لزوم رعایت «مواسات اقتصادی» در ماه مبارک رمضان / بازاریان در حق مردم اجحاف نکنند
کد خبر: 3893481
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸
کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی تأکید کرد:

لزوم رعایت «مواسات اقتصادی» در ماه مبارک رمضان / بازاریان در حق مردم اجحاف نکنند

حجت‌الاسلام صالحی بیان کرد: این تأکید دین مبین اسلام است که در جامعه دینی باید قانون مواسات و همدلی وجود داشته باشد، نه اینکه اگر احساس کردیم الان جامعه نیاز بیشتری دارد، سعی کنیم اجناس را کمیاب یا بالاتر از قیمت عادلانه به مردم بفروشیم.

امیر کاظمی کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر صالحی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و همچنین تأکیدات دین مبین اسلام بر مراعات حال مردم توسط اصناف و بازاریان پرداخت و گفت: از این جهت که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و یکی از فلسفه‌های روزه‌داری در روایات با عنوان «فلسفه اخلاقی روزه» نام برده شده است بنابراین در این ایام دستگیری از فقرا و نیازمندان و رفع حاجات آنها از وظایف مسلمانان و دینداران است. در روایت آمده است: اساساً روزه گرفته می‌شود که فقیر و غنی یا بی‌نیاز و نیازمند، با هم مساوی شوند.


بیشتر بخوانید:


تأکید پیامبر اسلام (ص) بر رعایت حال فقرا و نیازمندان

وی ادامه داد: یکی از فلسفه‌های مهم روزه‌داری این است که کسانی‌که درد گرسنگی را نکشیده‌اند، در این ایام باید درد گرسنگی و تشنگی را بکشند تا چنین مشکلاتی را درک کرده توجه به نیازمند و فقرا داشته باشند. این مطلب از بِعد درک حال آنان است؛ به ویژه در شرایط کنونی که دوران سخت شیوع ویروس منحوس کرونا است و فشارهای اقتصادی زیادی به مردم وارد شده است.

در روایات آمده است: وقتی می‎خواید جنسی را به مشتری بفروشید اجحافی در حق مشتری نکنید و بی‌انصافی در عرصه قیمت نداشته باشید بلکه قیمت‌ها باید متعارف و معقول باشد

حجت‌الاسلام صالحی اظهار کرد: نکته دومی که باید اشاره کنم این است که تأکید زیادی به ویژه در خطبه‌ای که به «خطبه شعبانیه» مشهور است بر رعایت حال مستمندان و فقرا شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) در آخرین جمع ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان، یکی از تأکیداتی که درباره اعمال و رفتار مسلمانان در این ماه داشتند در مورد افطاری دادن و توجه به فقرا و افراد نیازمند و زیردستان است.

وی با اشاره به دلایل تأکید دین مبین اسلام بر رعایت مواسات ادامه داد: مواسات در دین مبین اسلام و فرهنگ و سیره نبوی دارای جایگاه بسیار مهمی است. علت اینکه دین مبین اسلام بر انفاق و و کمک به فقرا و نیازمندان تأکید کرده که اسلام می‌خواهد همه امت مسلمان با همدیگر برادر و همدل باشند و در زمان مشکلات و گرفتاری‌ها به فکر مواسات با یکدیگر بوده و غمخوار هم باشند.

لزوم رعایت قانون مواسات در ماه مبارک رمضان

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی ادامه داد: نکته سوم که لازم به اشاره است تأکیدی است که مقام معظم رهبری در زمینه رزمایش مهروزی و مواسات و کمک به هم‌نوعان مطرح کردند. اگر این سه نکته را در شرایط کنونی که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم مورد توجه قرار دهیم، اهمیت این موضوع به ویژه در شرایط فعلی به میزان بیشتری مشخص خواهد شد که اهالی بازار، مؤمنان، خیرین، و افرادی که اهل عبادات و مخصوصاً نماز و روزه هستند باید در عرصه اقتصادی و اجتماعی توجه بیشتری به حال فقرا و نیازمندان داشته باشد.

حجت‌الاسلام صالحی با اشاره به تأکیدات دین اسلام بر رعایت انصاف در بازار و فروش محصولات تأکید کرد: این افراد باید توجه کنند که قیمت‌گذاری اجناس آنها مناسب باشد. البته بخشی از این اقدامات در اختیار مسئولان و بخشی نیز در اختیار خود مردم و بازاریان است. در روایت آمده است که حتی در مورد سود گرفتن از مؤمن، اگر شخص نیاز و ضرورتی ندارد، موقعی که قصد دارد جنسی را به فروش برساند، از مسلمان سود نگیرد.

بازاریان از وضعیت موجود سوءاستفاده نکنند

وی اظهار کرد: این تأکید دین مبین اسلام است که در جامعه دینی باید قانون مواسات و همدلی وجود داشته باشد، نه اینکه اگر احساس کردیم که الان جامعه نیاز بیشتری دارد و شرایط به سمتی می‌رود که تقاضا بیشتر شده است، سعی کنیم این جنس را کمیاب یا احتکار یا از سوی دیگر این جنس را بالاتر از قیمت عادلانه به مردم بفروشیم.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی در پایان سخنان خود بیان کرد: در روایات آمده است: وقتی می‎خواید جنسی را به مشتری بفروشید اجحافی در حق مشتری نکنید و بی‌انصافی در عرصه قیمت نداشته باشید بلکه قیمت‌ها باید متعارف و معقول باشد. لذا در دین مبین اسلام تأکید زیادی وجود دارد که در ماه مبارک رمضان این مواسات اقتصادی و توجه به حال مردم و محرومان، هم از ناحیه مسئولان دولتی و هم از جانب مردم و بازاریان وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha