گام‎های ملی برای محرمی پر شور و شعور
کد خبر: 3912070
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
بر خط جامعه /

گام‎های ملی برای محرمی پر شور و شعور

هفته‌ای که رو به پایان است همراه با رویداد‌ها و اخباری ازجمله رایگان شدن کارت بلیت الکترونیک برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، لغو مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم محرم و صفر، تلاش برای اهتمام جمعی حاکمیت اسلامی در برگزاری مراسم محرم، تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری و آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ایرانی کرونا بود.

به گزارش ایکنا، در هفته‌ای که رو به پایان است، اخبار حوزه اجتماعی بیشتر حول موضوعاتی ازجمله آغاز مرحله دوم پویش «ایران همدل»، پاسخ معاون وزیر به دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان، رایگان شدن کارت بلیت الکترونیک برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، لغو مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم محرم و صفر، تلاش برای اهتمام جمعی حاکمیت اسلامی در برگزاری محرم، تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری، پشت پرده ترویج مظاهر فرهنگ غربی در عرصه مد و لباس، راه‌اندازی پویش «امروز روز جدایی نیست»، آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ایرانی کرونا، پیچ و خم ازدواج در عصر کرونا و خبر‌های خوب و بد کرونایی ازجمله شکسته شدن رکورد فوتی‌های کرونا و آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ایرانی کرونا از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود که در ادامه در برخط جامعه بخشی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:
 

مرحله دوم پویش «ایران همدل» برگزار می‌شود

رئیس کمیته امداد گفت: مرحله دوم پویش ایران همدل با هدف کمک به کودکان و مادران محروم و یاری‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده از کرونا، از عید سعید غدیر آغاز می‌شود.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، با بیان اینکه مرحله دوم پویش ایران همدل با هدف کمک به مردم آسیب‌دیده از کرونا، کودکان و مادران در مناطق محروم و گره‌گشایی از نیازمندان اجرا خواهد شد، افزود: پویش ایران همدل از عید سعید غدیر تا پایان ماه صفر برگزار می‌شود و امیدواریم با مشارکت مردم نیکوکار، بالاترین میزان کمک‌ها و بزرگترین پویش مردمی را شاهد باشیم.
 

پاسخ معاون وزیر به دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان

براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا و با اعلام آموزش و پرورش مدارس از اواسط شهریور سال جاری، بازگشایی خواهند شد و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، اما این دغدغه همچنان در میان خانواده‌ها وجود دارد که کرونا از بین نرفته و حضور فرزندانشان در مدارس ممکن است مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود بیاورد. حتی در صورتی که آموزش‌ها به صورت مجازی دنبال شود، نگرانی بابت کیفیت آموزش برای خانواده‌ها ایجاد شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه ارائه برنامه‌های آموزشی مدارس در ایام شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: با توجه به ابلاغ قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، ثبت‎نام دانش‌آموزان در مدرسه جزء وظایف والدین است و اگر در این زمینه اقدام نکنند، تخلف محسوب می‌شود؛ نگرانی خانواده‌ها قابل درک است، اما باید به نظام تعلیم و تربیت اعتماد کنند، چراکه موضوع آموزش را با روش‌های متنوع دنبال می‌کنیم.


کارت بلیت الکترونیک برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی رایگان شد

 
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با انتقاد از تخفیفاتی که برای کارت‌بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، گفت: برای تکریم هنرمندان و برخی دیگر از اقشار جامعه، تخفیف‌های خوبی در نظر می‌گیریم، اما برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، که نیازمندان واقعی هستند، تنها ۵۰ درصد در نظر گرفته‌ایم.

بهاره آروین، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در دویست و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح «اصلاحیه ماده واحده مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی شهر تهران» طی پیشنهادی اظهار کرد: در بند (یک) تبصره (یک) این طرح برای تکریم والدین و همسران شهدا و جانبازان ۲۵ درصد به آن‌ها بلیت الکترونیک رایگان اختصاص داده شده است، اما در بند(چهار) برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم. جایی که باید تخفیف دهیم اینجاست. فکر می‌کنم منطق تخفیفات این است که به نیازمندان کمک کرده باشیم؛ بنابراین بهتر است این درصد‌ها را جا‌به‌جا کنیم. پیشنهاد آروین مبنی بر رایگان شدن کارت بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با ۱۲ رأی موافق از ۱۴ نفر از حاضران به تصویب رسید.


مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) لغو شد

معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) طی نامه‌ای به اعضای کارگروه مشورتی برگزاری آیین‌های مسلمیه، این مراسم را به دلیل شیوع ویروس کرونا ملغی اعلام کرد.

عباس سلیمی، معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) طی نامه‌ای به اعضای گروه مشورتی مراسم‌های مسلمیه اعلام کرد: امسال مراسم مسلمیه و شهادت امام محمد باقر(ع) به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و بدون حضور جمعیت برگزار خواهد شد. آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط کرونایی، ویژه‌برنامه آیینی و سنتی مسلمیه در بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار نخواهد شد.

 

مسجد، محله و خانواده؛ محور برگزاری برنامه‌های دهه ولایت

 
در این هفته نیز نشست خبری برنامه‌های دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر عصر روز یکشنبه ۲۹ تیرماه با حضور محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اصغر سهرابی، مدیرکل تبلیغات استان تهران، دانایی، فرمانده قرارگاه خاتم الاوصیا تهران و سیدابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران با موضوع ارائه برنامه‌های دهه ولایت و عید سعید غدیر در ساختمان فرهنگی اجتماعی شهرداری به صورت مجازی تهران برگزار شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این نشست خبری با اشاره به برنامه‌های دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر اظهار کرد: امسال در ۳ محور اصلی مسجدمحوری، محله‌محوری و خانواده‌محوری، عید غدیر را جشن می‌گیریم و بنا داریم تا مردم خودشان عید را جشن بگیرند و ما اقدام به تأمین وسیله برای آن‌ها کنیم.

 

دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم محرم و صفر تدوین شد

 
در این هفته در پی درخواست مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم محرم و صفر تدوین شد. حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی، در این باره گفت: با درخواست آیت‌الله اعرافی از حجت‌الاسلام محمد قمی، برنامه‌ریزی برای اجرای بی‌نقص دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم و صفر توسط معاونت راهبری و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد.

وی افزود: در همین رابطه برای تدوین برنامه اجرایی بهداشتی مناسب در مراسم مذهبی سراسر کشور، نشست‌ها و مشاوره‌های متعددی با کارشناسان و متخصصان انجام شد که حاصل آن تدوین و آماده دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام محرم و صفر امسال شامل «دستورالعمل کلی»، «سناریو‌های احتمالی»، «دستورالعمل تفضیلی ویژه هیئات خانگی و هیئات مذهبی پرجمعیت و شاخص»، «دسته‌های عزاداری»، «تکایا» و «فعالیت هیئات مجازی» است.

 

سند راهبردی توسعه گردشگری تصویب شد

 
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در این هفته از تصویب سند راهبردی گردشگری در جلسه هیئت وزیران خبر داد. سند توسعه گردشگری برای اتخاذ رویکردی بین‌بخشی و یکپارچه به منظور دستیابی به توسعه پایدار گردشگری و با همکاری دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی تدوین شده است.

