انتشار کتاب «کاغذهای اسلامی» از سوی کتابخانه ملی
کد خبر: 3911857
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴

انتشار کتاب «کاغذهای اسلامی» از سوی کتابخانه ملی

ترجمه کتاب کاغذهای اسلامی نوشته محقق سوئدی که به بررسی صنعت کاغذسازی در جهان اسلام می‌پردازد، از سوی انتشارات کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ترجمه این کتاب به قلم  زهرا ضرغامی که پژوهشی بر آثار دان بیکر (Don Baker) مرمت‌گر کاغذ، نسخ خطی و آثار هنری جهان اسلام است، از سوی این سازمان منتشر شده است.

کتاب «کاغذهای اسلامی؛ بررسی یکی از صنایع باستانی» با عنوان اصلی انگلیسی «Helen Loveday, Islamic paper. A study of the ancient craft. London (The Don Baker Memorial Fund)» در سال 2001 از سوی بنیاد گرامی‌داشت دان بیکر منتشر شد.
 
در معرفی این کتاب آمده است: این نسخه‌شناس در طول سال‌ها فعالیت خود روی نسخ و کاغذهایی که آثار بر آن کتابت شده، به تفاوت‌های موجود بین کاغذها در دوره‌های مختلف که در مناطق متفاوت تولید می‌شد، آگاهی و اشراف داشت و در نتیجه تحقیقات خود، به بررسی تفاوت‌های کاغذ در دوره‌های مختلف تاریخی در جهان اسلام علاقه بسیاری داشت.

کتاب «کاغذهای اسلامی؛ بررسی یکی از صنایع باستانی» دربرگیرنده تاریخچه کاغذسازی اسلامی، ماهیت و تولید کاغذ، مشخصه کیفی کاغذ اسلامی و تحلیل کاغذهای ایرانی، سوری و مصری است.

به گفته هلن لاودی، نویسنده این کتاب، پژوهشی بر ارائه روش‌های ساخت کاغذ در سرزمین‌های اسلامی و مقایسه کاغذها با یکدیگر بر اساس آثار دان بیکر، مرمتگر کاغذ، نسخ خطی و آثار هنری جهان اسلام است.

هدف از نگارش این کتاب، انتشار نتایج پژوهش‌های انجام‌شده درباره ماهیت و مشخصه‌های کاغذ اسلامی است که با تحلیل نظام‌مند نمونه‌های متعلق به دوره‌های مختلف جمع‌آوری شده است.

در این کتاب، جدول مقایسه‌ای کاغذهای ایرانی، سوری و مصری براساس ویژگی‌های تعیین شده در بازه زمانی قرن ششم تا قرن دوازدهم هجری تدوین شده است که به پژوهشگران کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان به اطلاعاتی درباره کاغذهای ایران، سوری و مصری دست پیدا کنند.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به صورت غیرحضوری به فروشگاه آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مراجعه کنند.
انتهای پیام
captcha