ذخایر خون در حد قابل قبول است / اهدای پلاسما برای مردم تازگی دارد
کد خبر: 3897831
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور:

ذخایر خون در حد قابل قبول است / اهدای پلاسما برای مردم تازگی دارد

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه ذخایر خون در حد قابل قبول است، گفت: از مردم می‌خواهیم نذر اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند و از هم اکنون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

ذخایر خون در حد قابل قبول است/ اهدای پلاسما برای مردم تازگی داردبه گزارش ایکنا، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، امروز ۲۱ اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی، با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم نذر اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند، گفت: درخواست داریم از هم اکنون برای اهدای خون مراجعه کنند. در شب‌های قدر هم تمام مراکز اهدای خون باز هستند، اما بهتر است مردم اهدای خون را فقط به شب‌های قدر محدود نکنند.

وی افزود: پویش‌های مختلفی در ایام شیوع کرونا برای اهدای خون شکل گرفت. در حال حاضر ذخایر خونی در حد قابل قبول است؛ از طرفی همه تلاش‌ها انجام شد تا پایگاه‌های اهدای خون امنیت کافی از لحاظ بهداشتی داشته باشند. البته اهدای خون در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

عشقی اظهار کرد: هیچ منبع رسمی تاکنون اعلام نکرده که ویروس کرونا با اهدای خون منتقل می‌شود. استاندارد‌های اهدای خون جهانی و سخت‌گیرانه است. افراد با ۲۸ روز فاصله داشتن با بیمار کرونایی و گذشت این زمان پس از بهبودی، می‌توانند خون یا پلاسما اهدا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تولد بیماران تالاسمی به زیر ۱۵۰ نفر در سال رسیده است، گفت: ۲۰ درصد خون اهدایی کشور توسط این عزیزان مصرف می‌شود، سازمان انتقال خون در بحران کرونا، برای رسیدن خون سالم به این افراد دست از تلاش برنداشت، ضمن اینکه کیفیت خونی که به بیماران تالاسمی داده می‌شود، بسیار بالا و امن است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: از بیماران بهبود یافته کرونایی می‌خواهم که به شکرانه سلامت، به پایگاه‌های انتقال خون 17 استان کشور مراجعه کرده و با اهدای پلاسما که از اهدای خون خیلی راحت‌تر است، به بهبود بیماران بستری کمک کنند.

عشقی با بیان اینکه پروژه جمع‌آوری پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا با قدرت ادامه دارد، گفت: در ۱۷ استان اصلی کشور، پایگاه‌ها در خدمت بهبودیافتگان کرونایی است. براساس سخت‌گیرانه‌ترین استاندارد‌ها، افرادی برای اهدای پلاسما می‌آیند که هیچ‌گونه احتمال انتقال کرونا نداشته باشند. هدف اصلی سازمان انتقال خون اهدای پلاسما به بیماران است و نه چیزی غیر از آن، ذخایری که در حال حاضر داریم فقط برای این است که در اختیار بیماران قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: جای تأسف است که اهدای پلاسما در ایران شروع شد، اما در کشور‌هایی که بعد از ما شروع کردند، با سرعت بیشتری پیش می‌رود. پلاسما درمانی یک سابقه ۱۰۰ ساله دارد. در بیماری‌های مختلف که آنفولانزا یکی از آن است، کاربرد داشته و نتایج خوبی داده است. مرور مطالعات متعدد در این حوزه امیدوارکننده بود. در مورد کرونا، چین اولین کشوری بود که از این روش استفاده کرد. اما هر روش درمانی ابتدا باید به صورت کارآزمایی بالینی آغاز  شود. این کار در بحران یک بیماری مسری که تبدیل به پاندمی قرن شد، خیلی سخت است. مطالعات در کشور تمام شده و اطلاعات به زودی منتشر می‌شود. هرچه زودتر پلاسما را به بیماران رساندیم نتایج خیلی بهتری گرفتیم و از مرگ و میر و ورود بیماران به آی‌سی‌یو جلوگیری شد. به دلیل نتایج خوب پلاسما درمانی است که می‌بینید کشور‌های مطرح وارد کارآزمایی و درمان‌های موردی پلاسما شدند.

