اقدامات جهادی و محرومیت‌زدایی در فارس طی سالی كه گذشت
کد خبر: 3896997
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

اقدامات جهادی و محرومیت‌زدایی در فارس طی سالی كه گذشت

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز تأسیس این سازمان به تشریح فعالیت‌های انجام شده طی یك‌سال گذشته پرداخت كه از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به كمك‌رسانی به سیل‌زدگان شیراز، لرستان، خوزستان، خدمت‌رسانی و كمك‌های جهادی در ایام شیوع كرونا و تولید و توزیع اقلام بهداشتی و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی، اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی اشاره كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، سیدمجتبی سرورزاده، رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس ظهر امروز، 17 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: سازمان بسیج سازندگی در تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه سال 1379 به دستور مقام معظم رهبری تشكیل شد.

وی افزود: هدف از تشكیل این سازمان بنا به دستور مقام معظم رهبری برگزاری اردوهای هجرت و جهادی و ساماندهی اوقاف فراغت جوانان است زیرا جوانان و دانش‌آموزان در ایام تابستان اوقات فراغت زیادی دارند كه می‌توان از این اوقات بهترین استفاده‌ها را برد چرا كه این قشر آینده‌سازان كشور هستند.

سرورزاده یادآور شد: بعد از اینكه جهاد سازندگی و جهادكشاورزی با هم ادغام شدند و وزارت جهاد كشاورزی تشكیل شد، مقداری در زمینه محرومیت‌زدایی خلأیی ایجاد شد لذا مقام معظم رهبری دستور تشكیل سازمان بسیج سازندگی را با محوریت برنامه‌های هجرت و جهادی و محرومیت‌زدایی را صادر كردند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس به تشریح فعالیت‌های این سازمان طی یك‌سال گذشته در استان پرداخت و گفت: در ابتدای سال 98، مواجه با سیل اوایل فروردین‌ماه شدیم كه خسارات جانی و مالی را به شهروندان شیرازی و مسافران نوروزی وارد كرد.

وی ادامه داد: در گام نخست در سالن‌های ورزشی و اماكن تحت پوشش سپاه اسكان موقت مسافران نوروزی و كسانی كه از این سیل آسیب دیده بودند را فراهم كردیم و حتی غذای آن‌ها را در سه وعده فراهم كردیم و برخی از آنان تا یك هفته میهمان ما بودند.

مرمت 250 منزل سیل‌زده در منطقه سعدی

سرورزاده اضافه كرد: در بخش دیگر بحث رسیدگی به منازل سیل‌زده شهروندان در منطقه سعدی و بلوار سرداران بود كه برای این كار نیز اقداماتی دادیم زیرا برخی از منازل تا سقف زیر گل و لای رفته بودند و با تقسیم كاری كه میان گروه‌های جهادی انجام دادیم 250 واحد مسكونی آسیب دیده از سیل مرمت و از گل و لای پاكیزه شدند ضمن اینكه قریب 20 روز در منطقه سیل‌زده سه وعده غذای گرم توزیع می‌كردیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینكه میان گروه‌های جهادی نیز تقسیم‌كاری برای احداث منازل آسیب‌دیده و تأمین تجهیزات آنان انجام شد، گفت: با كمك نهادهای حمایتی تجهیزات زندگی منازلی كه آسیب دیده بودند، تهیه و به دست صاحبان این منازل رسید.

وی با تصریح اینكه كار تعمیرات منازل سیل‌زده تا پایان خرداد و تیرماه سال گذشته انجام شد، گفت: قریب 10 منزل نیز تخریب صد درصدی نیاز داشت كه در این راستا از طرف سپاه به هر كدام از این منازل مبلغ 30 میلیون تومان كمك بلاعوض برای بازسازی این منازل اهدا شد.

