خداوند در آیه 108 سوره توبه فرموده است: «لاتَقُمْ فيهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فيهِ، فيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ؛ هرگز در آن جا مایست، چرا که مسجدی که از نخستین روز بر پایه تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن به نماز ایستی و در آن مردانی هستند که دوست دارند خود را پاک سازند و خدا کسانی را که خواهان پاکی هستند، دوست میدارد.»
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، در تفسیر این آیه در گفتوگو با ایکنا یزد، اظهار کرد: این آیه شریفه در راستای تبیین دو نوع مسجد با کمک آیات قبل و بعد است، مسجد ضرار و مسجدی که أسّس علىالتقوى است، در قرآن مجید این دو نوع مسجد کاملاً تبیین شده و امکان دارد فضایی به اسم دینی، اما مضر و مخل به دین و معاند در مقابل دین باشد.
وی ادامه داد: قرآن میفرماید: ای پیغمبر، اگر مسجدی ساخته شد و اعلان وجود کرد ببین هدف این مسجد چیست و هدف نمازگزاران و بنیانگذاران این مسجد چیست و اگر قرار باشد مسجدی که تأسیس شده پایگاه مخالفان نظام اسلامی باشد «لاتقم فیه» اصلاً در آنجا ورود نکن و قیام و اقامه نماز نداشته باش. «لاتَقُم فيه أبدا لَمسجد أسّس علیالتّقوی من أول يوم أحق أن تقوم فيه»، و شما حق نداری به عنوان رهبر جامعه در این زمینه در مسجدی که به عنوان پایگاه مخالفان و یا حتی بیتفاوتان نسبت به نظام اسلامی است، قیام کنی، چون اینگونه مساجد مضر به دین هستند و این در حالی است که دین مجموعهای از احکام، آداب، اخلاق و عقاید است که احکام آن شامل هم امور سیاسی، هم عبادیات و هم معاملات میشود. حتی در آیه قبل آمده است، کسانی که مسجد را به عنوان مسجد ضرار در نظر میگیرند، رهبر جامعه باید موضعگیری قاطعی در مقابل آن داشته باشد، همانگونه که وجود مبارک پیامبر گرامی موضعگیری قاطعی داشتند.
مدرسی تصریح کرد: در ارتباط با اصل مبانی نظام اسلامی و دینی راهی برای تقیه وجود ندارد و باید رهبری با صراحت موضع خود را اعلام کند، همانگونه که در طول انقلاب اسلامی نیز عدم تقیه را مشاهده کردیم، هم از جانب امام و هم از جانب مقام معظم رهبری نسبت به اصل بنیانهای فکری و اصل مبانی نظام اسلامی تقیه را به هیچ وجه راه ندادند و با صراحت و قاطعیت تمام موضعگیری کردند.
امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: در اینگونه موارد برای ما تبیین میشود که دین از سیاست جدا نیست و باید دین با سیاست همنشین باشد و در کنار یکدیگر راه را برای مردم روشن کند.
انتهای پیام