به دنبال استقلال ایران در فضای مجازی هستیم
کد خبر: 3921254
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
فیروزآبادی:

به دنبال استقلال ایران در فضای مجازی هستیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاح دیتاسنتر شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه نقطه مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی پیام‌رسان‌ها و جست‌وجوگر‌ها نداریم و به ‌دنبال گوگل ملی خودمانیم، گفت: به دنبال استقلال ایران در فضای مجازی هستیم تا بتوانیم امنیت را در شبکه‌های اجتماعی حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاح دیتاسنتر شبکه ملی اطلاعات به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی؛ اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی امروز یکشنبه، ۱۶ شهریورماه، در پردیس ارتباطی بومهن برگزار شد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در این برنامه با اشاره به اینکه خرسندیم که پروژه‌ای که از مدت‌ها قبل برای وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده بود به ثمر نشست، گفت: از موارد زیرساختی مهم در کشور دیتاسنترهای تک است که از آخرین تکنولوژی‌ برای آن استفاده شده و بستر بومی در کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه رسیدن به شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه‌های مهم ملی کشور است، افزود: نقطه مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی پیام‌رسان‌ها و جست‌وجوگر‌ها نداریم. به‌ دنبال گوگل ملی خودمان هستیم و می‌خواهیم جا‌هایی را که خودمان به آن‌ها دسترسی نداریم به شکل بومی به دست آوریم. به دنبال استقلال ایران در فضای مجازی هستیم تا بتوانیم امنیت را در شبکه‌های اجتماعی خودمان حفظ کنیم؛ لذا حداقل به پلتفرمی نیاز داریم که مردم بتوانند از آن برای رفع خدمات عمومی کاربران استفاده کنند.

فیروزآبادی تصریح کرد: اگر یک بخش خصوصی نیرومند در این حوزه داشتیم و یا شرایط اقتصادی خوبی وجود داشت، بیش از این به قابلیت‌های پیام‌رسان‌هایمان می‌رسیدیم. البته امروز نیز پیام‌رسان‌های خوبی برای استفاده داریم، اما نیاز به حمایت دارند. وزارت ارتباطات باید پیشران تقویت ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات باشد. امروز اکثر پلتفرم‌ها در مایکروسافت و... بر روی کشور ما بسته شده است و امیدوارم این مرکز بتواند قدمی برای رسیدن به فضای مجازی مستقل باشد و وزارت ارتباطات پیشقدم شود و ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این مراسم حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، گفت: پس از صدور فرمان پنج ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در زمینه تسریع در اجرای شبکه ملی اطلاعات و تصویب سند معماری این شبکه، موضوع حمایت از خدمات پایه و ایجاد زیرساخت برای ارائه‌دهندگان این خدمات در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این زمان کم، تیم‌های مربوط به ایجاد این زیرساخت‌ها در شرکت ارتباطات زیرساخت فعال شدند و هم‌اکنون شاهد بهره‌برداری از دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات برای ارائه خدمات پایه و پلتفرم‌هایی که در این شبکه فعال می‌شوند، هستیم. در این زمینه با برخی موانع به دلیل تحریم و بودجه مواجه بودیم و از کمیسیون صنایع می‌خواهیم که برخی موانع قانونی دست و پاگیر را برای توسعه اهداف مد نظر در شبکه ملی اطلاعات تسهیل کند.
انتهای پیام
captcha