حضرت معصومه(س)؛ الگوی علم و عفاف
کد خبر: 3906346
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸

حضرت معصومه(س)؛ الگوی علم و عفاف

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: حضرت معصومه(س) جایگاه و نقش علمی خوبی در زمان خود داشتند و اکنون می‌توانند الگوی خوب و مناسبی برای دختران جامعه اسلامی و انقلابی ما باشند.

معصومه (س) الگوی مناسبی برای رشد علمی دختران هستندحضرت معصومه(س) در اول ماه ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شد، به همین مناسبت این روز در تقویم ملی به عنوان روز دختر و آغاز دهه کرامت نامگذاری شده است. حضرت معصومه(س) دختر امام موسی‌کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. امام رضا(ع) در مقام ایشان فرمودند: «کسی که خواهرم معصومه(س) را در قم زیارت کند بهشت پاداش اوست».

سالروز ولادت این حضرت بهانه‌ خوبی برای توجه به جایگاه دختران در جامعه است، چرا که از موضوعات مهم اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در خانواده و اجتماع است. اسلام برای زنان، دختران و حقوق آن‌ها ارزش و اهمیت زیادی ‌قائل شده و احترام به دختر به عنوان یک ویژگی انسانی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. تحلیل قرآن از دختر هدیه خداوند به انسان‌ها است و خداوند در آیه ۹۴ سوره مبارکه شوری، از آنان به هبه یاد می‌کند. 

به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) ایکنا یزد، گفت‌وگویی با فخرالسادات خامسی‌هامانه، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد داشته است که در ادامه می‌خوانید:

فخرالسادات خامسی، با اشاره به سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و نام‌گذاری این روز به عنوان روز دختر اظهار کرد: حضرت معصومه(س) جایگاه و نقش علمی خوبی در زمان خود داشتند و می‌توانند الگوی مناسبی برای دختران جامعه اسلامی و انقلابی ما باشند. خوشبختانه بعد از انقلاب شاهد اتفاقات خوبی در حوزه زنان و دختران بوده‌ایم و مسیر رشد دختران در حوزه‌های علمی، ورزشی، هنری، فرهنگی، قرآنی باز شده و آمار‌ها نشان می‌دهد که افتخارات خوبی که دختران این حوزه‌ها به دست آورده‌اند، آنها را در جایگاه برابری با پسران قرار داده است.

وی ضمن اشاره به پیشتازی استان یزد در کنکور سراسری و کسب رتبه اول در ۲۵ سال پیاپی افزود: امروز ۶۵ درصد از قبولی در کنکور از سوی دختران کسب می‌شود، می‌توان با افتخار گفت که جایگاه دختران در کشور و استان در کسب افتخارات علمی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی بسیار چشم‌گیر و قابل توجه است و دختران می‌توانند به عنوان مادران آینده نقش بسزایی در تربیت فرزندان در این حوزه‌ها داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در پاسخ به این سؤال که استانداری یزد چه برنامه‌هایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دختران دارد، گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی جایگاه دختران به خوبی دیده شده و طرح‌هایی برای مقابله با آسیب‌ها اجرا می‌شود. متأسفانه آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و حاشینه‌نشینی از جمله آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار هستند و علاوه بر این مباحث دیگری مثل کودک‌آزاری و همسرآزاری تحت عنوان آسیب اجتماعی وجود دارند.

خامسی اظهار کرد: به طور کلی برنامه‌های گوناگونی به تفکیک جنسیتی زنان، مردان، دختران و پسران انجام می‌شود، نقش دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، نقش نظارتی، ستادی و هدایتی است تا برنامه‌ها بر روی جامعه هدف تأثیرگذار باشد و بتوانیم در جهت تحقق کاهش آسیب‌ها اجتماعی در استان حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: از اهداف برنامه‌ ششم توسعه کاهش آسیب‌های اجتماعی است، تاکنون برنامه‌هایی تعریف شده‌اند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در توانمندی دختران و جلوگیری از آلوده‌شدن آن‌ها به آسیب‌های اجتماعی کمک کرده‌ است. طرح نماد در آموزش و پرورش در خصوص نظام مراقبت اجتماعی دانش‌ آموزان اجرا شده‌ است و در واقع این طرح از دانش‌آموزانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، محافظت می‌کند و در این قالب دانش‌آموزان در معرض خطر شناسایی می‌شوند و سعی می‌شود دانش‌آموز، خانواده و معلم توانمند شده تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرده و شاهد کاهش آسیب‌ها باشیم.

خامسی بیان کرد: در زندان‌ها نیز طرح مشترکی برای توانمندسازی خانواده‌های زندانیان اجرا شده‌ که دختران زندانیان نیز در این طرح‌ها شرکت می‌کنند و توانمند می‌شوند، تا در نبود پدرانشان، خود را در مقابل آسیب‌هایی که در جامعه است واکسینه کرده و در معرض خطر قرار نگیرند.

خامسی در پایان اظهار کرد: طرح مشترک دیگری با همکاری دفتر بانوان و فنی حرفه‌ای برای توانمندسازی زنان و دختران حاشیه‌نشین استان اجرا شد، زنان و دختران با شرکت در کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی برای ایجاد اشتغال و کسب و کار آموزش دیده‌اند تا بتوانند خود را از آسیب‌هایی که از طریق بیکاری یا عدم اشتغال به وجود می‌آید نجات دهند. در سال گذشته طرح دانشنامه ازدواج نیز برای توانمندسازی تعداد زیادی از دختران و پسران مجرد با هدف آماده کردن آن‌ها برای ازدواج و پیشگیری از طلاق‌ها در آینده اجرا شده است.

انتهای پیام
captcha