حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان
کد خبر: 3918125
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان گفت: برندسازی فرهنگی به عنوان یکی از اهداف شورای شهر همدان است که حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان با عنوان «شهر دوستدار کودک» از کمیته فرهنگی تا کسب عنوان جهانی ماراتن برندسازی فرهنگی، به مقصد خود رسید.

حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان اظهار کرد: باید این مهم را باور داشته باشیم که سرمایه‌گذاری برای کودکان، پرسودترین نوع آن به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و نتایج آن همیشه در جامعه ماندگار خواهد ماند.
گردان اضافه کرد: معتقدم در این زمینه مشارکت سازمان‌های دیگری مانند آموزش‌وپرورش، هلال‌احمر، سمن‌ها و بهزیستی در شکل‌گیری موضوعات معنایی در خصوص کودک، کمک‌کننده است که برای ارتقا زیرساخت‌های مورد نیاز در مناطق مختلف شهر به‌ویژه مناطق کم برخوردار باید اعتبار لازم تخصیص داده شود.
وی با تأکید بر اینکه اقدامات لازم در امر شهر دوستدار کودک باید برای تطبیق با شاخص‌ها و توقعات یونیسف آغاز شود؛ اظهار کرد: از این‌رو ضمن بهره‌گیری و هم‌فکری با متخصصان امر، ضروری است برنامه‌های اجرایی تهیه و به یونیسف ارسال شود.
رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه نظرات کودکان نیز باید محترم شمرده شود، گفت: هم‌اکنون که امتیاز مرحله پایلوت شهر دوستدار اخذ شده، باید همدان به شهری ایمن و سبز دوست‌دار کودک، خانواده محور و مشارکت‌جو تبدیل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: لازم است برنامه‌های پیشنهادی و اقدامات اجرایی شهرداری در زمینه شهر دوستدار کودک تهیه شده و مورد تصویب شورا قرار گیرد.

حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان نیز در نطق پیش از دستور جلسه صحن شورا گفت: حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان با عنوان «شهر دوستدار کودک» از کمیته فرهنگی تا کسب عنوان جهانی ماراتن برندسازی فرهنگی، به مقصد خود رسید.
رضوان سلماسی با بیان اینکه برندسازی فرهنگی بعنوان یکی از اهداف شورای شهر همدان است که در دوره پنجم در دستور کار کمیسیون فرهنگی اجتماعی قرار گرفته است، افزود: از آنجایی که کودکان عامل پیوند نسل‌های گذشته و آینده در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند، انتقال سنت‌ها، فرهنگ‌ها، اعتقادات، باورها و پیشینه‌های هویت‌بخش و اصلاح محیط اجتماعی در هر جامعه از طریق کودکان مسیر می‌شود.
سلماسی اضافه کرد: از این رو با توجه به اهمیت جایگاه کودکان در جامعه، این حوزه، هدف این سیاست گذاری قرار گرفت و ابتکار شهر دوستدار کودک در وزارت کشور و یونیسف بعنوان مصداق اجرایی این حرکت انتخاب شد.
وی با اشاره به اینکه اگر چه طراحی فضاهای شهری و توجه به جنبه‌های کالبدی شهری در تحقق شهر دوستدار کودک ضروری است، اضافه کرد: اما تحقق شهر دوستدار کودک باید با توجه به کرامت و قداست همه ساکنان شهر محقق شود که این تضمین سلامت روحی و جسمی آنان با رعایت حقوق شهروندی گامی اساسی در راستای تحقق شعار شهر دوستدار کودک است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان ادامه داد: حال که شهر دوستدار کودک با رسالت احقاق حقوق کودکان در رشد، یادگیری و توانمندسازی آینده‌سازان این سرزمین فرصتی برای بروز و ظهور توانایی‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی شهر به شمار می‌آید؛ کسب عنوان «پایلوت شهر دوستدار کودک» مجالی دیگر برای معرفی توانایی‌های کهن بوم همدان فراهم کرده است.
سلماسی اظهار کرد: در این راستا تدوین ضوابط شهر دوستدار کودک، طراحی و ایجاد خانه‌های بازی، گذرهای کودک، اتاق‌های مادر کودک، استانداردسازی زمین‌های بازی بوستان‌ها و سایر فعالیت‌های مرتبط و هم راستا با معیارها و شاخصه‌های شهرهای دوستدار کودک با نگاه کارشناسی و تخصصی در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: با پیگیرهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان ضمن همکاری متولیان، متخصصین، فعالین مدنی در این حوزه، کارگروه تخصصی«شهر دوستدار کودک» در مرکز پژوهش‌های شورا، ذیل این کمیسیون، فعالیت خود را آغاز و با شکل‌گیری دبیرخانه‌ای به این نام، در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، سیاست‌های ابلاغی کمیسیون در شهرداری اجرایی شد.
سلماسی همکاری دستگاه‌های مرتبط در این حوزه از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی را قابل توجه و شایسته تقدیر برشمرد و گفت: ضمن تبریک و ارج نهادن به زحمات و اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه شهر دوستدار کودک و دستگاه‌های ذیربط، خاطرنشان می‌سازد، نقطه هدف کمیسیون و شورای اجرایی، کسب عنوان و نشان شهر دوستدار کودک و پایلوت شدن، مجوز و فرصت حرکت برای دستیابی به این برند ملی و بین‌المللی است.
وی افزود: از این رو می‌طلبد شاخصه‌ها و دستورالعمل وزارت کشور و سازمان یونیسف ازسوی دبیرخانه، برای هماهنگ کردن اقدامات تمامی دستگاه‌های مرتبط در شهر، با محوریت دبیرخانه شهر دوستدار کودک به طور جدی احصاء و به متولیان امر ابلاغ شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با بیان اینکه در راستای دریافت نشان و برند «شهر دوستدار کودک» یونیسف، برآنیم که چرخه شهر دوستدار کودک را به صورت موفقیت‌آمیز تکمیل کرده و نشان یا عنوان رسمی را برای همدان دریافت کنیم، اضافه کرد: به همین منظور استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های شورای اجتماعی محلات می‌تواند گامی مؤثر در رسیدن به هدف این حرکت باشد که تشکیل شورای کودکان در شورای اجتماعی محلات، بهره‌گیری از آموزش شهروندی در تلطیف فضای فکری و عملکردی شهر در جهت مناسب سازی فضای شهری برای کودکان از برنامه‌های آتی شهر دوستدار کودک است.
یادآور می‌شود، در این جلسه معاون شهرسازی معماری شهرداری همدان به ارائه گزارشی از اقدامات شورای اجرایی دوستدار کودک پرداخت و در ادامه از زحمات شورای اجرایی دوستدار کودک تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha