تشریح اقدامات یک ساله آستان قدس رضوی در حوزه حریم رضوی
کد خبر: 3884816
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

تشریح اقدامات یک ساله آستان قدس رضوی در حوزه حریم رضوی

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه حرم مطهر رضوی در سال 98 را تشریح کرد.

تشریح اقدامات یکساله آستان قدس رضوی در حوزه حریم  رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز، مصطفی فیضی، سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: اجرای طرح «یا معین‌الضعفاء» یکی از برنامه‌های محوری مجموعه آستان قدس رضوی است که با اولویت سالمندان و بیماران انجام می‌گیرد. بیش از 14 سال از اجرای این طرح می‌گذرد و در طول این مدت تغییر و تحولات زیادی در حجم و شکل اجرایی آن اتفاق افتاده و امروز ابعاد و وسعت زیادی یافته است. توجه این طرح معطوف به زائران آسیب پذیر جامعه است.

وی افزود: افرادی که به دلایلی امکان حضور و تشرف به بارگاه منور رضوی را ندارند. در قالب این طرح، زمینه تشرف میهمانان حضرت رضا(ع) که یا از همسایگان حضرت رضا(ع) و یا از شهرستان‌های همجوار مشهد مقدس هستند، توسط خدام بارگاه منور رضوی فراهم می‌شود. این زائران در محیطی معنوی پس از قرائت زیارت امام رضا(ع) و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در میهمان‌سرای حضرت پذیرایی می‌شوند.

طرح «معین الضعفاء»

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: در این مدت بیش از 9 هزار و 650 زائر در قالب طرح «معین الضعفاء» به بارگاه منور رضوی مشرف و از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که برای آنان تدارک دیده شده بهره‌مند شده اند. زیارت پنجره فولاد صحن انقلاب، اهدای بسته‌های متبرک و سپس بازگشت به مقصد از دیگر برنامه‌های این طرح است.

وی با بیان ایکنه در بسیاری از مواقع برای زائران پیش آمده که هزینه بازگشت به شهر و دیار خود را ندارند و به اصطلاح «ابن السبیل» نامیده می‌شوند، بیان کرد: در این خصوص نیز که متولی آن اداره امداد و تسهیلات زائران است و خدمات متنوعی را برعهده دارد که شامل تهیه لباس و کفش برای زائران نیازمند، معرفی زائران بیمار و مصدوم به مراکز درمانی و دارالشفاء، دعوت از هموطنانی که تاکنون به دلیل فقر مالی به مشهد مقدس مشرف نشده‌اند، اعزام زائران در راه مانده به موطن و پرداخت هزینه سفر آنان و... از جمله این اقدامات است. همچنین در طول سال یک یا دو نوبت زمینه تشرف به حرم مطهر و زیارت حضرت رضا(ع) را برای بیماران آسایشگاه‌های سطح شهر مشهد فراهم می‌آورد.

فیضی در خصوص حجم کمک‌هایی که به این زائران در طول سال ارائه می‌شود، ابراز کرد: ما از ابتدای سال جاری بیش از 6000 زائر در راه مانده را به وسیله اتوبوس و یا قطار به محل سکونتشان منتقل کرده‌ایم. از دیگر خدمات بخش امداد آستان قدس می‌توان به اهدای بیش از 6500 مورد کمک هزینه سفر و 255 مورد پرداخت هزینه سوخت به زائران واجد شرایط، اهدای خدمات درمانی به 280 بیمار نیازمند و اهدای بیش از یک هزار و 370 مورد البسه به نیازمندان اشاره کرد.

وی ادامه داد: اداره امداد و تسهیلات زائران یکی از اداره‌هایی است که خدمات آن مستقیما با زائران در ارتباط است. این اداره در سه بخش امانات نقدی و اشیای ارزشمند، امانت وسائل زائرین و بخش نگهداری اشیای پیدا شده به زائران خدمت‌رسانی می‌کند. در سالی که گذشت بیش از 210 هزار مورد امانت نقدی تحویل و استرداد شده، یک میلیون و 150 هزار مورد وسایل امانت گرفته شده و 49 هزار زائر پیدا شده و به همراهان آنها تحویل داده شده است.

