۱۷۲۹ کردستانی در ماه رمضان خون اهدا کردند
کد خبر: 3901863
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

۱۷۲۹ کردستانی در ماه رمضان خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: در ماه مبارک رمضان ۲ هزار و ۶۸ داوطلب برای اهدای خون در استان کردستان مراجعه کردند که یک هزار و ۷۲۹ نفر موفق به اهدای خون شدند.

محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: از انجام تمهیدات لازم در ماه رمضان و حفظ ذخایر مناسب خون خبر داد و اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان اعزام تیم‌های سیار خونگیری در شب‌های قدر فراهم نبود.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان دو هزار و ۶۸ داوطلب برای اهدای خون در استان کردستان مراجعه کردند که یک هزار و 729 نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال قبل یک درصد افزایش اهدای خون را در ماه رمضان شاهد بودیم.

کریمیان با بیان اینکه امسال تنها پایگاه سنندج فعال بود که درمجموع سه شب قدر۲۶۵ نفر دراین مرکز نذر اهدای خون کردند، عنوان کرد: از مجموع کل اهداکنندگان خون، 92.5 درصد آقایان و 7.5 درصد را بانوان تشکیل می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه نیازبه خون همیشگی است، اعلام کرد: هر ساله در ماه رمضان با افت مراجعه‌کنندگان روبرو هستیم که این شرایط امسال به دلیل شیوع کرونا، تشدید هم شد.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان دلیل کاهش آمار اهدای خون را طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، ترس از اختلال در روند روزه‌داری و تصور ضعف و بی‌حالی مفرط از سوی اهدا کنندگان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه از هر واحد خون اهدایی سه فرآورده خونی شامل گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما جدا و به سه بیمار تزریق می‌شود، بیان کرد: عمر فرآورده پلاکتی مشتق از خون که اغلب به مصرف بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنی ناشی از سرطان، خونریزی و یا جراحی می‌رسد تنها سه روز است و فقط با مشارکت انسان‌دوستانه اهداکنندگان می‌توان این بیماران را نجات داد.

کریمیان یادآور شد: قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده‌های حاصل از خون بر اساس استاندارد‌های جهانی، ملی و نوع فرآورده از ۳ تا ۳۵ روز است و بر این اساس استمرار اهدای خون اجتناب‌ناپذیر است. از کل اهداکنندگان خون در استان کردستان 55 درصد آن‌ها اهداکنندگان مستمر خون هستند.

انتهای پیام
captcha