بزرگی برای گفتن دارد. این فیلم به جانبازان شیمیایی می‌پردازد که هرچه از آنها بگوییم باز هم کم است.

خزایی‌فر، آهنگساز این فیلم نیز در خاتمه جلسه تصریح کرد: برای ساخت موسیقی این کار تحقیقات مفصلی را در حوزه موسیقی کردی داشتم، زیرا نمی‌خواستم کارم ترکیب از کارهای تکراری باشد. برای همین به صراحت می‌گویم این کار یک اثر ناب است که از هیچ جا کپی‌کاری نشده و هر آنچه دارد، از غنای موسیقی کردستان است.

انتهای پیام
captcha