لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش
کد خبر: 3905850
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: باید همه تلاش خود را در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در استان به کار گیریم.

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در تحقق سند تحول آموزش‌وپرورشبه گزارش ایکنا از یزد، سیدجلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی 31 خردادماه در دیدار مدیرکل، معاونان و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌های تفت، میبد و ناحیه دو یزد اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: سند منطبق بر فطرت ما است و باید تمام تلاشمان را برای اجرایی شدن آن با استفاده از تمام ظرفیت استان به کار گیریم.

میرمحمدی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که فضای مجازی قتلگاه جوانان ما شده است، خواستار استفاده از تمام ظرفیت آموزش و پرورش در زمینه مقابله با تهدیدهای فضای مجازی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مسائل فرهنگی و تربیتی اشاره کرد و افزود: در این راستا باید از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان مدارس حداکثر استفاده را کرد.

میرمحمدی نمایندگان فعلی مجلس را همدل و همراه دانست و گفت: باید از این ظرفیت در سطح استانی و ملی حداکثر استفاده را ببریم.

عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پروش استان یزد نیز در این دیدار جایگاه آموزش و پرورش استان یزد را جایگاهی ویژه و برتر دانست و گفت: آموزش و پرورش کانون و مرکز توسعه است و توجه به آموزش و پرورش در همه بخش‌ها تاثیرگذار است، اما تا زمانی که کارکردهای نظام آموزشی، متحول و توسعه یافته نشوند نمی‌توان کارکردهای توسعه یافتگی را از نظام آموزشی کشور انتظار داشت.

دانافر هزینه در آموزش و پرورش را نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت دانست و وضعیت فعلی آموزش و پرورش را حاصل نگاه 20 سال پیش به آموزش و پرورش کشور برشمرد.

مدیرکل آموزش و پروش استان یزد اظهار کرد: برنامه راهبردی و اصلی آموزش و پرورش در سال‌های اخیر اجرای سند تحول بنیادین است و پیش فرض این سند، ناکارآمدی نظام آموزشی موجود و عدم توانمندی آن در پاسخگویی به تحولات محیطی و نیازهای امروز و فردای جامعه است .

وی تربیت افراد خلاق، کارآفرین، مشارکت‌جو، مسئولیت‌پذیر، اخلاق‌مدار، نقاد و نقدپذیر، اهل گفت‌وگو و مدارا، دارای مهارت‌های فنی و اجتماعی، با تقوا و دین‌مدار را از اهداف این سند برشمرد و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را منوط به عزم جدی همه دستگاه‌ها و نهادها دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد از جمله دلایل عدم اجرای سند را بی ثباتی مدیریتی، کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع مالی، پیچیدگی و انتزاعی بودن مفاهیم سند نام برد و گفت: سند یک نقشه راه است که باید برای رسیدن به اهداف آن منابع و امکانات لازم فراهم شود.

دانافر بیان کرد: مفاهیم سند باید ساده‌سازی شود و به صورت ملموس و عینی در آید تا نتایج اجرایی شدن آن را همه احساس و درک کنند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست این سند، باید توقعات و مطالبات خانواده‌ها از نظام آموزشی تغییر کند و از منظر سند تربیت دانش آموزان باید تمام ساحتی و همه جانبه باشد .

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تاکید کرد: اجرای سند تحول بنیادین فقط برعهده آموزش پرورش نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند، افزون بر 40 دستگاه در این زمینه باید همکاری کنند و آموزش پرورش به تنهایی نمی‌تواند این سند را اجرا کند و نیاز به یک عزم جدی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه رویکرد دیگر سند تحول آموزش و پرورش را مهارت محوری بیان کرد و گفت: بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه پنج ساله، ۵۰ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه باید در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار دانش تحصیل کنند .

وی ایجاد محیط شاد و با نشاط، تشویق دانش آموزان به رقابت‌های گروهی و جمعی، حذف مشق شب، ممنوعیت ورود منابع غیردرسی، ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی را تلاش جهت کاهش استرس و افزایش شادی و نشاط در مدارس قلمداد کرد.

انتهای پیام
captcha