به گزارش ایکنا، همزمان با شیوع کرونا در سراسر جهان و کشور ما، کودکان و نوجوانان نیز همچون بزرگسالان در معرض فشارها و نگرانیهای ناشی از همهگیری این بیماری قرار گرفتند و آنها نیز مانند سایر افراد بزرگسال از دوری یا مرگ عزیزان خود رنج میبرند و این رنج بر روحیه و ادامه زندگی آنها اثرگذار است.
از آنجایی که توانایی کودکان برای سازگاری با شرایط پرتنش و فقدانهای پیشآمده کمتر از افراد بالغ است و روند سوگواری آنان برای ازدسترفتگان تحت تأثیر شرایط خاص ابتلا به بیماری واگیردار کرونا قرار میگیرد، توجه به توصیههایی در جهت بهتر کنار آمدن کودکان با درد و غم جدایی از عزیزانشان ضروری است؛ لذا برای پاسخ به این سؤال مهم که برای کودکان سوگوار در این ایام چه میتوان کرد، به سراغ فریبا عربگل، فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، رفتیم که متن این مصاحبه را در ادامه میخوانید؛
عربگل با اشاره به اصول مواجهه با کودکان و نوجوانان سوگوار در روزهای کرونایی و توصیههایی برای کمک به این کودکان به منظور بهتر کنار آمدن آنها با درد و غم جدایی عزیزانشان، اظهار کرد: در این دوران که کودک نمیتواند با بیمار ملاقات داشته باشد و اطرافیان و اقوام هم نمیتوانند برای همدردی و همراهی در کنار او باشند، فرایند حل سوگ دچار مشکل میشود؛ لذا با تمام سختیهایی که شرایط ابتلا به کرونا برای کودک و خانواده او ایجاد میکند، باید یک فرد بزرگسال سالم مراقبت از کودک را بهعهده بگیرد و همراه او باشد؛ این فرد میتواند مادربزرگ، خاله، عمه و یا والد بازمانده باشد. البته چنانچه شرایط اجازه بدهد میتوان از یک دوست و آشنای نزدیک و یا فردی که در کنار رفتار و منش حمایتگر و پذیرا، به نکات بهداشتی نیز آگاه باشد استفاده کرد تا سوگ کودک با از دست دادن یا بیمار شدن عضو دیگری از خانواده دوچندان نشود.
وی با تأکید بر اینکه باید شرایطی را برای کودک فراهم کرد تا او بتواند با سایر بازماندگان با روشی امن و کمخطر در ارتباط باشد، گفت: این ارتباط میتواند تلفنی و یا تصویری باشد تا کودک احساساتش را ابراز کند. البته بهتر است به کودکان سنین بالاتر و نوجوانان اجازه دهیم که در فضای مجازی با دوستان و همکلاسیهای خود گفتوگو کنند تا اندکی تسکین یابند. در این بین نظارت بر فضای مجازی برعهده بزرگسال مسئول است.
فرصت ابراز احساسات
فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه در شرایط فقدان عزیزان باید به کودک اجازه ابراز و بیان احساساتش را بدهیم، افزود: خاموش یا سرکوب کردن احساسات کودک فقط باعث مزمن و پیچیده شدن سوگی میشود. برای مثال به او نگویید: «حالا دیگه بابا داره مییاد، اشکهات را پاک کن تا اون هم بیشتر ناراحت نشه ...» بلکه بهتر است به او بگویید: «عزیزم ... میدونم تو دلت چقدر غم داری و ناراحتی ... تو مامانت را خیلی دوست داشتی»؛ این نوع بیان باعث تخلیه شدن احساسات و آرامتر شدن کودک میشود.
عربگل تصریح کرد: باید مواظب گفتهها و توصیههایی که به کودکان میکنیم باشیم. برخی جملات که از روی دلسوزی و به قصد کمک به کودک گفته میشود ممکن است ترس، ناراحتی و اضطراب او را بیشتر کند. معمولاً در این مواقع و به لحاظ شرایط بزرگترها به کودک میگویند: «دیگه گریه نکن، این جوری که تو بیقراری و گریه میکنی، بدنت ضعیف میشه و خودت هم مریض میشی...» که این نوع توصیهها که از روی دلسوزی است، بر روی ناخودآگاه کودک اثر گذاشته و موجب ناراحتی و اضطراب بیشتر کودک میشود.
