قرآن و سیره پیامبر(ص)؛ بهترین دانشگاه برای درس‌آموزی
کد خبر: 3914469
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

قرآن و سیره پیامبر(ص)؛ بهترین دانشگاه برای درس‌آموزی

ماموستا سیدمصطفی حسینی بیان کرد: قرآن و سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بزرگترین دانشگاه و کلاس برای درس‌آموزی در هر حوزه‌ای برای مسلمانان است و همین امر وجه تمایز مسلمانان از کفار است.

کتاب قرآن و سیره پیامبر(ص) بهترین دانشگاه برای درس‌آموزی است

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا سیدمصطفی حسینی، یکی از علما اهل سنت کردستان، در کارگاه آموزشی مهارت زندگی و سواد رسانه‌ای که با حضور جمعی از روحانیون دیروز، 13 مردادماه در مریوان برگزار شد، اظهار کرد: روحانیون برای ارتباط با مخاطبان باید به تمام مسائل روز آگاهی کامل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در اکثر جوامع غربی در دانشگاه‌های بنام مهارت‌های اجتماعی به دانشجویان فن سخنوری و چگونگی تعامل با دیگران را آموزش می‌دهند، افزود: جامعه ما مسلمانان نسبت به چنین دانشگاه‌هایی غنی و بی‌نیاز است، چراکه قرآن و سنت‌های پیامبر و احادیث ائمه بزرگوار بزرگترین دانشگاه برای کسب دانش در هر حوزه‌ای است.

ماموستا حسینی بیان کرد: اگر در کتاب آسمانی تأمل و زندگی بزرگان دین را مورد توجه قرار دهیم، نیازی به شرکت در هیچ کارگاه و دانشگاهی برای کسب چنین علم‌هایی نداریم. هر روحانی که در محله یا روستایی به مردم خدمت می‌کند باید بداند که مخاطبانش به چه چیزی علاقه‌مند و نسبت به چه چیزهایی بی‌تفاوت هستند.

وی تصریح کرد: خداوند تبارک و تعالی در آیه 125 سوره نحل در این زمینه می‌فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ؛ با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است مجادله نماى در حقيقت پروردگار تو به [حال] كسى كه از راه او منحرف شده داناتر و او به [حال] راه‌‏يافتگان [نيز] داناتر است» حکمت معانی گوناگونی دارد که در اینجا منظور فهم آیات و احادیث است.

حسینی با بیان اینکه موعظه حسنه به معنای تعامل با مردم و اخلاق حسنه است، بیان کرد: خداوند در آیه 159 سوره آل‌عمران خطاب به پیامر می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‌‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن».

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) حتی در هنگامی که به سوی وی سنگ پرتاب می‌کردند از خداوند به دلیل ناآگاهی آنان طلب بخشش می‌کرد، افزود: امروز ما روحانیون نیز وارثان پیامبران هستیم پس اگر با بی‌مهری از سوی مخاطبانمان روبه‌رو شدیم باید چنین صفاتی را داشته باشیم اگر چنین دیدگاه و رویه رفتاری نداشته باشیم، نمی‌توانیم چنین شغل مقدسی را ادامه دهیم.

حسینی با بیان اینکه در جوامع امروزی یک روحانی باید مهربان باشد، ادامه داد: نوع رفتار روحانی میزان محبوبیت آن‌ها را در جامعه ارتقا و یا تضعیف می‌کند؛ از این رو علمای دینی باید بادقت تمام مواظب رفتارشان باشند.

حسینی با تأکید بر توجه روحانیون به نحوه موعظه، تبلیغ و ترویج و نکاتی که باید در این راستا مورد توجه قرار دهند، گفت: هیچ کس از عیب و ایراد خالی نیست بجز پیامبران پس عیب‌های دیگران را مستقیم و بین جمع بیان نکنیم. هرکسی که حسناتش بر سیئاتش غالب بود سیئاتش به حسناتش بخشیده می‌شود و ما باید با چنین دیدگاهی به مردم نگاه کنیم. تمرکز بر نقاط ضعف و چشم‌پوشی از نقاط قوت که مردم از آن متنفرند جایز نیست و براساس حدیث پیامبر «اگر کسی عیب کسی را بپوشد خداوند عیبش را در دنیا وآخرت می‌پوشاند».

وی با اعلام اینکه مردم از روحانی که دارای غرور باشد خوششان نمی‌آید چنانچه غرور بر اهل علم کاملاً نمایان است، افزود: اهل علم باید متواضع باشند.

ماموستا حسینی در پایان یادآور شد: پنهان کردن اسرار مردم که از اهمیت بالایی برخوردار است، از ویژگی‌های ماموستاهای مورد اعتماد در جامعه است.

انتهای پیام
captcha