 

پشت پرده ترویج مظاهر فرهنگ غربی در عرصه مد و لباس

 
یکی از گفت‎وگو‌های خوب این هفته ایکنا، با زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بود که وی با اشاره به اینکه حفظ و رعایت عفاف و حجاب یکی از بزرگترین شاخص‌های سلامت اخلاقی جامعه محسوب می‌شود که نه تنها فریضه‌ای واجب بلکه از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: در این زمینه دولت باید نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت به مسئولیت خود توجه کنند؛ این درحالی است که همواره از فرهنگ صحبت کرده‌ایم و شعار آن را هم داده‌ایم، اما بستر انتقال فرهنگ را تقویت نکرده‌ایم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر ضرورت اجرایی شدن مصوبه فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: اگر قرار باشد تمدن نوین اسلامی را در جامعه نهادینه کنیم، باید عفاف و حجاب ساماندهی شود، اما متأسفانه امروز دست‌های زیادی در کار است تا مظاهر فرهنگ غربی و ابتذال در مد و لباس ترویج شود و از فرهنگ ایرانی - اسلامی اصیل غافل باشیم.

 

تلاش برای اهتمام جمعی حاکمیت اسلامی در برگزاری محرم

در این هفته جلسه ستاد ملی محرم ۱۴۴۲ هجری قمری با ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور معاون سازماندهی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره)، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، معاون فرهنگی و تبلیغی شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران، معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاون سیما سازمان صداوسیما، رئیس سازمان علمی و فرهنگی و مشاور و معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، نماینده، ولی فقیه در هلال‌احمر، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قائم‌مقام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت اطلاعات، رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد علوی و بسیاری دیگر از دستگاه‌های فرهنگی کشور برگزار شد.

این جلسه با هدف بررسی شرایط و کیفیت برگزاری مراسم تحت پروتکل‌های بهداشتی، تمهید اولین جلسه ستاد با حضور مسئولان دستگاه‌ها، بررسی پیش‌نویس سیاست‌های کلان تعظیم شعائر محرم و صفر و بررسی راهکار‌های تجمیع برنامه‌های در دست اقدام هر دستگاه جهت گزارش به محضر مقام معظم رهبری، دوشنبه سی‌ام تیر ۹۹ در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار شد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه عزاداری امام حسین(ع) رکن رکین و جزیی از زندگی ماست بر تلاش برای اهتمام جمعی حاکمیت اسلامی در برگزاری محرم خبر داد و گفت: با رعایت تمام ضوابط باید این امکان را با حفظ آرامش روانی جامعه فراهم کرد.
 

آمار ۲۵ میلیون ابتلا در ایران واقعیت را نشان نمی‌دهد

 
این هفته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، در حاشیه نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در گفت‌وگویی زنده با بیان اینکه در ایران تاکنون مطالعات متعددی درباره میزان شیوع و ابتلا به کرونا انجام شده است، گفت: یکی از این تحقیقات، پژوهشی است که معاونت تحقیقات وزارت بهداشت با استفاده از نمونه‌گیری و تست سرولوژی در چند استان انجام داده که آمار ابتلای ۲۵ میلیون نفر از آن به دست آمده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه مبنای آمار ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی، مطالعه‌ای بر اساس تست سرولوژیک است، گفت: این آمار واقعیت جامعه ایران را نشان نمی‌دهد.
 

راه‌اندازی پویش «امروز روز جدایی نیست» با تصویری از عروسی خوبان

 
پایان این هفته همزمان با فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) بود. بر همین اساس پویش «امروز روز جدایی نیست» به همت تعدادی از فعالان اجتماعی و فرهنگی، که در حوزه ترویج ازدواج و تلاش برای کاهش آسیب اجتماعی طلاق و طلاق‌های شتاب‌زده فعال هستند، در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است.

این پویش به مناسبت فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) راه‌اندازی شده است، در این روز هیچ دفترخانه‌ای اجازه ثبت طلاق را ندارد و عمومی شدن این پویش
تلاشی است برای اینکه افرادی که در آستانه طلاق هستند کمی بیشتر به تصمیم خود فکر کنند.

 

آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ایرانی کرونا از سوی ستاد اجرایی فرمان امام

 
خبر خوب این هفته را محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، درحاشیه مراسم امضای تفاهمنامه ۱۳۶ میلیارد تومانی تولید آبزیان دریایی داد و گفت: واکسن ایرانی ساخته شده از سوی همکاران دارویی ستاد با مؤفقیت تست حیوانی خود را پشت سر گذاشته و هم اکنون درحال آماده‌سازی مقدمات تست انسانی پس از تأیید وزارت بهداشت هستیم.

