به گزارش ایكنا از فارس، محسن كلاری، رئیس سازمان دانشآموزی فارس امروز، 23 فروردینماه در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات این سازمان در ایام شیوع كرونا پرداخت و گفت: با توجه به تعطیلی مدارس و تلاش آموزش و پرورش در آموزش مجازی به دانشآموزان، نقش تشکلهای دانشآموزی بیش از پیش مشهود است.
وی افزود: سازمان دانشآموزی و تشکل پیشتازان فارس نیز در این ایام با برنامهریزی و تشکیل اتاق فکر و بهرهگیری از ایدههای خلاقانه، طرحهای مختلفی را به منظور همراهی با دانشآموزان پیاده کرده است.
كلاری ادامه داد: شیوع ویروس کرونا و آغاز قرنطینه خانگی در کشور برای تک تک افراد جامعه نوعی مسئولیت اجتماعی به وجود آورده است و همه ما را در قطع زنجیره این ویروس سهیم کرده است.
رئیس سازمان دانشآموزی فارس گفت: در این سازمان با توجه به رسالت تربیت اجتماعی که برعهده داریم از ابتدای شیوع ویروس سعی کردیم با کمک دانشآموزان پیشتاز و مربیان سازمان دانشآموزی و بهرهگیری از منشهای تشکیلات و به ویژه منش مشارکتجویی و مسئولیتپذیری اجتماعی و نظمپذیری و قانونمداری عموم مردم را به رعایت نکات بهداشتی و توجه به پروتکلهای بهداشتی در حذف این ویروس دعوت کنیم.
وی ادامه داد: در همین راستا ما در سازمان دانشآموزی فارس در روزهای ابتدایی شیوع ویروس با همکاری ادارهکل آموزش و پرورش و حمایتهای مدیرکل اقدام به تهیه پمپهای سمپاش، تجهیزات مورد نیاز و لباس مخصوص ضدعفونی کردن سطح شهر کردیم و موفق شدیم با اعلام فراخوان، گروهی متشکل از 50 نفر فرهنگی و مربی پیشتاز داوطلب و خودجوش را تشکیل دهیم.
كلاری اضافه كرد: فعالیت این گروه 50 نفره از تاریخ ۲۵ اسفندماه آغاز شده و در قالب تیمهای 10 نفره تقسیمبندی شدند و با هماهنگی فرمانداری و شهرداری شیراز شبانه با حضور در محلهای پرخطر سطح شهر که بیشترین رفتوآمد را در طول روز دارند، از جمله پمپهای بنزین، بانکها و فروشگاهها را ضدعفونی کردند و این روند همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان دانشآموزی فارس در ادامه با اشاره به درگذشت دانشآموز ارسنجانی به دلیل بیماری کرونا و عرض تسلیت به بازماندگان و جامعه فرهنگیان، از عموم دانشآموزان و خانوادههایشان خواست تا با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل در خانه ماندن ضمن مراقبت از خود و خانواده مسئولیت اجتماعی خود را در قبال قطع زنجیره ویروس کرونا انجام دهند تا شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.
وی اظهار کرد: در راستای سرگرم کردن دانشآموزان و توجه به مهارتها و بروز خلاقیت در آنان و استفاده از بازی به عنوان ابزار یاددهی و یادگیری، نیز فراخوان معرفی بازیهای بومی محلی فارس در استان از سوی سازمان دانشآموزی فارس اعلام شد.
كلاری با اشاره به اینکه این فراخوان به منظور آشنایی بیشتر دانشآموزان و مربیان با بازیهای بومی محلی و با تاکید بر بازیهایی است که قابلیت اجرا در منزل و با افراد محدود را دارد، گفت: آثار ارسالی باید خاص منطقه یا شهرستان محل زندگی صاحب اثر باشد و فراخوان این مسابقه از تاریخ 4 فروردینماه اعلام شده است و علاقهمندان میتوانند آثار خود را تا پایان فروردینماه ۹۹ به سازمان دانشآموزی شهرستان و منطقه ارسال کنند.
رئیس سازمان دانشآموزی فارس افزود: در این طرح سازمان دانشآموزی فارس در نظر دارد با همت دانشآموزان و مربیان پیشتاز سراسر استان نسبت به جمعآوری و معرفی بازیهای بومی محلی که قابلیت بازی در خانه را دارند اقدام كند و دانشآموزان پیشتاز برای همکاری در این فراخوان میتوانند نسبت به معرفی بازیهای بومی محلی منطقه و محل زندگی خود که قابلیت بازی در منزل را دارند به صورت تایپ شده اقدام و از طریق فضای مجازی برای مربی خود ارسال کنند.
به گفته وی، بازیهای ابداعی و قابل اجرا با حداقل امکانات به صورت جداگانه بررسی خواهد شد و تمامی آثار ارسالی پس از بررسی و معرفی آثار برتر، در صورت تایید و اخذ مجوزهای لازم در کتابی با عنوان بازیهای بومی محلی فارس به چاپ خواهد رسید.
