مجازات‌ تخلف از پروتکل‌های بهداشتی مصوب شد
کد خبر: 3917392
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
معاون وزیر بهداشت:

مجازات‌ تخلف از پروتکل‌های بهداشتی مصوب شد

معاون وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه جرایم و مجازات‌ تخلف از پروتکل‌های بهداشتی در سه سطح مصوب و اجرا می‌شود، گفت: این موارد شامل ادارات و مؤسسات دولتی، اصناف و مردم است. این جرایم به زودی ابلاغ می‌شود و راهی جز این سختگیری‌ها نداریم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، امروز 28 مردادماه، در نشستی خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به اینکه در خصوص محرم امیدواریم عاشقان امام حسین(ع) مراسم عزاداری را براساس پروتکل‌های ابلاغی برگزار کنند و اجازه ندهند که این آرامش نسبی که در کشور حاکم است به سمتی برود که دوباره شاهد خیز بیماری باشیم، گفت: از مردم می‌خواهیم مراسم عزاداری محرم را از طریق صدا و سیما و در خانه برگزار کنند.

وی افزود: اگر هر کدام از ما باعث شویم حتی یک نفر از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) تب کند، مقصر هستیم و لذا باید در جهت حمایت از سلامت عاشقان امام حسین(ع) فعالیت کنیم. خوشبختانه میزان استفاده از ماسک روند قابل قبولی دارد و از همه می‌خواهیم به ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی مراقب باشند و از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری و سایر اصول پروتکل‌های بهداشتی مهم بهداشتی را رعایت کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هفته‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم، ادامه داد: در مواقعی روند بیماری خیز برداشت و میزان بستری و مرگ و میر افزایش پیدا کرد، اما با تلاش همکاران در سراسر کشور و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی باعث شد روند کاهشی را شاهد باشیم.

رئیسی با بیان اینکه میزان بستری بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است، گفت: البته وضعیت کشور هنوز سفید نشده و تأکید بر این است که همه موارد رعایت شود. جدی گرفتن ویروس و رعایت پروتکل‌ها ارتباط مستقیمی با روند بیماری در کشور دارد و هرچه فاصله‌گذاری‌ها را بیشتر رعایت کنیم، بستری در بیمارستان‌ها و مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: زمانی که پروتکل رعایت می‌شود، دو هفته بعد نتایج آن را در موارد ابتلا و بستری و یک ماه بعد در میزان مرگ میر مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین رعایت پروتکل‌ها بسیار مهم است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم باعث شد اکنون اثر آن را در کشور بینیم، گفت: روند بستری در کشور سیر ملایم‌تری دارد و همکاران نفس راحت‌تری می‌کشند.

وی در ادامه به مناسبت‌های پیش‌رو از جمله کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: برای اجرای بهتر این موضوع پروتکل‌های سختگیرانه‌ای را به وزارت علوم ابلاغ کرده‌ایم. هفت هزار نفر از وزارت بهداشت برای نظارت بر این پروتکل‌ها آماده‌اند. در پاییز ممکن است مئاله آنفولانزا را نیز داشته باشیم و اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند، می‌توانیم کنکور را با کمترین عوارض برگزار کنیم. در حال حاضر بیشترین نگرانی ما از دور هم جمع شدن والدین در بیرون از محل‌های آزمون است.

معاون وزیر بهداشت درباره غربالگری و بیماریابی کرونا گفت: حدود ۱۷۰ هزار نفر تاکنون درمان سرپایی شده و بدون مراجعه به بیمارستان بهبود یافته‌اند. همه این افراد از طریق غربالگری درمان شدند. ۲۲۰ هزار نفر نیز در خانه بدون درمان بیمارستانی و با توصیه‌های بهداشتی بهبود یافتند. در تمامی این اتفاقات علت موفقیت ایران در کنترل کرونا نسبت به بسیاری از کشور مدیریت موفق حوزه بهداشت است.

