مهمترین اصل در وصول مالیات رعایت عدالت است
کد خبر: 3904209
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کریمی‌تبار:

مهمترین اصل در وصول مالیات رعایت عدالت است

نماینده ولی فقیه در استان ایلام با اشاره به این که اخذ مالیات باید در کیفیت زندگی مردم تاثیر داشته و مردم شاهد تغییر در کیفیت زندگی خود باشند، تصریح کرد: در واقع مالیات تحقق بخش عدالت اجتماعی و نیازمند وضع قوانین شفاف برای حمایت و رفع نیازهای محرومان است.

مهمترین اصل در وصول مالیات رعایت عدالت است
حجت‌ الاسلام و والمسلمین اله‌نور کریمی تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، روز چهارشنبه بیست و یکم خردادماه، در دیدار با مدیرکل جدید امور مالیاتی استان ایلام اظهار کرد: مهمترین اصل در وصول مالیات رعایت عدالت است، مسئولان و کارکنان امور مالیاتی استان باید نسبت به این مساله توجه کافی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه نقص‌های قانونی در بحث مالیات وجود دارد که باید برطرف شود، افزود: به‌ عنوان‌ مثال یکی از معدن استخراج می‌کند و دارای درآمدهای چند میلیاردی است اما اگر مالیات پرداختی او را بررسی کنید متوجه می ‌شوید مالیات درخوری از او اخذ نمی‌شود این در حالی است که معدن متعلق به همه بوده و تنها یک فرد مجوز استخراج دارد و از آن بهره می‌گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با اشاره به افزایش اجاره بها و قیمت مسکن در استان گفت: افرادی وجود دارند که با دلالی کردن وارد ساخت‌ و ساز شده‌ و بازار ساخت ‌و ساز را به هم می‌زنند، افزایش کرایه ‌خانه و قیمت مسکن در ایلام ناشی از وجود همین منازل خالی از سکنه است که در این خصوص امور مالیاتی باید بر این منازل مالیات لحاظ کند چرا که با این کار می توان خانه‌های خالی از سکنه در بازار مسکن را متعادل کرد.
وی با بیان اینکه باید ضعف های قانون مالیاتی اصلاح شود، اضافه کرد: اگر قانون‌گذار بر خانه‌های خالی از سکنه مالیاتی پیش‌بینی کند که طی ۱۰ سال مالک قیمت خانه را مالیات دهد هیچ فردی وارد این نوع سرمایه‌گذاری غلط و التهاب بخش بازار مسکن نمی‌شود.
امام‌جمعه ایلام افزود: تعدادی از کسبه و بازاریان ایلام نیز وضعیت مالی مناسبی ندارند و درآمد آن‌ها در حدی نیست که مالیات دهند اما از آنان اخذ می‌شود، برخی هم برای حفظ آبروی خود شغلی را دست ‌و پا کرده اند که با کوچک‌ترین فشاری شغل را رها می‌کند و در صف دریافت‌کنندگان مستمری کمیته امداد قرار می‌گیرند.
وی تاکید کرد: ۲۰ درصد مالیات‌ها از کارکنان دولت اخذ می‌شود شاید تعداد اندکی حقوق کافی داشته باشند اما عده زیادی از کارمندان وجود دارند که باید از لحاظ شرعی به آنان زکات پرداخت کرد، یعنی خود کارمندان دولت نیازمند بوده که در این خصوص این قشر قبل از دریافت هر وجهی مالیات آن را پرداخت می‌کنند.
سعید کریمی، مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام، در این دیدار به به آثار مثبت پرداخت مالیات اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، امور عشایری، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان استان اختصاص یافت.
وی ترویج خوداظهاری مالیاتی و تمکین داوطلبانه از طرف مودیان مالیاتی را استراتژی این اداره کل ذکر کرد و یادآور شد: باید به سمت مالیات شفاف، عادلانه و قانونمند حرکت کنیم.
مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام همچنین به اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات از طرف مردم در نظام اسلامی اشاره و تصریح کرد: مالیات در کنار سایر واجبات مالی مورد تاکید بزرگان دین اسلام، مراجع عظام تقلید، بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بوده است.
انتهای پیام
captcha