تضمین امنیت کشور در افزایش سرمایه‌های اجتماعی نهفته است
کد خبر: 3895419
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲

تضمین امنیت کشور در افزایش سرمایه‌های اجتماعی نهفته است

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: افزایش سرمایه‌های اجتماعی در شهرها و روستاها منتج به ارتقای امنیت استان‌های کشورمی‌شود و افزایش امنیت استانی و امنیت ملی را در پی دارد.

تضمین امنیت کشور در افزایش سرمایه‌های اجتماعی نهفته است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، عصر روز گذشته، دهم اردیبهشت در نشست گرامیداشت سالروز شوراهای اسلامی در استان مرکزی  که در سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد، به وقایع و حوادث سال گذشته در کشور اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته حدود 25 استان کشور گرفتار سیلاب شدند که این اتفاق در چندین سال گذشته بی‌سابقه است و می‌توان گفت که در سال گذشته تقریبا سال خاصی را از این حیث پشت سر گذاشتیم.

وی بابیان اینکه سال 98 کشور حدود 21 بحران مختلف را پشت سر گذاشت که از سیل شروع و با خانه‌نشین کردن مردم با کرونا به پایان رسید، اظهار کرد: ما می‌توانیم این بحران‌ها و تهدیدها را به‌ویژه بعد از شیوع این ویروس به فرصت تبدیل کرده و در این زمینه شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا بسیار نقش آفرین هستند.

جمالی‌نژاد شاخص اقتدار را یکی از اصلی‌ترین معیارها برای مقایسه کشورهای دنیا در عرصه‌های مختلف دانست و اضافه کرد: از آنجاکه شوراها خاکریز اول مطالبات مردم هستند، در ارتقای اقتدار کشور بسیار مؤثر هستند و بسیاری از مردم در ابتدا برای برآورده کردن خواسته‌های خود به این شوراها مراجعه می‌کنند.

حفظ سرمایه های اجتماعی در جهت افزایش رضایت‌مندی

وی تأکید کرد: شوراهای شهر و روستا می‌توانند با ایجاد رضایت‌مندی بالا و کم کردن مطالبات مردم، باعث ایجاد وفاق و انسجام در سطح شهرها و روستاهای خود شوند و اگر این مهم اتفاق بیفتد، سرمایه‌های اجتماعی در آن شهر و روستا حفظ می‌شوند و بلکه بالا نیز می‌رود.

این مقام مسئول افزایش سرمایه‌های اجتماعی در شهرها و روستاها را منتج به ارتقای امنیت استان‌های کشور برشمرد و ادامه داد: افزایش امنیت استانی، امنیت ملی را در پی دارد و اگر امنیت ملی بالا برود در آن زمان است که اقتدار کشور تضمین می‌شود. به همین دلیل نقش شوراها به عنوان نهادهای غیر دولتی و حلقه واسطه میان مردم و نهادهای حاکمی بسیار حائز اهمیت است.

وی نقش شوراهای شهری و روستایی را در دوران پساکرونا پررنگ توصیف کرد و افزود: ایران سیزدهمین کشور جهان در تولید غلات، دومین کشور از حیث بیشترین میزان دخایر اثبات شده گاز طبیعی، سومین کشور تولید کننده گاز طبیعی و نفت، چهارمین کشور در میزان ذخایر انبار شده نفت، پانزدهمین کشور تولیده کننده برق، ششمین کشور در حوزه تولید برق از گاز طبیعی، هشتمین کشور تولید کننده آهن، دوازدهمین کشور تولید کننده مس و... است، بدون تردید با بکارگیری همه این ظرفیت‌ها می‌توان با امید، نشاط و شادابی، فضایی سرزنده در شهرها و روستاهای کشور پدید آورد.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: ویروس کرونا هم اکنون بسیاری از کشورهای توسعه یافته و مطرح جهان را به زانو در آورده است و بر شرایط اقتصادی آنها نیز بسیار تأثیر منفی داشته است، اما علی‌رغم همه مشکلات و تحریم‌هایی که در مدت گذشته با آن روبرو بوده‌ایم، خوشبختانه شرایط حال حاضرمان در مقایسه با سایر کشورها مساعد است.

لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به صحن علنی مجلس شورای اسلامی

وی تأکید کرد: سال گذشته در حوزه شهری و روستایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، سال 98 پس از 37 سال، لایحه درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد و در هفته آینده تکلیف نهایی مشخص می‌شود. در صورتی که این طرح تصویب شود، شهرداری‌ها قادرند روی پای خودشان بایستند و دیگر نیازی به منابع دولتی نخواهند داشت.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: تصویب این لایحه بر شرایط شهرها و روستاهای کشور نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود، قانونی که سال گذشته در حوزه پسماند تصویب شده، برای اولین بار بخش خصوصی را وارد این حوزه کرد و از جمله اقدامات خوب دیگری بود که در سال 98 انجام شد.

وی همچنین به اظهاراتی که در مورد رخنه فساد در شهرداری‌ها و شوراها بیان می‌شود اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سطح کشور شوراهای شهری و روستایی بسیار خوبی فعال هستند و افرادی که در این شوراها مشغول به کار هستند، انصافا برای شهرها و روستاهای خود دلسوز هستند و دغدغه اصلی آنان نیز ایجاد فضایی سالم و با نشاط در این مناطق است.

جمالی‌نژاد ادامه داد: شوراها اگر از انسجام لازم برخوردار نباشد، یقینا نمی‌توانند آن طور که باید برای کشور نقش آفرین باشند و این مهمی است که تنها از عهده خود اعضای شوراهای شهری و روستایی برمی‌آید. چاره‌اندیشی در مورد افزایش کارآیی و نقش آفرینی شوراهای شهری و روستایی و همچنین نحوه تخصیص بودجه برای آنها باید از اصلی‌ترین برنامه‌های ما باشد.

جمالی نژاد تأکید کرد: مسیر توسعه کشور از روستاها می‌گذرد، اگر امکانات لازم در روستاها ایجاد شود و شرایط مساعد نیز برای زندگی مردم این مناطق فراهم شود، دیگر مهاجرتی در کار نخواهد بود. در حال حاضر ما سعی داریم شناسنامه مناطقی که بیشتر از سایر مکان‌ها مهاجر دارند را به صورت کامل تهیه کنیم و با ایجاد ثبات در شرایط آن مناطق، از مهاجرت‌های بیش از حد مردم جلوگیری کنیم.

انتهای پیام
captcha