آغاز افت جشنواره ملی قرآن دانشجویان پس از جابجایی در دوره 25 / در دسترس نبودن آرشیو؛ کمترین آسیب جشنواره ملی
کد خبر: 3911468
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
پیگیری دستاوردهای محبوس جشنواره‌های قرآنی دانشجویی / رحیم خاکی بیان کرد:

آغاز افت جشنواره ملی قرآن دانشجویان پس از جابجایی در دوره 25 / در دسترس نبودن آرشیو؛ کمترین آسیب جشنواره ملی

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه در دسترس نبودن محتوای تولیدشده در سی‌وچهار دوره برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت کمترین آسیب آن پس از جابجایی دستگاه برگزارکننده در دوره 25 بود، گفت: متأسفانه تغییر مدیریت‌های متنوع و نداشتن کارشناسان خبره در آن دستگاه‌ها و عدم استقرار دبیرخانه جشنواره در یک‌جا باعث شد که تجربیات برگزاری از بین برود.

رحیم خاکی قاری بین المللی و رئیس فرهنگسرای قرآن

جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان از جمله مسابقاتی بوده است که در دهه شصت به ابتکار جهاددانشگاهی راه‌‌اندازی شد. این جشنواره تا دوره بیست‌وپنجم، که در سال 1389 برگزار شد، هرساله و در بازه زمانی مشخصی به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاددانشگاهی برپا می‌شد. در ادامه و در راستای پیگیری موضوع انتشار محتواهای تولیدشده در جشنواره قرآن و عترت دانشجویی گفت‌وگویی با رحیم خاکی که نزدیک به یک دهه مسئول برگزاری این جشنواره بوده است، انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

این قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا در مورد لزوم انتشار محتواهای تولیدشده در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور و انجام نشدن چنین فرایندی با وجود سپری شدن سی‌وچهار دوره از جشنواره، گفت: در بحث جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور و در دسترس قرار نگرفتن محتواهای تولیدشده در این جشنواره به ویژه در شرایط کرونایی، کسانی باید پاسخگو باشند که زمانی دبیرخانه اجرایی جشنواره را بعد از 24 سال برگزاری موفق با طرح مسائل غیرمنصفانه از جهاددانشگاهی سلب کردند.


بیشتر بخوانید: 


عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه مولود ارزشمند جشنواره ملی قرآن و عترت با چنین تصمیمی بدون برنامه‌ریزی و بدون یک آینده‌نگری در اختیار نهادهای مختلف دانشگاهی قرار داده شد، افزود: متأسفانه تغییر مدیریت‌های متنوع و نداشتن کارشناسان خبره در آن دستگاه‌ها و همچنین عدم استقرار دبیرخانه جشنواره در یک جا باعث شد که تجربیات برگزاری از بین برود.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به اینکه این تغییر رویه در برگزاری جشنواره هیچ دستاوردی به دنبال نداشت، اظهار کرد: علاوه بر از دست رفتن تجربیات و کاهش کیفیت، دستاورد دیگری از این جابجایی به دست نیامد. این مشکلی هم که با عنوان انتشار نیافتن محتواها به آن اشاره شد از دیگر معضلات و مشکلات جشنواره پس از این جابجایی بوده است و متأسفانه آرشیو این جشنواره به دلایل مختلف از بین رفت.

خاکی با بیان اینکه از بین رفتن آرشیو این جشنواره و در دسترس نبودن آن کمترین آسیبی بود که به جشنواره وارد شده است، گفت: نه تنها این آرشیو در دسترس نیست، بلکه تمام استانداردها و فضای منظمی که در اجرای جشنواره ایجاد شده بود نیز از بین رفت و آنهایی که باعث این جابجایی شدند باید پاسخگو باشند که با تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها چه چیزی حاصل شد؟

رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان در ادامه به طرح این سؤال که آیا شواری هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها به وظایف خود عمل کرد و آیا توانست مدیریت لازم را اجرا کند؟ پرداخت و افزود: باید از تجربیات گذشته برای آینده بهره برد. بهترین پیشنهاد این است که این جشنواره به دامان جهاددانشگاهی بازگردد و جهاد بتواند با استقرار مجدد دبیرخانه متمرکز، جشنواره را سروسامان دهد.

خاکی در مورد تلاش‌ برای آرشیو محتوای تولیدشده در جشنواره در زمان مدیریت خود،‌ گفت: تا قبل از دوره 25 این آرشیو در سازمان برگزارکننده جشنواره موجود بود و به احتمال زیاد در حال حاضر هم وجود دارد.

این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان در مورد ظرفیت جشنواره برای بهره بردن از محتوای آن بیان کرد: در حال حاضر مؤسسات خصوصی جشنواره‌های ملی را در بستر فضای مجازی برگزار می‌کنند و بدون شک دانشگاه‌ ظرفیت بسیار بالاتری برای این کار دارد و مجموعه‌ای مانند جهاددانشگاهی می‌تواند فعالیتی را طراحی و کل جشنواره را مجازی برگزار کند. اگر کمکی نیاز باشد، اعلام آمادگی می‌کنم و آماده اجرای این کار هستم، چراکه کار پیچیده و سختی نیست.

انتهای پیام
captcha