وی در رابطه با عدم استقبال مردم از اهدای پلاسما اظهار کرد: اهدای خون فرآیند شناخته شده‌ای برای مردم است. مردم سال‌ها بر این اساس نذر می‌کردند، اما اهدای پلاسما خبر جدیدی برای مردم بود. البته پلاسما در مراکز جمع‌آوری پلاسما که متعلق به بخش خصوصی است انجام می‌شود. سالانه ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‌شود که ۳۰۰ هزار لیتر را بخش خصوصی تولید می‌کند. سازمان انتقال خون از خون اهدا شده توسط مردم، ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند. حالا این‌که سازمان انتقال خون به مردم بگوید که در شرایط شیوع ویروس کرونا، پلاسما اهدا کنند، کمی برای مردم تازگی دارد.

وی ادامه داد: حدود دو ماه و نیم است که از بحران کرونا می‌گذرد. از بهبود یافتگانی دعوت کردیم که یک ماه از بیماری آن‌ها می‌گذرد. در نتیجه مراجعه بهبود یافتگان احتمالاً بعد از این خواهد بود. از طرفی نگرانی‌هایی در جامعه وجود دارد و گمان می‌کنند اگر برای اهدای خون مراجعه کنند، بدن آن‌ها ضعیف می‌شود. در نیویورک در چند روز نخست، هزار اهدای پلاسما انجام شده و در ایران در عرض دو هفته حدود ۲۵۰ واحد اهدا اتفاق افتاد. البته حدس می‌زدیم بیش از ۶۰۰ واحد اهدا شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه اهدای خون باید داوطلبانه باشد، گفت: با این حال، سازمان انتقال خون هزینه رفت و برگشت و زمان صرف شده اهداکنندگان پلاسما را به این افراد پرداخت می‌کند. اقدام تشویقی دیگر هم این بود که در بیمارستان‌های معین کرونا، تراکت‌های تبلیغاتی برای خود بیماران فرستادیم تا یک ماه پس از بهبود، پلاسما اهدا کنند.

وی افزود: اگر به فصل پاییز رسیدیم، امیدواریم حدود سه تا پنج هزار لیتر پلاسمای بهبود یافتگان را در اختیار داشته باشیم تا در موج بعدی در اختیار بیماران قرار دهیم. همه این موارد منوط به این است که کارآزمایی‌های بالینی مؤثر باشد.

عشقی با بیان اینکه میانگین سنی اهداکنندگان پلاسما بین ۳۵ تا ۴۵ سال است،‌ گفت: مراجعه بانوان برای اهدای پلاسما بیشتر از مراجعه برای اهدای خون بوده است. البته از پلاسمای خانم‌هایی که سابقه زایمان دارند نمی‌توانیم به طور مستقیم برای درمان استفاده کنیم. پلاسمای اهدا شده توسط خانم‌هایی که سابقه بارداری دارند، نگهداری می‌شود و اگر تهیه دارو از پلاسما مقدور شد، از آن پلاسما برای تهیه داروی کرونا استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه کیسه‌ها و تجهیزات مصرفی انتقال خون خارجی است، گفت: کیسه‌ها و تجهیزات مصرفی اصلی در انتقال خون شامل کیسه‌های فیلتردار، کیت‌های آزمایش غربالگری بیماری‌های عفونی است که عمدتاً از خارج وارد می‌شوند. سال‌های گذشته چند شرکت برای تولید کیسه خون وارد شدند، اما کیفیت تولید بالا نبود. یک شرکت هم در زمان برجام، تعاملی برای تولید کیسه خون با یک شرکت اروپایی انجام داده بود که آن هم با شیطنت آمریکایی‌ها و همراهی کشور‌های اروپایی، معوق ماند.
انتهای پیام
captcha