ثبت حوادث عالم در کتاب الهی، نافی اختیار انسان نیست
کد خبر: 3876610
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

ثبت حوادث عالم در کتاب الهی، نافی اختیار انسان نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه با بیان اینکه ثبت مصائب در کتاب الهی منافاتی با اختیار انسان ندارد، اظهار کرد: این بحث ناظر به اعمال اختیاری انسان نیست، بلکه ناظر به حوادث و مصیبت‌هایی است که رخ می‌دهند و رخداد آن در دست انسان نیست. 

هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 15 بهمن‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: در آیه 68 «يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ» فرموده است که بندگان من؛ کسانی که در دنیا بندگی مرا کرده‌اید، امروز یعنی قیامت برای شما ترسی نیست و شما حزن و اندوهی هم نخواهید داشت.

وی افزود: امرور روز شادی و فرح شماست و کسانی باید بترسند که در دنیا بندگی مرا نکرده‌اند وگرنه اینجا برای عباد خدا روز سرور و شادمانی است.

این استاد حوزه با بیان اینکه انسان باید برای روز قیامت خود که برای بیشتر افراد روز وحشت خواهد بود، کاری کند که روز شادمانی او باشد، تصریح کرد: سعادت آخرت ارزش این مسئله را دارد که انسان یک عمر  زندگی خود را به بندگی خدا بگذراند.

وی با بیان اینکه نداشتن خوف و حزن گام ابتدایی در لطف الهی به بنده متقی و مومن است، افزود: این افراد در بهشت الهی جاودانه هستند و در آنجا به سعادت ابدی می‌رسند.

ثبت مصائب در کتاب الهی نافی اختیار نیست

آیت‌الله هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه حدید به آیه 22 «مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ» اشاره کرد و گفت: در این آیه فرموده است که هر مصیبتی اعم از زلزله، بیماری، سیل و ... در لوح و کتابی از قبل ثبت و مقدر شده است.

وی افزود: خدا فرموده همه این مسایل ثبت شده و شما نگویید چطور این همه حادثه ثبت و ضبط می‌شود؟ خداوند تأکید دارد که این کار برای ما آسان است و علم خود را با علم خدا مقایسه نکنید؛ البته مقصود از کتاب، نوشته به معنای مکتوبات عالم ماده نیست.

وی اضافه کرد: برای تبیین آسان‌تر معنای کتاب می‌توانیم این مثال را بزنیم؛ کسی که نجوم بداند، می‌تواند پدیده‌های سماوی مانند خورشید و ماه گرفتگی را تا سال‌های آینده ثبت کند با اینکه هنوز این رخدادها ایجاد نشده است. انسان با دانش بسیار محدود خود می‌تواند حوادث سال‌های آینده را با دقت زیاد پیش‌بینی کند، در این صورت آیا علم خدا قابل مقایسه با علم الهی است که قبل و بعد و حال در علم او یکی است و ابهامی در آن ندارد.

هادوی تهرانی اظهار کرد: در آیه بعد هم خداوند فرموده ای انسان حالا که همه چیز در کتاب الهی ثبت است، نباید نگران باشید، زیرا کار در دست خدا و هدایت امور بر عهده قدرت الهی است.

استاد حوزه با بیان اینکه ثبت مصائب در کتاب الهی منافاتی با اختیار انسان ندارد، اظهار کرد: این بحث ناظر به اعمال اختیاری انسان نیست، بلکه ناظر به حوادث و مصیبت‌هایی است که رخ می‌دهند و رخداد آن در دست انسان نیست. 

انتهای پیام
captcha