یزد؛ پیشتاز در امر خیران مدرسه‌ساز / فعالیت 1300 خیّر یزدی
کد خبر: 3900202
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹

یزد؛ پیشتاز در امر خیران مدرسه‌ساز / فعالیت 1300 خیّر یزدی

مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد در بحث خیران از استان‌های پیشتاز کشور است گفت: هم‌اکنون ۱۳۰۰ خیّر فعال در استان داریم.

غبه گزارش ایکنا از یزد، جواد ذاکر، مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد، 30 اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال 98 تعداد 31 فضای آموزشی با 200 کلاس درس به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: امسال 38 فضای آموزشی با 308 کلاس درس و فضایی بالغ بر 71179 مترمربع به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید و همچنین در سال جاری 47 پروژه خیرساز در دست اقدام است که 475 میلیارد ریال آن را خیران متعهد شده اند.

ذاکر با اشاره به اینکه استان یزد در بحث خیران از استان‌های پیشتاز کشور است افزود: هم‌اکنون 1300 خیّر فعال داریم که از این تعداد 188 نفر خانواده شهدا، 254 نفر از بانوان، 69 نفر از نخبگان، 145 نفر از اقلیت زرتشتی، 16 نفر نیز سابقه بیش از یک قرن خیّری دارند.

وی تکمیل پروژه‌های خیرساز سال گذشته را در دستور کار دانست و گفت: برای تکمیل پروژه‌ها تعهد دولت در سال 98 هزار میلیارد تومان بود که امسال به سه هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.

84 پروژه خیّرساز در دست اقدام است

مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد گفت: 37 پروژه در سال 99 با تعهد خیّری در حال تکمیل است و 47 پروژه جدید نیز کلنگ‌زنی خواهد شد و در مجموع 84 پروژه خیرساز در استان در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان 158 پروژه در حال اجرا داریم که 375 میلیارد تومان برای تکمیل این تعداد پروژه نیاز است گفت: امیدواریم با اعتباراتی که تخصیص می‌یابد پروژه‌ها را در سال 1399 و 1400 تکمیل کنیم.

ذاکر با اشاره به اینکه یک هزار و 600 مدرسه در سطح استان وجود دارد بیان کرد: از این تعداد یک هزار و 200 مدرسه فعال وجود دارد که حدود 400 مدرسه استان، متروکه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 30 درصد مدارس تخریبی است که برای تکمیل این تعداد مدرسه به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد با اشاره به اینکه هر ساله شاهد اتفاقاتی در فصل زمستان در برخی مدارس هستیم، چگونه ممکن است با اعتباری که تخصیص می‌یابد بتوان 1600 مدرسه را در استان تجهیز کرد، این اتفاقات را ناشی از کمبود اعتبار دانست و گفت: سال گذشته بابت ایزوگام مدارس یک میلیارد تومان هزینه شد این در حالی است که در بودجه سال 99 هیچ اعتباری بابت تامین قیر و ایزوگام مدارس در نظر گرفته نشده لذا باید از اعتبارات استانی در این زمینه استفاده شود زیرا که این نگرانی وجود دارد در فصل زمستان به مشکلاتی برخورد کنیم.

ذاکر افزود: همه اقدامات انجام شده با اولویتی است که از طرف آموزش و پرورش اعلام می‌شود و این نهاد در بحث تجهیزات و... هیچ ارتباط مستقیمی با مدرسه‌ای ندارد و درخواست‌ها از طریق آموزش و پرورش اعلام و براساس اعتباری که وجود دارد اقدامات صورت می‌گیرد .

بازسازی مدارس توجیه اقتصادی داشته باشد

سیدمجتبی رضوی‌خواه، معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد نیز در این نشست اظهار کرد: مدارس فرسوده استان اغلب در بافت فرسوده و تاریخی قرار دارد لذا رویکرد اصلی بر احداث مجتمع آموزشی به جای این مدارس در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: مجتمع آموزشی سیدگلسرخ با عنوان شهید سردار سلیمانی با حذف سه مدرسه فرسوده در دست اجراست و با امکانات ویژه و زیربنای ده هزار مترمربع و 36 کلاس درس احداث می‌شود.

رضوی‌خواه افزود: هدف احداث مجتمع‌های آموزشی این است که فضای آموزشی مورد استفاده محله قرار گیرد زیرا که مدرسه محله محور است و با امکانات آموزشی که در نظر گرفته شده، اهالی محل می‌توانند از امکانات این مجتمع‌ها بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ساخت مجتمع آموزشی حضرت خدیجه در محله کسنویه با حذف دو مدرسه فرسوده، مجتمع آموزشی حیات طیبه با 24 کلاس درس و زیربنای 9 هزار و 500 متر مربع در دست احداث است.

معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد احیای هنرستان‌ها را از دیگر اقدامات دانست و احیای مدارس شهید رجایی، شهید ابراهیمی و شهید منتظر قائم را در دستور کار دانست.

وی ادامه داد: مقاوم سازی و بازسازی مدارس باید توجیه اقتصادی داشته باشد و در صورتی که هزینه آن از یک سوم احداث بیشتر شود توجیهی به لحاظ اقتصادی آن وجود ندارد.

احیای هنرستان‌ها در دستور کار نوسازی مدارس

سیدحامد رضائیان، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل نوسازی مدارس استان یزد نیز در این نشست گفت: تجهیزات مدارس از اعتبارات ملی و استانی تامین می‌شود و اعتبارات ملی در قالب چهار طرح تخصیص می‌یابد .

وی این طرح‌ها را شامل تخریب و بازسازی، تکمیل و تجهیز، سرمایشی و گرمایشی و مدارس نیمه تمام خیّری دانست و بیان کرد: در اعتیارات ملی برای این چهار طرح 10 و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت نوسازی مدارس استان یزد با اشاره به اینکه رویکرد امسال به سمت احیای هنرستان‌ها رفته است عنوان کرد: امسال دو میلیارد و 400 میلیون تومان بابت تجهیز هنرستان‌های فعال استان اعتبار جذب شد تا تجهیرات مورد نیاز خریداری شود.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات استانی تجهیزات مدارس فعال و تعمیرات آنها تخصیص می‌یابد که 35 تا 40 درصد محقق شد به نحوی که 600 میلیون تومان از اعتبارات تجهیز مدارس فعال و 600 میلیون تومان نیز بابت تعمیر مدارس جذب شد.

بیش از 50 درصد مدارس یزد خیّرساز است

مهدی رخسارپور، معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد نیز در این نشست اظهار کرد: بیش از 50 درصد مدارس استان یزد خیّرساز و مشارکتی است و بیش از 80 درصد پروژه‌های در حال احداث خیّری یا مشارکتی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد مدارس استان تخریبی است که بازسازی آن همت خیران را می‌طلبد بیان کرد: نامگذاری پروژه به نام خیران باید با مشارکت حداقل 30 درصدی همراه باشد و میزان مشارکت خیران در پروژه‌های عمرانی بین 30 تا 100 درصد است.

محمدرضا باغی، معاون اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد نیز در این نشست گفت: در حال حاضر 158 پروژه فعال در سطح استان در حال اجراست که از پنج تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری 38 پروژه در استان اجرا خواهدشد به نحوی که هر ماه به طور میانگین سه مدرسه احداث می‌شود، البته در شش ماه اول امسال 27 پروژه و در شش ماه دوم نیز 11 پروژه به بهره برداری می‌رسد.

باغی بیان کرد: از 158 پروژه شامل 720 کلاس درس، 360 کلاس درس در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha