بیمارستان‌ها؛ میزبان محافل قرآنی / سناریوهای پیش روی مسابقات
کد خبر: 3892658
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
مهدی قره‌شیخلو خبر داد:

بیمارستان‌ها؛ میزبان محافل قرآنی / سناریوهای پیش روی مسابقات

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری محافل انس با قرآن برای کادر درمانی بیمارستان‌های کشور در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این کار با همکاری مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا خواهد شد.

مهدی قره شیخ لو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، شب گذشته، 30 فروردین در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما حضور یافت و به بیان توضیحاتی در مورد آینده مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم و تأثیرات ویروس کرونا بر فعالیت‌های این مرکز پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌هایش به ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته و در ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوع قرآنی در بقاع متبرکه اجرا می‌شد. امسال با توجه به مشکلات پیش آمده تلاش شد تا این برنامه‌ها تعطیل نشود، در سال‌های گذشته شاهد اجرای برنامه‌هایی همچون برگزاری محافل، جلسات ختم قرآن و اعزام مفسر به استان‌ها بودیم، امسال نیز با استان‌ها هماهنگ شده است تا همین برنامه‌ها با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای استان تدارک دیده شود. به عنوان مثال در بحث تفسیر با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای استان یا فضای مجازی برای مخاطبان محتواهایی تهیه شود،‌ همچنین ختم قرآن به صورت گردشی در بقاع متبرکه از طریق سیمای استان پخش شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به ارائه پیشنهاد به مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت برای برگزاری محافل قرآنی در بیمارستان‌ها در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه عزیزان کادر درمان کشور حدود دو ماه است درگیر همه‌گیری کرونا شده‌اند و در این مدت زحمات زیادی کشیده‌اند، پیشنهاد شد محافل قرآنی مختصر و مفیدی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز درمانی و در ایام رمضان برگزار شود تا هم تجدید روحیه‌ای برای آنها باشد و هم تقدیر و تشکری از حافظان سلامت داشته باشیم. ان شاالله در سراسر کشور در مراکز درمانی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند برنامه قرآنی با حضور دوستان قرآنی خواهیم داشت. این سهم جامعه قرآنی برای کمک به کادر پزشکی است.

قره‌شیخلو تصریح کرد: مقرر شده است تا بخش اجرایی کار از سوی دوستان وزارت بهداشت صورت گیرد تا قواعد بهداشتی رعایت شود، البته نمونه‌های دیگری از این برنامه‌ها بوده است و مطمئناً در روحیه این عزیزان مؤثر بوده است. به هر حال کادر درمان که به صورت 24 ساعته در این ایام در بیمارستان بوده‌اند، به یک تغییر فضای هر چند کوتاه نیاز دارند و در ماه رمضان با توجه به فضای این ماه بهترین کار می‌تواند همین باشد. بنابراین مقرر شده است تا بخش قرآنی با ما و اجرا و رعایت اصول بهداشتی با دوستان در وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد وضعیت مسابقات بین‌المللی قرآن نیز اظهار کرد: بر اساس برنامه باید از 22 تا 28 فروردین‌ماه مسابقات برگزار می‌شد. فضایی که به وجود آمد ما را مجبور کرد تا کار را به تعویق بیندازیم، اغلب کشورها هم همینگونه بوده است، در فروردین و اردیبهشت‌ماه چندین مسابقه بین‌المللی باید برگزار می‌شد که همه به تعویق افتاده است. اما اگر شرایط و فضایی که در چند ماه آینده اتفاق می‌افتد به سمتی برود که بشود با خیال راحت و آرامش مسابقات را برگزار کنیم، حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

مسابقات سراسری را در سال 99 خواهیم داشت

وی بیان کرد: با توجه به اینکه 50 درصد داستان برگزاری مسابقات به داخل کشور مربوط است و 50 درصد دیگر به حاضران در مسابقات که از همه جای دنیا مهمان خواهیم داشت، لذا بخشی از برپایی مسابقات بستگی به وضعیت کرونا در دنیا دارد. به هر ترتیب اگر شرایط اجازه بدهد و ثبات برقرار شد و مسئولان اجازه برگزاری دادند،‌ مسابقات در زمان مقتضی برگزار می‌شود؛ این احتمال نیز با درصد ضعیف وجود دارد که مسابقات برگزار نشود. به هر حال قرار شده است تا دو ماه صبر کنیم تا تکلیف مشخص شود. هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی لغو نکرده است.

به گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که اگر مسابقات به تعویق بیفتد برنامه به چه صورت خواهد بود، گفت: ما برنامه خودمان را دنبال خواهیم کرد. در همین راستا طی روزهای گذشته ابلاغیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن را اعلام کردیم. قرار بود از ابتدای ماه رمضان به مدت 40 روز ثبت نام داشته باشیم و در سه ماه تابستان بحث مراحل شهرستانی و استانی را خواهیم داشت. البته اجرای حضوری آن نیز بستگی به وضعیت و شرایط کلی کشور دارد. اگر هم شرط تجمع نداشتن وجود داشته باشد برنامه‌ریزی شده است تا به نحوی که تجمعی در مرحله شهرستانی و استانی نباشد، برپا شود.

وی بیان کرد: اگر مسابقات کشوری برگزار شود و مسابقات بین‌المللی برگزار نشود که در زمان جنگ سابقه داشته است، مجبور خواهیم شد برای انتخاب نماینده کشورمان برای مسابقات بین‌المللی، بین منتخبان امسال و سال قبل مسابقه انتخابی برگزار تا نماینده ایران برای سال 1400 انتخاب شود.

جایزه پانصد تومانی اوقاف

قره‌شیخلو درباره طرح تشویقی سازمان اوقاف برای حافظان قرآن که پیش از این در مورد آن اطلاع‌رسانی صورت گرفته بود، گفت: سال 98 ریاست سازمان اوقاف با توجه به مسئولیتی که در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم داشت، تصمیم گرفت به عنوان یک ابزار تشویقی به هر کسی که در سال 98 پنج جزء قرآن را حفظ کند، مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی اهدا کند. قرار بود این کار از طریق برگزاری آزمون صورت بگیرد، مرحله اول آزمون‌ها در بهمن‌ماه به صورت کتبی برگزار شد و 40 هزار نفر ثبت نام کردند که 20 هزار نفر قبول شدند، در ادامه قرار بود از این تعداد در اسفندماه آزمون شفاهی به عمل بیاید و منتخبان جوایز خود را دریافت کنند. ویروس کرونا این برنامه ما را نیز به هم زد. این وعده داده شده است و مقید به اجرای آن هستیم و با دوستان هماهنگ شده است تا بعد از ماه رمضان با رعایت نکات بهداشتی به گونه‌ای که تجمعی نباشد، آزمون به عمل آید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان بیان کرد: در مرکز امور قرآنی کارهای زیادی در پیش رو داریم. امسال به خاطر فرصت محدودی که بود در مسابقات کشوری تغییرات محدودی اعمال شد که فکر می‌کنم به ارتقا مسابقات کمک کند. جا برای ایجاد نگاه و تغییرات جدید در برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف وجود دارد که امیدوارم بتوانیم کارهای خوبی در این حوزه انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha