به بهبود وضعیت اجتماعی خبرنگاران كمك دهیم / نفس مؤسسات قرآنی فارس به شمارش افتاده است
کد خبر: 3915622
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲

به بهبود وضعیت اجتماعی خبرنگاران كمك دهیم / نفس مؤسسات قرآنی فارس به شمارش افتاده است

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به نقش پیشگیری خبرنگاران از بروز خلاف و فساد در جامعه گفت:‌ باید همان‌طور كه خبرنگاران به تغییر و تحول و بهبود وضعیت اجتماعی دیگران كمك می‌دهند، در روز خبرنگار و چنین جلساتی هم بتوانیم به بهبود وضعیت اجتماعی خبرنگاران كمك دهیم تا آن‌ها بتوانند نقش خود را در این زمینه بهتر ایفا كنند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس ظهر امروز، 19 مردادماه در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان كه به‌مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار برگزار شده بود، با بیان اینكه خبرنگار نقش مهمی در پیشگیری از فساد و خلاف در جامعه دارد، گفت: اثرگذاری این نقش به‌گونه‌ای است كه همیشه صاحبان قدرت از این گروه حساب می‌بردند و به شکلی سعی می‌کردند که آن‌ها را با خودشان همراه کنند.

وی با تأكید بر اینكه باید قدردان زحمات خبرنگاران باشیم، به مشكلات مطرح شده در خصوص وضعیت خبرنگاران در این نشست اشاره كرد و افزود: تشكل‌های صنفی خبرنگاران باید مجموعه خود را تقویت كنند و در این زمینه بسیج رسانه و انجمن صنفی عكاسان و خبرنگاران می‌تواند نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشد.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در جلسات بعدی باید این فرصت ایجاد شود كه دو یا سه نفر از مسؤلان انجمن خبرنگاران به‌نمایندگی از بقیه مشكلات این صنف را مطرح كنند، گفت: باید همان‌طور كه خبرنگاران به تغییر و تحول و بهبود وضعیت اجتماعی دیگران كمك می‌دهند، در روز خبرنگار و چنین جلساتی هم بتوانیم به بهبود وضعیت اجتماعی خبرنگاران كمك دهیم تا آن‌ها بتوانند نقش خود را در این زمینه بهتر ایفا كنند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه وزارت ارشاد در این زمینه وظایفی دارد كه امیدواریم این وظایف را به خوبی پیگیری كند، گفت: معمولاً مشاهده می‌كنیم افرادی به دنبال خبرنگاران هستند كه مدیریت اجرایی دارند و می‌خواهند گزارش كارهای خود را از طریق آنان منتشر كنند اما عده‌ای هم هستند كه مدیریت راهبردی دارند و اگر بخواهند بگویند كاری كردیم باید بگویند كه برای دیگران تعیین تكلیف كرده‌اند كه این افراد به تناسب مدیریتشان باید ارتباطشان را با رسانه‌ها قوی‌تر كنند كه یكی از آن‌ افراد بنده هستم كه باید نقش راهبردی در سطح استان ایفا كنم.

ارتباط با رسانه‌ها باید قوی‌تر شود

وی با ذكر این نكته كه اگر بخواهیم ارتباط با رسانه‌ها قوی‌تر شود قاعدتاً یك مدیر باید از خبرنگاران هم حمایت داشته باشد، گفت: اگر در جراید ستونی نوشته می‌شود، باید هزینه پرداخت شود و باید به مرور این جهت را تغییر دهیم یعنی بتوانیم از رسانه‌ها در رابطه با خدمتی که انجام می‌دهند تشکر کنیم و این را جزو رویکردهای نهاد رهبری در استان قرار دهیم که در حد توان از رسانه‌ها حمایت داشته باشیم.

