بازدید بیش از 1.5 میلیون نفر از مسجد ایاصوفیه استانبول
کد خبر: 3927202
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶

بازدید بیش از 1.5 میلیون نفر از مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول در ترکیه، از ماه ژوئیه گذشته که از موزه تبدیل به مسجد شده، حدود یک و نیم میلیون بازدید کننده را پذیرا بوده است.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «روسیا الیوم»، «محمد امین ماشالی» مفتی استانبول، اظهار کرد: ایاصوفیه از ژوئیه گذشته که از موزه به مسجد بازگردانده شده است، در تمام روزهای هفته به ویژه جمعه‌ها و ایام تعطیل با استقبال زیاد شهروندان نقاط مختلف ترکیه و همچنین گردشگران خارجی روبرو بوده است و در این مدت بیش از یک و نیم میلیون نفر از این مسجد بازدید کرده‌اند.
 
وی افزود: میانگین تعداد بازدید کنندگان از این مسجد در روزهای عادی حدود 15 هزار نفر است که این تعداد در روزهای جمعه و روزهای پایانی هفته به 25 تا 30 هزار نفر هم می‌رسد.
 
در 24 ژوئیه گذشته (سوم مردادماه)، پس از گذشت 86 سال از زمانی که ایاصوفیه به موزه تبدیل شده بود، برای نخستین بار در این مسجد نماز جمعه برپا شد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و شمار زیادی از مسئولان این کشور در نماز جمعه مذکور شرکت کردند.
 
ایاصوفیه در منطقه «سلطان احمد» شهر استانبول واقع است که تا زمان فتح استانبول به مدت ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا و از سال ۱۴۵۳ تا ۱۹۳۴ میلادی یعنی 481 سال به عنوان مسجد مورد استفاده بوده است. اما در ۸۶ سال اخیر کاربری آن به موزه تغییر یافته بود. در اواخر ژوئیه 2020 میلادی مقامات ترکیه تصمیم گرفتند که کاربری این مکان تاریخی را مجدداً به مسجد بازگردانند.
 
ایاصوفیه در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این مسجد علاوه بر اینکه یک مسجد است، در فهرست مقاصد مهم گردشگری ترکیه نیز قرار دارد.
 
انتهای پیام
captcha