هزینه ضیافت‌های ماه رمضان در امور خیریه صرف شود
کد خبر: 3891983
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹

هزینه ضیافت‌های ماه رمضان در امور خیریه صرف شود

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امسال در ماه رمضان به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افطاری جمعی و مهمانی برگزار نخواهد شد، گفت: پیشنهاد می‌کنم تا نیات خیر، احسان و هزینه ضیافت‌ها را در امور خیریه صرف کنیم و توجه داشته باشیم که شاد کردن دل نیازمندان، بهترین کارها است.

بلاها از آزمون‌های الهی استحجتالاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با اشاره به شیوع کروناویروس در جامعه، اظهار کرد: باید بدانیم که بلاها از آزمون‌های الهی است و خداوند متعال بارها در قرآن کریم بدان‌ها اشاره فرموده است.

وی با اشاره به آیه ۱۵۵ سوره بقره «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و حتماً شما را به اندکی از ترس و گرسنگی و کاهشی از مال‌ها و جان‌ها و محصولات آزمایش خواهیم کرد و شکیبایان را مژده ده»، افزود: بیماری کرونا به‌گونه‌ای است که تمامی موارد ذکر شده در این آیه مبارکه را از خوف گرفته تا بیماری و از دست دادن عزیزان در خود دارد.

حجت‌الاسلام برگی، ادامه داد: اما باید توجه کنیم که خداوند در ادامه این آیه مبارکه و در آیه ۱۵۶ سوره بقره «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ آنان که چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند صبوری پیش گرفته و گویند: ما به فرمان خدا آمده‌ایم و به سوی او رجوع خواهیم کرد»، بشارت می‌دهد به صابران و کسانی که هنگام مواجهه با مصیبت‌ها می‌گویند «برای خداییم و به خدا بازمی‌گردیم»؛ زمانی که انسان این مفاهیم را در مواجهه با مصیبت‌ها درک کند، به آرامش درونی می‌رسد.

این کارشناس مسائل مذهبی، با تأکید بر پاداش صبر و بردباری در غم از دست دادن عزیزان در این ایام کرونایی، گفت: غم از دست دادن عزیز سخت و سنگین است، اما اگر همواره به این اصل توجه کنیم و درک کنیم که بازگشت انسان‌ها به سوی خداست، آرام می‌شویم.

وی در ادامه به آیه ۱۵۷ سوره بقره «أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ؛ آن گروهند که مخصوص به درود و الطاف الهی و رحمت خاص خدایند و آنها خود هدایت یافتگانند» نیز اشاره کرد و افزود: اما خداوند بعد از بشارت به صابران در مصیبت‌ها، آنان را مورد سه عنایت «سلام، رحمت و هدایت» قرار می‌دهد و این عنایات پاداش بسیار ارزشمندی است.

حجت‌الاسلام برگی، در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که برخی مصیبت‌ها چون از دست دادن عزیزان بسیار سنگین است، اما هر قدر که مصیبت و صبر عظیم باشد، اجر و پاداش آن نیز به همان اندازه بزرگ خواهد بود، بیان کرد: امروز برخی از خانواده‌ها در نتیجه شیوع کروناویروس عزیزان خود را از دست می‌دهند و به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی نمی‌توانند حین خاکسپاری نزدیک عزیزان خود شده و رفت و آمد و همدردی حضوری اقوام نیز که التیامی برای این‌گونه مصیبت‌هاست، امکان ندارد؛ در این شرایط باید صبر جزیل پیشه کنند.

وی تأکید کرد: امسال که عزاداری جمعی ممکن نیست و اقوام و آشنایان هم نمی‌تواند به دیدار به سوگ نشستگان آمده و دلداری دهند، باید بر این مصیبت‌ها صبر کرد، چراکه خداوند در مقابل این صبر عظیم، اجر بزرگی خواهد داد.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که برای عزیزان از دست رفته باید گریه کنیم، چراکه چشم در سوگ عزیز باید بگرید اما از طرفی هم باید توجه کنیم که با گریه کردن‌های ما چیزی عاید عزیز سفر کرده‌مان نمی‌شود، گفت: باید به کارهایی که به روزهای بعد از مرگ عزیزمان افاقه می‌کند توجه کنیم تا از گذرهای سخت، شب اول قبر و... راحت عبور کند و توشه‌ای اخروی برای وی هدیه کنیم.

وی اضافه کرد: چنانچه ابوذر غفاری، یار وفادار رسول خدا(ص) بعد از کفن و دفن فرزندش کنار قبر وی نشسته و می‌گوید: «فراق تو، من را به گریه نینداخته است و سوگند به خدا، برای جدایی از تو گریه نمی‌کنم؛ بلکه اشکم از این است که هنگام مرگ و بعد از آن، چه سختی‌ها و دشواری‌هایی بر تو گذشت». بر این اساس باید به فکر اموراتی باشیم که بعد از مرگ عزیزمان، به کارش می‌آید.

حجت‌الاسلام برگی، با اشاره به کفن و دفن غریبانه افرادی که در این ایام و یا براثر کرونا جان خود را از دست داده و دفن می‌شوند، افزود: معتقدم کسانی که با این غربت و اندوه از دنیا می‌روند، حتماً خداوند به آنان عنایت خواهد کرد، اما در کنار آن حتماً باید کاری کنیم تا روح عزیزانمان آرام شده و خود نیز به نوعی آرامش برسیم.

وی تأکید کرد: اینگونه که پیش می‌رود امسال در ماه مبارک رمضان نیز به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افطاری جمعی و مهمانی هم برگزار نخواهد شد؛ پیشنهاد می‌کنم تا نیات خیر، احسان و هزینه ضیافت‌ها را در امور خیریه صرف کنیم و توجه داشته باشیم که شاد کردن دل نیازمندان، بهترین کارها است.

انتهای پیام
captcha