سبک زندگی سالم را سرلوحه رفتارهای خود قرار دهیم
کد خبر: 3892421
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

سبک زندگی سالم را سرلوحه رفتارهای خود قرار دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مردم باید به زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا ویروس عادت کنند؛ لذا هر گونه اضطراب و ترس را از خود دور کرده و با رعایت بهداشت، سبک زندگی سالم را سرلوحه رفتارهای خود قرار دهند.

مردم با زندگی مسالمت‌آمیز به کرونا عادت کنندبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا میرجلیلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ظهر امروز، 30 فروردین ماه در دیدار جمعی از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد اظهار کرد: بیماری کرونا و مشکلاتی که در دنیا ایجاد کرده پیش از آنکه مشکل بهداشتی و درمانی مطرح شود مشکل جامع‌تری به نام سیاست و اقتصاد را درگیر کرد.

وی ادامه داد: با وجود این بیماری و شیوع آن در دنیا فرهنگ در همه عرصه‌ها باید تغییر کند و برنامه ریزی توسط مسئولان امر در همه زمینه‌ها صورت گیرد تا اقداماتی که قبلا در تمام زمینه‌ها صورت می‌گرفت اکنون با پروسه ای دیگر دنبال شود.

میرجلیلی افزود: استان یزد از ابتدای شیوع این بیماری قبل از ابلاغ کشور جلساتی را برگزار کرد و اولین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا را تشکیل داد و خوشبختانه به خوبی در این زمینه عمل کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: همان ابتدای امر خانه فرهنگ صدوقی به کمک این دانشگاه آمد و تجهیزات مورد نیاز را تقبل کرد و همچنین شهرداری یزد در راه اندازی اولین آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور در محل بیمارستان شهید صدوقی یزد با این دانشگاه همکاری کرد و وسایل حفاظتی از همان ابتدا در استان فراهم شد.

ابتلای قطعی 1366 یزدی به بیماری کرونا

میرجلیلی با اشاره به اینکه تاکنون چهار هزار و 195 نفر با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند افزود: از این تعداد ابتلای یک هزار و 366 نفر به بیماری کرونا قطعی شد. تاکنون سه هزار و 698 نفر در استان بهبود یافته و ترخیص شده اند و 197 نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری در استان جان باختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه بخش اعظمی از بیماران در بیمارستان شهید صدوقی یزد، اردکان و میبد را شاهد بودیم گفت: در ابتدای شیوع بیماری در استان، 750 تخت در بیمارستان‌های استان در نظر گرفته شد که از این تعداد 495 تخت برای بیماران مورد پذیرش قرار گرفت و هیچ گونه کمبود تخت در استان گزارش نشده است.

وی از راه‌اندازی درمانگاه‌های 16 ساعته با حضور متخصصان عفونی خبر داد و تعداد مراجعه کنندگان سرپایی به این کلینیک‌ها را هشت هزار نفر اعلام کرد.

میرجلیلی با اشاره به ابلاغ ستاد ملی مبنی بر غربالگری گفت: در این راستا 180 هزار نفر در سایت مربوطه ثبت نام کردند و در سامانه 4030 نیز بیش از 91.5 درصد مردم یزد مورد غربالگری قرار گرفتند.

غربالگری 9496 مادر باردار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد غربالگری 9496 نفر از مادران باردار در استان را از دیگر اقدامات دانست و گفت: مرحله دوم غربالگری نیز اکنون در حال اجراست.

وی با اشاره به فعالیت نیروهای داوطلب از ابتدای شیوع کرونا افزود: اولین شهید مدافع سلامت استان مسئول بسیج جامعه پزشکی استان، شهید محمود شمس الدینی که از ابتدای امر مشغول ارائه خدمت به بیماران بودند و همچنین تفقد مقام معظم رهبری از مادر شهید نشانی بر اقدامات مردمی در این زمینه است و وظیفه خود می‌دانم که از همه افرادی که فداکارانه در این عرصه به کمک کادر درمان شتافتند، قدردانی کنم.

زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا

میرجلیلی با اشاره به اینکه از مردم در خواست می‌شود همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همراه و همیار کادر درمان باشند بیان کرد: شیب بیماری در هفته‌های آینده با همکاری مردم نزولی خواهد بود، اما این دلیل بر پایان فعالیت این ویروس نیست و مردم باید به زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا ویروس عادت کنند لذا باید هر گونه اضطراب و ترس را از خود دور کرده و با رعایت بهداشت فردی و عمومی سبک زندگی سالم را سرلوحه رفتارهای خود قرار دهند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود موج همه‌گیری کرونا تا نیمه اردیبهشت به پایان رسد اما در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط هموطنان مجددا شاهد موج همه گیری این بیماری خواهیم بود.

ایجاد واحد تولیدی ماسک در یزد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود ماسک گفت: این مشکل در دنیا وجود دارد و در این استان در ابتدا برای رفع نیاز به داوطلبان تولید ماسک مجوز سه ماهه صادر شد و به زودی تولید ماسک سه لایه با ظرفیت تولید 11 هزار ماسک در استان فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

میرجلیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری از استان‌های قم و گیلان شیوع پیدا کرد لذا هر چه ناقلان این دو استان کمتر باشند و افراد در استان‌های دیگر از ناقلان با واسطه کرونا را مبتلا شوند، درصد مرگ و میر کمتری خواهیم داشت لذا در برخی از استان‌ها مثل یزد که مستقیما با ناقلان درگیر بودند و شهرستان اردکان تعداد فوتی های بیشتری نسبت به سایر شهرستان هایی که حتما با واسطه به این بیماری مبتلا شدند، شاهد هستیم.

وی در پاسخ به سؤال ایکنا در خصوص ابتلای کودکان نیز گفت: کودکان ممکن است ناقل بیماری باشند و به افراد با سن بالاتر منتقل کنند، هر چند در کودکان موارد مثبت داشته‌ایم ولی درصد مرگ و میر و فوتی بسیار کم بوده است.

انتهای پیام
captcha