سرورزاده بیان كرد: بعد از سیل شیراز با سیل لرستان و خوزستان مواجه شدیم كه در آنجا نیز سپاه ورورد كرد و تقریباً 25 روز در سیل لرستان خدمت‌رسانی كردیم و اماكن و منازل مردم آن مناطق را لایروبی می‌كردیم و بعد از آن نیز به سپاه فجر فارس و سازمان بسیج سازندگی استان مأموریت داده شد كه به منطقه اسماعیلیه برای خدمت‌رسانی بروند و در این منطقه نیز كار مهار سیلاب را انجام دادیم و بعد از آن منطقه مأموریتی ما دهستان شعیبیه از شهرستان شوش اعلام شد و برای قریب 150 منزل كار تسهیل‌گیری و احداث منازل آسیب‌دیده را آغاز كردیم و كار تعمیرات قریب 500 منزل را در این منطقه انجام دادیم كه تا پایان شهریورماه كار تعمیرات انجام شد و كار احداث منازل آسیب‌دیده نیز تا پایان سال گذشته بیش از 70 درصد انجام شد و مقداری باقی مانده است و امیدواریم تا پایان خردادماه به اتمام برسد.

وی با یادآوری اینكه تمام فعالیت‌های گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در این مناطق بلاعوض بوده است، گفت: كار ساخت منازل به عهده سازمان بسیج سازندگی و نظارت بر ساخت آن‌ها به عهده بنیاد مسكن است و بیش از 50 گروه جهادی از استان در زمینه تعمیرات منازل آسیب‌دیده از سیل در خوزستان ورود كردند.

فعالیت 2300 گروه جهادی در فارس

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت‌های این سازمان به شرایط شیوع كرونا اشاره كرد و گفت: در استان فارس 700 گروه جهادی جغرافیامحور و یك هزار و 600 گروه جهادی محله‌محور فعالیت می‌كنند كه گروه‌های جهادی جغرافیامحور هجرت كرده و در مناطق مورد نیاز خدمت می‌كنند اما گروه‌های جهادی محله‌محور تنها در محل‌ها یا شهرستان‌های خود خدمت می‌كنند.

وی اظهار كرد: در ایام شیوع كرونا در گام نخست گروه‌های جهادی به كمك تیم‌های پزشكی آمده و در مبادی ورودی شهرها كار تب‌سنجی و غربالگری را انجام دادند و بعد از آن به بحث ضدعفونی معابر و محلات به‌صورت مستمر ورود كردند كه البته تمام تجهیزات این كار همگی از محل كمك‌های مردمی تأمین شد.

سرورزاده با بیان اینكه كار ضدعفونی معابر و محلات حتی در دور افتاده‌ترین نقاط استان به‌صورت مستمر انجام شده و می‌شود، گفت: همچنین گروه‌های جهادی به بحث تولید مواد ضدعفونی‌كننده با توجه به كمبودی كه در بازار بود، روی آوردند كه فرمول‌های آن‌ها را از دانشگاه‌های علوم پزشكی دریافت می‌كردند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس یادآور شد: از آنجا كه شیوع كرونا موجب آسیب به بسیاری از مشاغل و اصناف شد، لذا گروه‌های جهادی با مالكین مغازه‌های استیجاری تماس برقرار گرفته و در جهت بخشش یا تخفیف اجاره مغازه‌ها گام برداشتند كه این تخفیفات یا بخشش‌ها از یك تا 3 الی 4 ماه بوده است و تاكنون رقمی قریب بیش از 10 میلیارد تومان شاید هم بیشتر تاكنون بخشش و تخفیف اجاره بها در این بخش داشتیم.

وی با بیان اینكه به بحث تخفیف یا بخشش اجاره بهای مستاجران منازل هم ورورد كردیم كه در این زمینه خیرانی همراهی داشتند و برخی‌ها از اجاره خود گذشتند، گفت: از نیمه شعبان نیز با توجه به دستوری كه صادر كرد، كار حمایت از افرادی كه در شرایط شیوع كرونا دچار آُسیب دیدند را آغاز كردیم اعم از كارگران ساختمانی، كارگران فصلی، كارگران رستوران‌ها و غیره كه این كار را در قالب رزمایش همدلی و مواسات و كمك‌های مؤمنانه انجام دادیم.

