مقتل‌خوانی در مجالس عزای حسینی(ع) باب شود
کد خبر: 3920181
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷

مقتل‌خوانی در مجالس عزای حسینی(ع) باب شود

عضو خبرگان رهبری مقتل را قوی‌ترین زبان برای انتقال وقایع عاشورایی دانست و گفت: مداحان با آموختن مقتل‌خوانی، هنرمندانه آن‌ را در جامعه ادا کنند.

مقتل‌خوانی در مجالس عزای حسینی(ع) باب شودبه گزارش ایکنا از لرستان، به‌ نقل‌ از روابط عمومی دفتر نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری روز دوشنبه، دهم شهریورماه، در جمع عزاداران حسینی در سخنانی درباره حماسه عاشورای حسینی، با اشاره به اهمیت مقتل‌ خوانی در انتقال پیام عاشورا، اظهار کرد: لازم است سخنرانان و مداحان با آموختن مقتل‌ خوانی، هنرمندانه آن‌ را در جامه ادا کنند.

وی با بیان این‌که نوحه‌ها و روضه‌ها خوب است ولی هیچ چیز جاى مقتل را از حیث استحکام تأثیرگذاری و استواری نمی‌تواند بگیرد، گفت: ممکن است در نوحه‌ها و روضه‌ها گاهی مباحثی کم و زیاد شود، ولی در مقتل صحت، استواری و استحکام نهفته است.

مبلغی ادامه داد: مداحان ما می‌توانند هنرمندانه مقتل را به زبانی بگویند که در برانگیختن احساسات و عواطف نقش اساسی را داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به دو شیوه مقتل‌خوانی و این‌که شیوه اول مقتل‌ خوانی رایج است که در این شیوه، مقتل به‌صورت کامل(از ابتدا تا انتها) ارائه می‎شود، افزود: می‌توان مقتل را به صورت موضوعی نيز ارائه کرد. مقتل موضوعی این است که ما یک موضوع را در مقتل از ابتدا تا به انتها مرور و ارائه کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد به‌ دلیل زمان‌بر بودن شیوه اول، بهترین روش مقتل‌ خوانی موضوعی است، افزون بر این‌که این نوع مقتل‌ خوانی ما را با مفاهیم و اضلاع وقایع روز عاشورا به‌صورت ویژه آشنا می‌سازد.

این مدرس حوزه علميه گفت: اگر بخواهیم چند موضوع را به‌عنوان مثال برای مقتل موضوعی ارائه کنیم می‌توانیم مواردی مانند مقتل بكاء الحسين(موارد گریستن امام حسین(ع) در روز عاشورا)، مقتل الماء  و العطش (آب در روز عاشورا و موارد تشنگی و حالات مربوط به تشنگی اهل‌بیت)، مقتل الشجاعة والرجز (مقتل شجاعت و رجز‎های یاران امام)، مقتل وقوف الامام عندالشهداء(حضور امام در نزد  یاران خود به هنگام شهادت)، مقتل الخيام (خیمه‌ها از آغاز تا انتها)، مقتل شباب کربلا(مقتل یاران جوان امام) و موارد دیگر اشاره کنیم.

انتهای پیام
captcha