احیای موقوفات؛ از برکات انقلاب اسلامی
کد خبر: 3929017
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

احیای موقوفات؛ از برکات انقلاب اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه احیای موقوفات ربع رشیدی کار ارزنده‌ای است، گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران احیای موقوفات است اما همچنان نتوانسته‌ایم همه‌ موقوفات را احیا کنیم.

ضرورت بازخوانی موقوفات ربع رشیدی تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز امروز، 22 مهرماه در نشست شورای سیاست‌گذاری اولین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، با تأکید بر اینکه احیای موقوفات ربع رشیدی کار ارزنده‌ای است، گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران احیای موقوفات است اما همچنان نتوانسته‌ایم همه‌ موقوفات را احیا کنیم، در حالی که وقف یکی از سنن حسنه اسلام است.

وی اظهار کرد: این جلسه از جهات مختلفی حائز اهمیت است چرا ‌که ما در آستانه هفته وقف قرار داریم و روز ۲۷ ماه صفر روز وقف و اولین روز هفته وقف است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، با بیان اینکه موقوفه «رَبع رشیدی» تبریز جزو بزرگ‌ترین و نخستین موقوفات کشور است گفت: این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان نیز زمین‌های وقفی دارد و با احیای این موقوفه عظیم می‌توانیم کمک‌های مالی خوبی از محل نیات این موقوفه به حوزه‌های علمیه، دانشکده‌های الهیات و علوم پزشکی انجام دهیم.

امام جمعه تبریز افزود: ربع رشیدی، باقیمانده مجتمع علمی و دانشگاهی زمان غازان خان ایلخانی است که توسط وزیر نامی ایران خواجه رشید الدین فضل الله همدانی در سال ۷۰۰ هجری قمری در شمال شرق شهر تبریز ساخته شد.

وی گفت: ربع رشیدی به همت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد و با جذب دانشمندان، علما و اطبای ممتاز و هنرمندان ماهر از اقصی نقاط کشور و جهان، این مرکز به صورت یک مجتمع دانشگاهی و علمی وقفی بین‌المللی درآمد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، احیای موقوفات را از برکات انقلاب و اندیشه‌های بلند امام خمینی(ره) دانست و گفت: موقوفات ربع رشیدی به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی شده است و این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان و هشت استان از جمله کرمان و رفسنجان و 6 کشور از جمله سوریه، عراق و ترکیه زمین‌های وقفی دارد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: مجموعه ربع رشیدی مرکز آموزشی بسیار مهم و اثرگذاری بود و امیدواریم این همایش گشایشی باشد برای احیای این موقوفات و همت همه عزیزان در این راستا ستودنی است و به تک‌تک شما عزیزان به خاطر این همت والای تان ارج می‌نهیم و من معتقد هستم این همایش یک کار بسیار مهم علمی و فرهنگی در سطح کشور ما خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: مجموعه ربع رشیدی موقوفات بسیار زیادی دارد و دانشگاه‌های ما باید در همکاری و اجرای این همایش نقش ویژه‌ای داشته باشند و معتقد هستم اگر موقوفات ربع رشیدی احیا شود، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان ما اصلاً نیازی به اعتبارات دولتی نخواهند داشت که البته احیای این موقوفات کار بسیار سختی است.

انتهای پیام
captcha