رضایت به اهدای عضو عزیزان تصمیمی ملکوتی است
کد خبر: 3900495
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
ایرج فاضل:

رضایت به اهدای عضو عزیزان تصمیمی ملکوتی است

پیشکسوت جراحی پیوند عضو در ایران تصمیم اهدای عضو افراد مرگ مغزی از سوی خانواده‌های آنان را تصمیمی ملکوتی دانست.

ایرج فاضلبه گزارش ایکنا، ایرج فاضل، پدر حراجی پیوند ایران، در مراسم جشن نفس (تجلیل از خانواده افراد اهداکننده عضو) که شب گذشته ۳۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه جشن نفس امسال با سال‌های قبل متفاوت است، گفت: هر سال جمعیت اصلی در این سالن خانواده اهداکنندگان بودند و همیشه جشن نفس برای من موضوعی استثنایی بوده که با همه وقایع زندگی تفاوت دارد. انسان در این جشن با ملائکه همنشین می‌شود. مادری که عزیزش را از دست داده است در آن لحظات هولناک تصمیم می‌گیرد که چند نفر را از مرگ نجات دهد، این تصمیم ساده نیست، بلکه ملکوتی است و مطمئنم که همه خانواده‌های اهداکننده عضو با ما در این رویداد شریک هستند.

وی به موانع اهدای عضو در ایران پرداخت و اظهار کرد: در زمینه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی دو مانع داشتیم که یکی مانع شرعی بود و دیگری مانع قانونی، از نظر شرعی این موضوع را خدمت امام خمینی(ره) تقدیم کردیم، ایشان با سهولتی که از نظر من تعجب‌‌آمیز بود و با چند سوال ساده و با تسلطی فوق العاده بر موضوع، فتوای اهدای عضو از مرگ مغزی را صادر فرمودند.

رئیس جامعه جراحان کشور ادامه داد: برای پی‌بردن به اهمیت این فتوای تاریخی امام راحل(ره) باید دانست که پس از ۳۰ سال هنوز همکاران ما در کویت و عراق مشکل دارند، چرا که هنوز آیت‌الله العظمی سیستانی فتوای این اقدام را صادر نکرده‌اند، دوستی در کویت که مسئول برنامه پیوند عضو در کویت است، از من در خواست کرد که باهم خدمت آیت الله سیستانی برویم تا شاید بتوانیم فتوای اهدای عضو از فرد مرگ مغزی را از ایشان دریافت کنیم و مشکلشان حل شود.

فاضل ادامه داد: پس از فتوای امام خمینی(ره) و حل مسئله شرعی اهدای عضو، مشکل قانونی را هم باید حل می‌کردیم. دو بار این موضوع با دلایل سستی از سوی مجلس شورای اسلامی رد شد و بار سوم که در مجلس پذیرفته شد، شورای نگهبان رد کرد و سپس با کمک مقام معظم رهبری و سایر بزرگان، شورای نگهبان هم رأی داد و موضوع قانونی شد و موضوع اهدای عضو هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی در کشور پذیرفته شد، از آن روز توانستیم از اعضای مختلف قربانیان مرگ مغزی استفاده کنیم.

وزیر اسبق بهداشت بیان کرد: زحمات زیادی کشیده شده و همکاران زیادی شب و روز فعالیت می‌کنند تا اعضا به محل‌های پیوند برسد و جانی نجات یابد. باید بدانید که اگر یک جان را نجات دادید، گویی بشریت را نجات دادید.

قاسم جانبابایی معاون درمان وزیر بهداشت نیز در در مراسم با بیان اینکه زندگی در خاک و کشوری که انسان‌های از جان گذشته و نماد ایثار را تربیت می‌کند موجب افتخار است، گفت: سرزمینی که سردار سلیمانی را تربیت می‌کند همین سرزمینی است که انسان‌هایی را تربیت می‌کند که اعضای عزیزترین‌هایشان را با تصمیم‌گیری درست اهدا می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین باعث افتخار است که در کشوری زندگی می‌کنیم که جامعه فرهیخته پزشکی و کادر درمانی همان کاری را انجام می‌دهند که جوانان ما در ابتدای انقلاب انجام دادند. باید توجه کرد که طی همین مدت که از بروز و شیوع کرونا در کشور گذشته است، بالغ بر ۱۰ هزار نفر از همکاران کادر درمانی ما به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

جان‌بابایی ادامه داد: در سخت‌ترین شرایطی که همکاران ما و کادر درمانی می‌دانستند که احتمال ابتلا به کرونا بالاست، اما از هیچ کوششی برای بیماران کرونایی کوتاهی نکردند و این ۱۰ هزار ابتلا به کرونا در کادر درمانی که تعدادی از آن‌ها هم به شهادت رسیدند، نشان می‌دهد که جامعه ما جامعه‌ای بسیار از خودگذشته است و فکر می‌کنم که همه دولت و حاکمیت باید قدردان این مردم باشند. زیرا این مردم هستند که هر زمان که ما به سمت‌شان رفتیم، توانستند با موفقیت هر بحرانی را جمع کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: من به عنوان مسئول درمان کشور می‌گویم که وقتی در روز‌های ابتدایی کرونا، وضعیت بیمارستان‌ها را می‌دیدم واقعا فکر می‌کردم که چگونه این وضعیت را جمع کنیم، اما زمانی که دیدم که همه مردم برای کمک به صحنه مقابله با کرونا آمدند، از جوانی که نذر کرده بود که در بیمارستان کار خدماتی انجام دهد تا کادر پزشکی ما و افراد خیری که به هر شکل ممکن کمک می‌کردند، مطمئن شدم که ما از پس کرونا به لطف خدا برمی‌آییم. نمونه این موضوع بسیاری از افرادی هستند که در صحنه بودند و به کرونا مبتلا شدند. از خدا تشکر می‌کنیم یکی از عزیزترین همکاران ما را که سرمایه وزارت بهداشت است، یعنی دکتر کولیوند؛ رئیس اورژانس کشور را به ما برگرداند.
انتهای پیام
captcha