رئیس سازمان دانشآموزی استان فارس در ادامه از اعلام دومین فراخوان از سوی این سازمان و بهمنظور تولید محتوای آموزشی پیشتازان در استان خبر داد و افزود: تربیت اجتماعی رسالت اصلی سازمان دانشآموزی است و آموزش مهارتهای تشکیلاتی و اجتماعی از مهمترین اهداف و برنامههایی است که در اجرای این رسالت بزرگ بسیار تاثیرگذار است.
کلاری ادامه داد: ما با توجه به اهمیت مباحث آموزشی و با تأکید بر شعار در خانه بمانیم به منظور غنیسازی محتواهای آموزشی خود در موضوعات آموزش مهارت تشکیلاتی گره و چوببندی، آموزش مهارت تشکیلاتی امداد و نجات، آموزش مهارت اجتماعی کنترل خشم و آموزش مهارت اجتماعی جرأتمندی از تمامی دانشآموزان و مربیان پیشتاز و همکاران فرهنگی بهمنظور تولید محتوای آموزشی دعوت کردهایم.
به گفته وی مهلت ارسال آثار به این فراخوان نیز تا پایان فروردینماه ۹۹ است و آثار باید در قالب پاورپوینت، فیلم کوتاه سه دقیقهای یا انیمیشن تهیه شود و به مسئول سازمان دانشآموزی شهرستان یا منطقه ارسال شود و همچنین فیلمبرداری با موبایل فقط به صورت افقی انجام شود.
رئیس سازمان دانشآموزی فارس در ادامه از اعلام سومین فراخوان از سوی این سازمان ویژه دانشآموزان و مربیان پیشتاز با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی و تعطیلی مدارس خبر داد و افزود: در این فراخوان از دانشآموزان سراسر استان خواسته شده تا عکس و فیلم خود را حین آموزش و یادگیری مجازی برای خبرگزاری پانا فارس ارسال کنند تا در پایان عکسها و فیلمهای برگزیده در قالب گزارش تصویری در سایت خبرگزاری پانا منتشر شود.
وی ادامه داد: دانشآموزان در هر مقطع و پایه تحصیلی که هستند میتوانند با پیوستن به پویش «آموزش تعطیل نیست» از نحوه درس خواندن خود در منزل فیلم و عکس تهیه و ارسال كنند.
کلاری هدف از ارائه این فراخوان را با توجه به تعطیلی مدارس و تلاش آموزش و پرورش از طریق آموزش مجازی به دانشآموزان برقراری نوعی ارتباط دوسویه بین معلمان و دانشآموزان خواند و افزود: سازمان دانشآموزی و به تبع خبرگزاری پانا در این فراخوان سعی دارد با به تصویر کشیدن تصاویر دانشآموزان هنگام آموزش مجازی، ارتباط دوسویهای را در این میان برقرار کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان دانشآموزی رسالت تربیت اجتماعی دانشآموزان را برعهده دارد، گفت: در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس دانشآموزان باید بیاموزند که مسئوليت اجتماعی آنان در این زمان تاریخی، توجه به پیامهای بهداشتی و در خانه ماندن است تا با رعایت این نکات به قطع زنجیره ویروس کمک کنند.
رئیس سازمان دانشآموزی فارس ادامه داد: پویش «آموزش تعطیل نیست» نیز در راستای انعکاس تصاویر دانشآموزان ساعی در هنگام یادگیری مجازی در خبرگزاری پانا، راهاندازی شده است که تاکنون بیش از 2 هزار دانشآموز تصاویر خود را برای این پویش ارسال کردهاند.
به گفته کلاری، تصاویر ارسالی با درنظر گرفتن رعایت نکات و دستورالعمل فراخوان، در قالب 2 گزارش تصویری در خبرگزاری پانا فارس منعکس شده است.
رئیس سازمان دانشآموزی فارس در ادامه نیز از ساخت یک فیلم کوتاه با موضوع فاصلهگذاری اجتماعی توسط این سازمان خبر داد و افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در کشور به منظور قطع زنجیره ویروس، فیلمی با این مضمون و با استفاده از مهارتهای پیشتازان توسط کارگردان جوان و پرتلاش و عکاس خبرگزاری پانا ساخته و در فضای مجازی منتشر شد.
وی بیان كرد: در این فیلم دانشآموز پیشتاز پس از تدبیر و تفکر در شرایط فعلی و آگاهی یافتن از شرایط موجود با استفاده از مهارتهای تشکیلاتی گره و چوببندی خلاقیت به خرج داده و همگان را به رعایت فاصلهگذاری اجتماعی دعوت میکند.
كلاری در خصوص تاثیر این فیلم درجامعه گفت: پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی شاهد تصاویری از رعایت فاصلهگذاری اجتماعی به شیوهای که در فیلم آموزش داده شد بودیم و این یک نکته مثبت برای سازمان دانشآموزی است که همواره مهارتهای این سازمان منشا تحولات در جامعه و به ویژه در بین دانشآموزان بوده است.
انتهای پیام