فیضی عنوان کرد: همچنین با توجه به افزایش دو برابری ناوگان حمل و نقل زائران در حرم مطهر، حجم و سرعت خدمت‌رسانی به زائران نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است ضمن اینکه صندلی‌های «خود خدمتی» با نشانه خاص از شهریور سال 98 در اختیار زائران و مجاوران قرار گرفته در ۷ ورودی شیخ طوسی، شیخ طبرسی، شهید نواب صفوی، باب الرضا(ع)، باب الجواد(ع)، پارکینگ‌های ۱ و ۳ و در تمام صحن‌ها و ورودی‌های رواق‌های حرم مطهر مستقر شده‌اند.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر این، در حال حاضر 90 دستگاه زائربر از مبادی ورودی تا نقطه تشرف حرم در مسیر‌های باب الرضا(ع) به باب السلام، باب الجواد(ع) به صحن جمهوری اسلامی، بست طبرسی به بست شیخ حرعاملی، بست طبرسی به بست طوسی و همچنین مسیر خیابان آیت الله طبسی تا ورودی غدیر آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند. امسال بیش از 10 میلیون زائر از خدمات ویلچر به صورت امانی، خودخدمتی و گشت صندلی چرخدار استفاده کرده اند. همچنین بیش از 4 میلیون و 300 هزار زائر از خدمات خودروهای زائربر بهره مند شده‌اند.

وی ابراز کرد: این معاونت همواره در صدد است تا بهترین موقعیت را به لحاظ بصری و نظافت برای زائران این حریم قدسی فراهم آورد. گل‌آرایی، سیاهپوشی، روشنایی و صدها فعالیت دیگر با تلاش شبانه‌روزی بیش از ۵۰ هزار خادم در بخش‌های مختلف به صورت ۲۴ ساعته به زائران ارائه می‌شود.

حفظ پاکیزگی و تأمین رفاه زائران

فیضی بیان کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که حفظ پاکیزگی و تأمین رفاه زائران به صورت مستقیم با زائر در ارتباط است و به عنوان پیشانی و منظر کلیه خدمات آستان قدس رضوی شناخته می‌شود و توجه به آن برای این مجموعه بسیار حائز اهمیت است و می‌توان گفت تمامی خدام در این ایام آماده باش هستند تا بهترین خدمات را به زائران ارائه دهند.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در خصوص ایجاد نظم و آرامش و سهولت رفت و آمد زائران و راهنمایی آن‌ها خاطرنشان کرد: این وظیفه مهم در حوزه حریم حرم، به مدیریت امور انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی سپرده شده است.

وی ادامه داد: این مدیریت با بیش از 8 هزار نفر پرسنل با ترکیبی از نیروهای افتخاری در قالب بسیج خواهران و برادران و ارشاد خواهران و برادران و نیروهای استخدامی، به حفظ نظم و انضباط و آرامش در حوزه اماکن متبرکه و تنظیم کار اداره‌های زیر مجموعه می‌پردازد.

فیضی اضافه کرد: این بخش ضمن ایجاد نظم و حفظ امنیت، همه ساله در ماه‌های محرم و صفر وظیفه صدور مجوز برای هیئات مذهبی را بر عهده دارد به‌طوری‌که در سال جاری 3 هزار و 530 مجوز برای ورود به حرم مطهر برای آنها صادر شده است. علاوه بر این تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد مطهر و توزیع شیرینی، کیک و خرما در مناسبت‌ها بر عهده این مدیریت است.

وی در تشریح حوزه بهبود خدمت‌رسانی به زائران خواهر اظهار کرد: با احداث رواق حضرت زهرا(س) ویژه بانوان اجرای تمام برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی در این رواق توسط بانوان انجام می‌گیرد. به غیر از این انجام اموری همچون تطهیر، غبارروبی و تنظیف رواق‌های ویژه بانوان، خدمات کتب قرآن و ادعیه(کتب انوار)، جمع‌آوری مهرهای نماز و ... نیز توسط خواهران انجام می‌شود.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین روزانه بیش از 7 هزار و 790 مترمربع فضای زیارتی و عبادی رواق‌ها و کفشداری‌ها توسط 24 نیروی خواهر خدمات حرم مطهر که 6 هزار و 400 متر مربع فرش و حدود هزار و 300متر مربع نیز سنگ فرش تنظیف و غبارروبی می‌شود.

وی ابراز کرد: مراسم غبارروبی که با تشريفات خاصی انجام می‌شود چندین نوبت در سال و همزمان با اعياد مذهبی يا ميلاد مسعود يکی از معصومان(ع) توسط توليت آستان قدس رضوی و همراهانشان صورت می گيرد.

فیضی عنوان کرد: در این مراسم ابتدا خادمان، حريم رضوی را «قرق» کرده و کليه درهای ورودی را می‌بندند. پس از آن، درب ضريح مطهر توسط توليت آستان قدس رضوی گشوده و تمامی نذورات داخل ضریح جمع‌آوری می شود. بعد از جمع‌آوری نذورات، درون مضجع شريف و ضريح مقدس با عطر و گلاب شست‌وشو داده شده و در پایان از طرف تولیت به هر یک از دعوت‌شدگان هدیه‌ای شامل مقداری غبار داخل ضریح و نبات متبرک اهدا می‌شود. در سالی که گذشت این آیین 10 نوبت برگزار و پرداخت ضریح مطهر 3 مرتبه و 15 نوبت نیز پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد مطهر تعویض شد.

انتهای پیام
captcha