خسارت سنگین کرونا به مؤسسات قرآنی یزد / هزینه شخصی دیگر کارساز نیست
کد خبر: 3911015
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

خسارت سنگین کرونا به مؤسسات قرآنی یزد / هزینه شخصی دیگر کارساز نیست

رئیس اداره قرآن و عترت اداره‌ کل ارشاد استان یزد با اشاره به خسارت سنگین کرونا به مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: اکنون فعالیت‌های قرآنی با شیوه موجود هیچ درآمدی ندارد و تبلیغ و ترویج آموزه‌های قرآنی بسیار هزینه‌بر است.

خسارت سنگین کرونا به مؤسسات قرآنی یزد / هزینه شخصی دیگر کارساز نیستحسین دشتی، رئیس اداره قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: فعالیت مؤسسات قرآنی قطعاً به خودی خود سودآور نیست البته به شیوه مدیریت هم بستگی دارد که اگر بتوان شیوه‌های مدرن و عرضه خدمات مختلف به مؤسسه وارد کرد، چه‌بسا امکان درآمدزایی در وضعیت موجود، فراهم شود. با توجه به شیوع کرونا مؤسسات درآمد چندانی ندارند و غالباً از زندگی شخصی برای آموزش قرآن مایه می‌گذارند و به تبلیغ، نشر و ترویج قرآن در بین مردم می‌پردازند.

وی ادامه داد: اکثر مؤسسات تا قبل از کرونا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند و با شیوع کرونا و ورود این بیماری به جامعه، متأسفانه مشکلات مؤسسات چندین برابر شد. مؤسساتی که از بازوی مهد قرآن و یا پیش‌دبستانی قرآنی برای درآمدزایی استفاده می‌کردند تا درآمد حاصل را برای آموزش‌های قرآنی در رشته‌ها و رده‌های سنی مختلف هزینه کنند، با بروز کرونا مهدها و پیش دبستانی‌ها تعطیل شد و مصوبه بهزیستی مبنی بر برگشت شهریه به خانواده‌ها این مؤسسات را با مشکل دوچندان مواجه کرد و آنچه برای آنها باقی ماند هزینه پرسنل و بیمه این افراد و همچنین اجاره ساختمان‌ و سایر هزینه‌های جاری بود.

دشتی بیان کرد: اکنون چند مؤسسه در استان داریم که مجبور به واگذاری ساختمان‌های استیجاری خود به مالک شده یا تعدادی مؤسسات در شرف این اقدام هستند چون عملاً درآمدی ندارند.

وی با اشاره به آموزش در فضای مجازی تصریح کرد: برخی مؤسسات با شیوع کرونا آموزش‌های حضوری را به سمت فضای مجازی هدایت کردند که در آن زمان مورد استقبال قرار گرفت. نگاه مؤسسات این بود که آموزش در فضای مجازی را در تابستان نیز ادامه دهند تا خسارتهای مالی حاصل از کرونا جبران شود،‌ اما با توجه به اینکه نوجوانان دوست دارند آموزش‌ها در اوقات فراغت با برنامه‌های اردویی و تفریحی همراه باشد متأسفانه استقبال چندانی از کلاس‌های نمی‌شود.

دشتی با اشاره به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی آموزش‌های حضوری نیز بیان کرد: این مصوبه شامل آموزش‌های مؤسسات قرآنی نیز شد و اندک آموزش حضوری هم با تعداد محدود تا پایان تیرماه تعطیل شد و اکنون فعالیت قرآنی به خودی خود با شیوه موجود هیچ درآمدی ندارد. ایام کرونا تبدیل شد به خسارت محض و لطمات مالی بسیاری زیادی، حتی مؤسسات بزرگی هستند که تا 150 میلیون تومان خسارت مالی دیده‌اند و به راحتی امکان جبران این خسارت بدون درآمد وجود ندارد.

حجت‌الاسلام حمید رضا مطهریان، مدیر مؤسسه مهد قرآن جوادالائمه، نیز با اشاره به اینکه مراجعات مردمی برای حضور در مؤسسات قرآنی به شدت کاهش یافته بیان کرد: این مؤسسه در تابستان سال‌های گذشته میزبان نزدیک به دو هزار نفر بود ولی اکنون شاید تعداد ثبت‌نامی‌ها به یکصد نفر هم نرسد و این امر هم باعث کاهش درآمد برای مؤسسه شده و هم خسارت معنوی برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: اکنون اکثر مؤسسات آموزش‌ها را در فضای مجازی دنبال می‌کنند ولی قرآن آموز انگیزه چندانی برای شرکت در کلاس‌های غیرحضوری را ندارد و این در حالی است که برخی موسسات را با مشکل مواجه کرده و برخی هم در جذب قرآن آموز به صورت غیرحضوری به خوبی عمل کرده و موفق بوده‌اند.

محمد شایق، قائم مقام اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد نیز با اشاره به مصوبه شورای عالی قرآن مبنی بر حمایت از موسسات و جبران خسارت ناشی از کرونا، گفت: فرم ارزیابی در زمان بندی مشخص توسط موسسات تکمیل شد که 141 مؤسسه و خانه قرآن این فرم را تکمیل کردند و در اختیار کمیته مربوطه قرار  گرفت تا حمایت حداقل یک میلیون تومان صورت گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 70 درصد مؤسسات به صورت استیجاری فعالیت دارند و باید حداقل ماهی دومیلیون تومان برای اجاره بها پرداخت کنند برآورد می‌شود کرونا حدود 500 میلیون تومان فقط به مؤسسات شهرستان یزد خسارت وارد کرده است.

انتهای پیام
captcha