رئیسی با تأکید بر اینکه هرچه در حوزه پیشگیری بهتر عمل کنیم، موفق‌تر هستیم، گفت: اگر این اقدامات نبود بیمارستان‌های کشور توان درمان بیماران را نداشتند.
 
وی درخصوص جریمه افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، گفت: برای اینکه بتوانیم بیماری کرونا را مدیریت کنیم هیچ راهی جز رعایت پروتکل‌ها نداریم. پروتکل‌ها باید به دقت رعایت شوند. زمانی که ۸۰ درصد موارد پروتکل رعایت می‌شود یعنی ۲۰ درصد رعایت نمی‌شود. این ۲۰ درصد در یک کشور ۸۰ میلیونی حدود ۱۶ میلیون نفر می‌شود که عدد کمی نیست.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بسیاری از کشور‌های اروپایی برای یک نفر که ماسک نمی‌زند جریمه‌هایی بین ۱۵ تا ۵۰۰ یورو در نظر می‌گیرند، گفت: این بحث مهمی است؛ اگر کسی در جمعی قرار گیرد و ماسک نزند می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کند. برای مثال در برخی ایرلاین‌ها با وجود ابلاغ پروتکل‌ها در برخی موارد، پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود لذا ما هم این موضوع را به دادستانی‌ها اعلام کرده‎ایم و آن را پیگیری می‌کنیم.

رئیسی تصریح کرد: جرایم و مجازات‌های تخلف از پروتکل‌ها در سه سطح مصوب و اجرا می‌شود که شامل ادارات و مؤسسات دولتی، اصناف و مردم است. این جرایم به زودی ابلاغ می‌شود. راهی جز این سختگیری‌ها نداریم به‌خصوص اینکه همکاران ما در بیمارستان‌ها بریده‌اند و خسته شده‌اند. امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سیر نزولی موارد ابتلا به کرونا در کشور ادامه داشته باشد، اما کوچکترین غفلت ما را دچار مشکلات بزرگی می‌کند.

وی در بخش دیگری از این نشست در خصوص شیوه بازگشایی مدارس نیز گفت: مدارس باید باز شوند، اما احتمالاً کلاس‌ها به صورت مجازی و آنلاین خواهد بود؛ البته در مناطق سفید و مدارس کم جمعیت می‌توان در موارد امکان حضور را فراهم کرد یا در مناطق زرد می‌تواند تدابیری اتخاد کرد، اما در مجموع مدارس به صورت مجازی فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت درباره ابتلای مجدد افراد به کرونا گفت: این موضوع در حال بررسی است. ابتلای مجدد تا دو ماه قابل بررسی نیست، زیرا ویروس می‌تواند این مدت در بدن بیمار پنهان شود و دوباره بیماری ایجاد کند، اما ابتلا‌های بعد از دو ماه بهبودی در حال بررسی است و نتایج مطالعات تکمیلی آن به مردم اعلام می‌شود.

رئیسی درباره واکسن آنفولانزا و توزیع آن در کشور گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار دز واکسن برای کادربهداشتی تهیه کرده بودیم، اما امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن آنفولانزا سفارش داده شده که تا ۲۰ روز آینده به دستمان می‌رسد. حدود چهار تا شش میلیون واکسن نیز برای توزیع در داروخانه‌ها در بخش خصوصی وارد می‌شود.

وی افزود: امیدواریم واکسن ایرانی آنفولانزا نیز در مهر یا آبان وارد بازار شود. در مجموع بیش از این امکان تهیه واکسن آنفولانزا نیست، زیرا کل واکسن آنفولانزای تولیدی دنیا حدود ۳۵۰ میلیون دوز است. یادمان باشد که افراد سالم و معمولی نیازی به واکسن آنفولانزا ندارند و واکسن برای کسانی است که بیماری زمینه‌ای دارند یا به علت شغل در خطر ابتلا هستند.
انتهای پیام
captcha