سند مالکیت آرامگاه «پیرکله» نوغاب صادر شد
کد خبر: 3905812
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

سند مالکیت آرامگاه «پیرکله» نوغاب صادر شد

سند مالکیت آرامگاه «پیرکله» نوغاب گناباد با مساحت یک هکتار و به ارزش بیش از دو میلیارد ریال صادر شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام حسن تقوی‌مند، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گناباد، 31 خردادماه اظهار کرد: سند مالکیت آرامگاه پیر کله نوغاب به مساحت یک هکتار پس از چندین سال پیگیری توسط اداره اوقاف و امور خیریه، هیئت امنای این بقعه و مساعدت اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان اخذ شد.

وی افزود: موقوفه پیر کله نوغاب شامل دو شبانه روز آب از قنات جاری نوغاب که هشت رقبه غیر ملکی(۳۱ قطعه زمین) مانند مدرسه آخوند‌زاده نوغاب و زمین مزروعی است.

تقوی‌مند، تصریح کرد: نیت موقوفه پیرکله نوغابی تعمیر و مرمت مزار پیرکله و قرائت قرآن کریم در محل بقعه و عزاداری و اطعام است.

یادآور می‌شود، زنگی‌شاه و پیرکله دو برادر بودند از سادات حجاز و شهر مدینه که در اثر ستم‌های زیاد حاکمان زمان مجبور به مهاجرت شدند و به ایران آمدند. در شهر گناباد به علت امنیتی که برای ایشان ایجاد کرد ماندند و بانی فعالیت‌های بسیاری در این مکان شدند.

این دو برادر وقتی در گناباد اقامت گزیدند به لایروبی و بازسازی قنات‌های علی‌آباد، خشویی و عمرانی پرداختند و احتمالاً قنات‌هایی نیز حفر کرده‌اند.

برادر اولی(زنگی‌شاه) فرزندان بسیاری داشت و جد سادات گناباد است. پیرکله، فردی دانا و عارف مسلک معروف به مولای بزرگ بود. ایشان اموال زیادی داشت که تمام آنها را وقف امام رضا(ع) می‌کند و فقط از اموالش دو سهم از آب قنات نوغاب و پنج هکتار زمین در پنج قطعه وقف مزار خود می‌کند و مصارف آنها را برای تعمیر بنا، قاری و قرآن‌خوان، روضه‌خوانی برای خامس آل عبا و اطعام در محل مزار مشخص می‌کند.

مهدی تسلیمی
انتهای پیام
captcha