توزیع 400 هزار بسته معیشتی از نیمه رمضان به بعد

سرورزاده با تصریح اینكه تاكنون بالغ بر 240 هزار بسته معیشتی توسط گروه‌های جهادی میان نیازمندان استان توزیع شده است، ارزش تقریبی این بسته‌ها را 75 میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: مرحله دوم كمك‌ها نیز از نیمه رمضان مصادف با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) آغاز خواهد شد كه بنا داریم بیش از 400 هزار بسته معیشتی را در این مرحله توزیع كنیم.

وی، ارزش تقریبی هر كدام از این بسته‌ها را قریب 300 هزار تومان اعلام كرد و گفت: البته برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز خودشان اقدام به تأمین بسته‌های معیشتی می‌كردند كه از طریق پایگاه‌های مقاومت بسیج به دست افراد نیازمند شناسایی شده می‌رسد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس همچنین مقدار مواد ضدعفونی‌كننده تولید شده توسط گروه‌های جهادی را قریب 936 هزار لیتر طی ایام برشمرد و گفت: همچنین 131 هزار و 770 بسته اقلام بهداشتی نیز توسط گروه‌های جهادی در سطح استان توزیع شده است.

سرورزاده با بیان اینكه تاكنون 122 هزار برشور آموزشی برای پیشگیری از شیوع كرونا نیز توسط گروه‌های جهادی توزیع شده است، گفت: علاوه بر این‌ها بیش از 3 میلیون و 200 هزار ماسك‌های بهداشتی نیز توسط گروه‌های جهادی در سطح استان تولید و توزیع شده است.

راه‌اندازی 10 درمانگاه مجازی

وی به راه‌اندازی درمانگاه‌های مجازی در ایام شیوع كرونا نیز اشاره كرد و گفت: در این ایام قریب 10 درمانگاه مجازی در سطح استان به‌همت گروه‌های جهادی راه‌اندازی شدند كه این كار به‌منظور قطع زنجیره انسانی و كاهش مراجعات مردمی به مراكز درمانی انجام شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در ادامه به تشریح فعالیت‌های محرومیت‌زدایی این سازمان پرداخت و گفت: در سال 98 با بهزیستی وارد تعامل شدیم و بنا شد تا 850 منزل افراد محروم كه معلول دارند، را مناسب‌سازی كرده و 1800 منزل را احداث كنیم كه تاكنون قریب به 80 منزل ساخته و تحویل داده شده است و قریب 50 درصد منازل نیز مناسب‌سازی شده‌اند كه البته اعتبار این كار توسط بهزیستی تأمین شده و اجرای آن به عهده سازمان بسیج سازندگی است.

وی با بیان اینكه چنین كاری را با كمیته امداد نیز در مناطق مرحوم انجام دادیم، گفت: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با برخی دستگاه‌های دولتی در زمینه پروژه‌های عمرانی داریم كه قریب 35 درصد بودجه‌های برخی از این پروژه‌ها در خصوص آب و خط انتقال آب و قنوات و غیره كه ختم به اشتغال می‌شود توسط بسیج سازندگی تأمین می‌شود كه تاكنون برای قریب 35 پروژه تفاهم‌نامه همكاری امضا كردیم.

سرورزاده در پایان به فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی این سازمان اشاره كرد و گفت: در سال 98 قریب 252 عرصه اقتصاد مقاومتی را در زمینه پرداخت تسهیلات در شغل‌هایی نظیر پرورش طیور، دام سبك و سنگین، تولید عسل و غیره حمایت كردیم و همچنین از چندین كارگاه تولید پوشاك نیز حمایت‌هایی انجام شد كه اعتبار كل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته در سطح استان بیش از 6 و نیم میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام
captcha