وی در خصوص تولید داروی ضدکرونایی Remdesivir توسط ستاد اجرایی نیز گفت: این دارو که به اعتقاد پزشکان برای درمان بیماری کرونا مؤثر است و به دلیل وجود تحریم‌ها، در بازار سیاه با قیمت ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، از این هفته با قیمت بسیار پایین‌تر و نرخ مصوب وزارت بهداشت، تولید و وارد بازار شد. به هر میزانی که وزارت بهداشت اعلام نیاز کند، از این دارو تولید و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم.
 

زوج‎‌های جوان از فرصت حمایت خیران ازدواج استفاده کنند

در این هفته نشست خبری محمد تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه، در آستانه هفته ازدواج به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته ازدواج از جوانان خواست که منتظر پایان شیوع کرونا نمانند و بدون مراسم زندگی خود را آغاز کنند و افزود: مجمع خیران ازدواج در همه استان‌ها به جوانان خدمات ارائه می‌کند.


پیچ و خم ازدواج در عصر کرونا

در این هفته و همزمان با سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرمؤمنان علی(ع) با زهرای مرضیه (س) خبرگزاری ایکنا گزارشی را با عنوان «پیچ و خم ازدواج در عصر کرونا / ازدواج آسان؛ رؤیا یا حقیقت» منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: این روز‌ها ویروس کرونا میهمان ناخوانده جهان، ماه‌هاست که بیش از مراسم عزاداری بر جشن‌ها تأثیر گذاشته و بیشترین خسارت را به زوج‌های جوانی وارد کرده است که در آستانه رفتن به خانه بخت و آغاز زندگی مشترک بودند. زوج‌هایی که برای شکستن غول ازدواج و شاید مرحله آخر نامزدی خود یعنی برگزاری مراسم عروسی ماه‌ها برنامه‌ریزی کردند و هزینه‌های زیادی را برای شادترین لحظه زندگیشان پرداختند، اما با شیوع کرونا و در کنار آن افزایش بی‌حد و اندازه قیمت کالا و مسکن نه تنها برنامه‌هایشان بلکه آرزوهایشان یک‌شبه بر باد رفت و حتی برخی داماد‌ها و نوعروسان نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند و جان خود را از دست دادند. شیوع کرونا و در کنار آن افزایش بی‌حد و اندازه قیمت کالا و مسکن، روند کاهشی ازدواج را در پی داشته و پیچ و خم زندگی جوانان را بیشتر کرده است. موضوعی که در کنار ایجاد آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی، به بحران کاهش جمعیت نیز قوت می‌بخشد. با وجود این، تجربه نشان داده است که می‌توان زندگی را کمی آسان‌تر گرفت.
 

«ایکنا» رسانه برگزیده پویش تولید و نشر محتوا در فضای مجازی

 
در این هفته نیز برگزیدگان پویش تولید و نشر محتوا در فضای مجازی با موضوعات کرونا و پساکرونا، سواد رسانه‌ای و مناسبت‌های ایام ماه مبارک رمضان معرفی شدند که ایکنا به عنوان رسانه برگزیده اعلام شد.
 

اهدای ۵۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش امداد

 
یکی دیگر از خبر‌های این هفته اهدای ۵۰ هزار تبلت بود که با پیگیری رئیس کمیته امداد و مشارکت وزارت ارتباطات و اپراتور‌های تلفن همراه، به منظور برخورداری از آموزش و تحصیل مجازی، در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرد.


طرح «وقف و نذر رسانه رضوی» آغاز به کار کرد

 
همچنین در این هفته طرح ملی وقف و نذر رسانه رضوی، با هدف افزایش مشارکت‎دهی مردمی در تولید و توزیع محتوا پیرامون معارف اهل بیت‎ (ع) آغاز به کار کرد.
انتهای پیام
captcha