رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در عزاداری محرم / از روضه‌های خانگی غافل نشویم
کد خبر: 3916821
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
سخنران حرم بانوی کرامت:

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در عزاداری محرم / از روضه‌های خانگی غافل نشویم

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسینی قمی با اشاره به اینکه همه مراجع توصیه فرموده‌اند امسال مراسم عزاداری ماه محرم و صفر در عین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود، بیان کرد: از برگزاری روضه‌های خانگی نباید غافل شد که مورد توصیه اهل ‌بیت(ع) است و خود اهل‌ بیت(ع) نسبت به این امر پسندیده در سیره عملی خود اقدام می‌کردند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدحسین حسینی قمی، شب گذشته، 25 مردادماه طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: همه مراجع تقلید قم و نجف بالاجماع و بالاتفاق توصیه فرموده‌اند امسال مراسم عزاداری ماه محرم و صفر در عین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود و مقام معظم رهبری نیز به‌صورت کامل در این خصوص توصیه فرمودند و تصور نمی‌شد بعد از این مطالب کسی دیگر بهانه‌تراشی کند.

وی افزود: متأسفانه در گوشه و کنار حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شود در حالی ‌که تمامی مراجع نظر خود را اعلام کرده‌اند که حتماً این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

حسینی قمی یادآور شد: با اینکه مراجعی مثل حضرات آیات وحید خراسانی و صافی گلپایگانی در سنوات گذشته بر برگزاری دسته عزاداری در سالروز شهادت امام صادق(ع) و حضرت علی(ع) تأکید بسیاری داشتند اما امسال از این امر صرف‌نظر کردند و حتی برای محرم نیز به مسقف نبودن محل برگزاری مراسم تأکید کردند تا مراسم عزاداری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: باید در عصر غیبت تابع محض دستورات و فتاوای مراجع باشیم و با جان دیگران بازی نکنیم چراکه یا مجتهد هستیم یا مقلد و اگر مدعی مقلد بودن هستیم باید در تمامی مسائل تابع دستورات مراجع عظام باشیم.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: نباید خدای ناکرده کاری بکنیم که اگر دنیا بخواهد در خصوص ما قضاوت کند عقلانیت وهابیت ملعون را بالاتر از شیعیان بداند چراکه آن‌ها به حرف علمای خود گوش دادند و مراسم حج را تعطیل کردند اما ما به حرف علمای خود گوش ندهیم.

وی یادآور شد: عده‌ای می‌گویند همان‌طور که در عراق و سوریه به خاطر اهل‌ بیت(ع) عده‌ای برای جنگ می‌روند و شهید می‌شوند در محرم نیز باید مراسم بگیریم و لو اینکه کشته شویم. باید به این جماعت گفت دشمن حاضر در عراق و سوریه داعش است در حالی ‌که دشمن فعلی ویروس منحوس کرونا است که با کسی شوخی و تعارف ندارد و باعث شده است عزیزان کادر درمان ماه‌ها لباس خدمت را به تن داشته باشند و شهید خدمت در این راه تقدیم جامعه کنند و شبانه‌روز توصیه می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی در جامعه رعایت شود.

وی اظهار کرد: باید مواظب باشیم با بهانه‌تراشی و اجتهاد در مقابل نص با جان مردم بازی نکنیم و اعتقادات را بازیچه قرار ندهیم.

حسینی قمی تأکید کرد: مردم امسال سعی کنند کمک‌های مادی و غیرمادی خود را زودتر به هیئت‌های مذهبی ارائه دهند چون این هیئت‌ها قصد دارند مراسم خود را در فضای باز برگزار کنند و قاعدتاً هزینه‌بردار خواهد بود و نیاز به خرید مفروشات، وسایل ضدعفونی و بهداشتی و… خواهد بود.
 
وی افزود: کسانی که اماکن مناسب و بزرگی دارند در اختیار هیئت‌ها قرار دهند و کسانی ‌که که نذر داشته‌اند اگر صیغه نذر به‌صورت شرعی بر زبان جاری ساخته‌اند اگر امکان ادای نذر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است انجام دهند و اگر صیغه نذر جاری نساخته‌اند به نذورات دیگر تبدیل کنند و در قالب کمک‌های مؤمنانه مایحتاج غذایی به‌صورت خشک توزیع کنند.

حسینی قمی در پایان گفت: از برگزاری روضه‌های خانگی نباید غافل شد که مورد توصیه اهل ‌بیت(ع) است و خود اهل‌ بیت(ع) نسبت به این امر پسندیده در سیره عملی خود اقدام می‌کردند.

حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha