به گزارش ایکنا از یزد، سیدجلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی 31 خردادماه در دیدار مدیرکل، معاونان و روسای آموزش و پرورش شهرستانهای تفت، میبد و ناحیه دو یزد اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: سند منطبق بر فطرت ما است و باید تمام تلاشمان را برای اجرایی شدن آن با استفاده از تمام ظرفیت استان به کار گیریم.
میرمحمدی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که فضای مجازی قتلگاه جوانان ما شده است، خواستار استفاده از تمام ظرفیت آموزش و پرورش در زمینه مقابله با تهدیدهای فضای مجازی شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مسائل فرهنگی و تربیتی اشاره کرد و افزود: در این راستا باید از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان مدارس حداکثر استفاده را کرد.
میرمحمدی نمایندگان فعلی مجلس را همدل و همراه دانست و گفت: باید از این ظرفیت در سطح استانی و ملی حداکثر استفاده را ببریم.
عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پروش استان یزد نیز در این دیدار جایگاه آموزش و پرورش استان یزد را جایگاهی ویژه و برتر دانست و گفت: آموزش و پرورش کانون و مرکز توسعه است و توجه به آموزش و پرورش در همه بخشها تاثیرگذار است، اما تا زمانی که کارکردهای نظام آموزشی، متحول و توسعه یافته نشوند نمیتوان کارکردهای توسعه یافتگی را از نظام آموزشی کشور انتظار داشت.
دانافر هزینه در آموزش و پرورش را نوعی سرمایهگذاری بلندمدت دانست و وضعیت فعلی آموزش و پرورش را حاصل نگاه 20 سال پیش به آموزش و پرورش کشور برشمرد.
مدیرکل آموزش و پروش استان یزد اظهار کرد: برنامه راهبردی و اصلی آموزش و پرورش در سالهای اخیر اجرای سند تحول بنیادین است و پیش فرض این سند، ناکارآمدی نظام آموزشی موجود و عدم توانمندی آن در پاسخگویی به تحولات محیطی و نیازهای امروز و فردای جامعه است .
وی تربیت افراد خلاق، کارآفرین، مشارکتجو، مسئولیتپذیر، اخلاقمدار، نقاد و نقدپذیر، اهل گفتوگو و مدارا، دارای مهارتهای فنی و اجتماعی، با تقوا و دینمدار را از اهداف این سند برشمرد و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را منوط به عزم جدی همه دستگاهها و نهادها دانست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد از جمله دلایل عدم اجرای سند را بی ثباتی مدیریتی، کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع مالی، پیچیدگی و انتزاعی بودن مفاهیم سند نام برد و گفت: سند یک نقشه راه است که باید برای رسیدن به اهداف آن منابع و امکانات لازم فراهم شود.
دانافر بیان کرد: مفاهیم سند باید سادهسازی شود و به صورت ملموس و عینی در آید تا نتایج اجرایی شدن آن را همه احساس و درک کنند.
وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست این سند، باید توقعات و مطالبات خانوادهها از نظام آموزشی تغییر کند و از منظر سند تربیت دانش آموزان باید تمام ساحتی و همه جانبه باشد .
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تاکید کرد: اجرای سند تحول بنیادین فقط برعهده آموزش پرورش نیست بلکه همه دستگاهها باید پای کار باشند، افزون بر 40 دستگاه در این زمینه باید همکاری کنند و آموزش پرورش به تنهایی نمیتواند این سند را اجرا کند و نیاز به یک عزم جدی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه رویکرد دیگر سند تحول آموزش و پرورش را مهارت محوری بیان کرد و گفت: بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه پنج ساله، ۵۰ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه باید در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کار دانش تحصیل کنند .
وی ایجاد محیط شاد و با نشاط، تشویق دانش آموزان به رقابتهای گروهی و جمعی، حذف مشق شب، ممنوعیت ورود منابع غیردرسی، ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی را تلاش جهت کاهش استرس و افزایش شادی و نشاط در مدارس قلمداد کرد.
انتهای پیام