وی اظهار کرد: در چنین مواقعی خواندن داستانهایی با مضمون سوگ و از دستدادن عزیزان هم میتواند به کودک کمک کند تا در نظر خودش تنها انسانی نباشد که چنین رنجی را تحمل کرده است؛ همچنین متوجه میشود که تمام علائمی که تجربه میکند، شرایط طبیعی یک سوگ طبیعی است و متوجه خواهد شد که او هم مثل سایر افراد است و حالتها و رفتارش غیرعادی نیست. این روش کمک میکند تا کودک با شخصیت داستان همانندسازی کند و احساساتش را بروز دهد.
راههای غیرکلامی تخلیه احساسات
فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه بهتر است بازماندگان شرایطی را فراهم کنند تا کودک از راههای غیرکلامی احساساتش را نشان دهد، گفت: برای مثال کشیدن نقاشی بسیار اثرگذار است. حتی میتوانید جعبه یا قلکی را با کمک خود کودک تهیه کنید و بگویید که میتواند احساسات و افکارش را بنویسد و در درون آن قرار دهد. البته در مورد کودکان کوچکتر بهتر است از نقاشی کمک بگیرید و همانها را داخل جعبه بیندازد. همچنین میتوانید به او بگویید اگر دوست دارد میتواند نوشتهاش را برای شما بخواند وگرنه این جعبه خصوصی است و هیچکس اجازه ندارد آنها را بخواند.
عربگل ادامه داد: کودک در این جریان میتواند نامهای برای عزیز از دست رفتهاش بنویسد و داخل جعبه احساساتش بیندازد. همچنین میتوانید نوجوانان را راهنمایی کنید تا فایل یا پوشهای را در رایانه برای بیان احساسات خود باز کند. در حقیقت انجام برخی روشهای غیررسمی مانند ساخت کلیپ از عکسهای عزیز از دست رفته میتواند جایگزین مراسم و مناسک رسمی شود و کودک و نوجوان از طریق آنها احساساتش را با دیگران مطرح کند.
سوگواری منحصر به فرد کودکان
وی با اشاره به اینکه باید توجه کرد که هر کودکی منحصر به فرد است و به روش خاص خودش سوگواری میکند، گفت: نباید واکنش کودکان را یکنواخت و محدود به یک الگوی خاص کرد. تجربه هر نوع احساسی توسط کودکان اعم از خشم، اندوه، غم، نفرت، حسادت و... پذیرفته است؛ برای نمونه ممکن است آنان با دیدن کودکی که در آغوش پدر یا مادرش است احساس خشم و بیعدالتی، تنفر و یا حسادت کنند که در چنین مواقعی باید اصولی و درست با آنها برخورد کرد.
این فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه برخی از کودکان و حتی اطرافیان بزرگسالشان نیز به دلیل شرایط ویژه ناشی از این بیماری کرونا و سوگ ناشی از آن ممکن است نیاز به مشاوره و مداخلات درمانی داشته باشند، اظهار کرد: در زمان همهگیری بیماری کرونا و محدودیت حضور فیزیکی شاید لازم باشد این مشاورهها و درمانها به صورت غیرحضوری و تماس تصویری یا تلفنی انجام شود، ولی توصیه میشود پس از فروکش کردن بیماری حتماً با یک روانشناس و یا روانپزشک متخصص به صورت حضوری این کودکان مشاوره و درمان شوند که بسیار کمککننده خواهد بود.
عربگل تصریح کرد: در صورت وجود برخی علائم در کودکان و نوجوانان آنها نیازمند کمک حرفهای از روانپزشکان کودک، روانشناسان و مشاوران کودک هستند. برخی از این علائم مانند هرگونه اشاره یا صحبت در مورد خودکشی، آسیبرساندن به خود، پرخاشگری و بیقراری شدید، تمایل به مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر برای تسکین ناراحتی در نوجوانان و طولانی شدن علائم سوگ کودک است.
وی در پایان گفت: انتظار نداریم کودک بلافاصله پس از مرگ عزیزش به شرایط روزمره معمولی قبلی برگردد، اما انتظار داریم برخی از عملکردهای کودک در حوزه تحصیل و ارتباط اجتماعی و مراقبت از خود پس از چندین ماه به حالت قبل برگردد و اگر رفتارها و نحوه برخورد با کودکان در این شرایط به درستی صورت گیرد، اثرات و لطمههای روحی این ضایعه در شرایط فعلی کشور کمتر خواهد شد.
انتهای پیام