آیت‌الله دژكام ادامه داد: وقتی می‌خواهیم از رسانه‌ها بهره‌مند شویم باید هم از آنان قدردانی و هم حمایت كنیم و این مسئله باید انجام شود وگرنه با كمال صراحت می‌گوییم كه در غیر این صورت نمی‌توانیم استان را جلو ببریم زیرا ارتباطمان طوری نیست كه جبهه رسانه‌ای داشته باشیم و بتوانیم اهداف راهبردی را تعریف كنیم كه در این مسیر خبرنگاران می‌توانند یاری‌رسان خوبی باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با ابراز خرسندی از اینكه توانسته است احساس همدلی و همدردی با خبرنگاران ایجاد كند تا آنان بتوانند از مسائل و مشكلات خود سخن بگویند، گفت: با این همه مشاهده كردیم كه در این جلسه خبرنگاری كه خود دارای مشكلات معیشتی بسیاری است اما از مسائل و مشكلات خود سخن نگفت و این یك افتخار است كه به‌عنوان یك ایرانی به خود می‌بالیم.

خبرنگاران ایثارگرانه برای رفع مشكلات مردم وارد عرصه می‌شوند

وی ادامه داد: خبرنگاران ما برای رفع مشكلات مردم ایثارگرانه وارد عرصه می‌شوند و اگر شهید صارمی چهره‌ای است که ما به آن افتخار می‌کنیم و در روز شهادت آن بزرگداشت برگزار كرده و از خبرنگاران تجلیل می‌كنیم، خبرنگاران هم جبهه دیگری هستند كه جز ایثار، گذشت، صبر و استقامت و مقاومت چیز دیگری در رزومه كاری خود ندارند.

دست خبرنگار دغدغه‌مند را باید بوسید

آیت‌الله دژكام اضافه كرد: منافع و بهره‌مندی مربوط به جریان خبرنگاران نیست و باید به خبرنگاری افتخار كرد كه در جمعی كه احساس می‌كند صدایش شنیده می‌شود، نخستین سؤالش درباره مشكل آب در برخی از مناطق باشد و باید دست این خبرنگار را بوسید زیرا دغدغه مردمش دارد و یا خبرنگار دیگری بحث پتروشیمی‌ها مطرح كرده و خبرنگار دیگری هم دغدغه فرهنگی و دینی دارد.

امام جمعه شیراز گفت: در خصوص وضعیت مشكل آب در برخی از مناطق با ائمه جماعات آنجا صحبت‌هایی شده است و قرار شده آنان به نمایندگی از ما پیگیر این قضایا باشند تا معلوم شود كه روحانیت در كنار مردم ایستاده و كار می‌كند.

وی خواستار توجه عامه مردم به مشكل كم آبی شد و تأكید كرد: نباید بگوییم كه چون یک مدیر خوب کار نکرده است من هم دلم برای همشهری خودم نمی‌سوزد و استدعا داریم دیگران سعی کنند که کمتر مصرف کنند تا به همه بتوانیم آب برسانیم و از مدیران هم به‌صورت جدی درخواست داریم تا مسئله آب شهر را حل كنند.

آیت‌الله دژكام در ادامه به مسائل مطرح شده از سوی خبرنگار ایكنا درباره حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: بحمد الهی رویكرد وزارت مسكن و شهرسازی در خصوص مسئله حرم در 4 بند تدوین شده است ضمن اینكه تلاش شهرداری منطقه تاریخی نیز این است كه این مسئله طرح توسعه 57 هكتاری حرم را به نوعی حل كند.

وی اضافه كرد: طرح‌های كوتاه‌مدت و بلندمدت باید برای این قضیه داشته باشیم و در چارچوبی كه از نظر میراثی و بافت فرهنگی برای آن‌ها ارزش قائلیم تلاش كنیم تا مشكل دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) حل شود.

اولویت مترو شیراز دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) باشد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین خواستار ایجاد راه دسترسی از طریق مترو به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شد و گفت: باید جهت‌گیری مترو را برای ایجاد دسترسی مردم به منطقه تاریخی و حرم‌های مطهر نشان دهیم و به‌صورت اولویت اول این مسئله مطرح شود؛ همان‌طور كه میراث فرهنگی تأكید می‌كند باید مراقب میراث تاریخی در این بافت باشید از وزارت میراث فرهنگی مطالبه داریم كه به‌صورت جدی در شورای شهرسازی بگوید كه اولویت مترو شهر شیراز دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) باشد ضمن اینكه نگاه پارلمان شهری شیراز هم باید به این قضیه منعطف شود.

آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش امام جمعه و نماینده ولی فقیه اظهار كرد: وضعیت اجتماعی فعلی ما در حال گذار از یک جامعه است که از زمان قاجار به این طرف دچار یک سردرگمی فرهنگی شده ست و جای همه افراد در اجتماع و نهادها فراموش شده است و به تعبیر امروزی‌ها کشور غرب‌زده شده است و می‌خواهیم نماز جمعه در این جامعه تعریف کنیم و این یک بحث است و زمانی هم است که با نگاه راهبردی خودمان می‌خواهیم تمدن اسلامی بسازیم و در این صورت به این نگاه می‌کنیم در نگاه تمدن‌سازانه امام جمعه و نماینده ولی فقیه یک چیز بیشتر نیست و در حاکمیت دینی این باید نقش خود را درست ایفا کند بنابراین سخت‌تر بودن را اینجا نمی‌توان برای کسی گفت.

وی با بیان اینكه وظایف امام جمعه و نماینده ولی فقیه بودن یكی است، گفت: پیوند با مردم در نقش امام جمعه بیشتر جلوه‌گر است اما باید بدانیم كه ارتباط ولایت با مجموعه مولاعلیهم یعنی كسانی که مورد ولایت هستند دوگانه حساب نمی‌شود.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید مبانی فکری و فلسفی این حکومت دوباره تبیین شود، گفت: اگر می‌خواهیم زوال پیش نیاید باید این مسائل را بیان كنیم و بدانیم كه وظیفه الهی ما خدمت به مردم است.

بنابراین گزارش، در این جلسه زهرا عسكری، سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس نیز به بیان مطالبی در خصوص وضعیت فعالیت‌های قرآنی استان پرداخت و گفت: راه‌اندازی شورای عالی قرآن به ریاست نماینده ولی فقیه در استان یك اتفاق میمون و مباركی است كه به وسیله آن امیدواریم وضعیت فعالیت‌های قرآنی در سطح استان سامان یابد.

نفس مؤسسات قرآنی فارس به شمارش افتاده است

وی با ذكر این نكته كه عمده فعالیت‌های قرآنی در نظام جمهوری اسلامی به عهده مردم و مؤسسات مردمی است، خواستار توجه و رسیدگی به مشكلات این مؤسسات شد و گفت: متأسفانه مؤسسات مردمی به خصوص بعد از شیوع كرونا وضعیت مناسبی ندارند و برخی تعطیل شده یا در آستانه تعطیل شدن هستند اما اخیراً مشاهده كرده‌ایم یك مدیركل در مصاحبه با رسانه‌ای اظهار كرده است كه مؤسسات قرآنی در استان رشدی قریب 280 درصد داشته‌اند و سؤال اینجاست كه چنین آماری از كجا به دست آمده است؟!

عسكری همچنین اهمیت توجه به تبیین و فرهنگ‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب يادآور شد و گفت: آیت‌الله دژكام همیشه در تمام سخنرانی‌ها  درباره بیانیه گام دوم انقلاب سخنرانی می‌كنند اما این كافی نیست و برای فرهنگ‌سازی این بیانیه باید اقدامات بیشتری انجام داد و در این رهگذر می‌توان از ظرفیت و توان مؤسسات مردمی كه در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب فعالیت می‌كنند بهره‌برداری كرد چرا كه هر زمان و در هر برنامه و فرهنگ‌سازی از ظرفیت مردمی استفاده كردیم، صد درصد موفق بوده‌ایم چنانچه چنین چیزی در فرهنگ‌سازی اربعین حسینی اتفاق افتاد.

سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس در پایان از طرح توسعه 57 هكتاری حرم شاهچراغ(ع) سخن گفت و ادامه داد: متأسفانه طرح توسعه 57 هكتاری حرم شاهچراغ(ع) تبدیل به یك كلاف سردرگم شده است و هیچكس آمار دقیقی از وضعیت این طرح ارائه نمی‌دهد و همه مسؤلان اعم از مسؤلان كشوری و استانی همگی تنها بر لزوم اجرای این طرح تأكید دارند ولی همچنان خبری از اجرای این طرح در دسترس نیست و پیشنهاد می‌شود اگر این طرح در جایی نیاز به پیگیری خبرنگاران دارد، مطرح شود تا بتوانیم با مطالبه‌گری و پیگیری مشكلات اجرای آن را برطرف كنیم.

انتهای پیام
captcha