روایتگری را از مدارس شروع كنیم / خاطره‌نگاری دانش‌آموزان فارس از دفاع مقدس
کد خبر: 3929953
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

روایتگری را از مدارس شروع كنیم / خاطره‌نگاری دانش‌آموزان فارس از دفاع مقدس

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با تأكید بر اینكه نوشتن کتاب و روایتگری را باید از مدارس شروع کنیم، گفت: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده طی فراخوانی که اعلام کرده‌ایم، کتاب‌ خاطرات 8 سال دفاع مقدس به قلم دانش‌آموزان فارس به رشته تحریر درخواهد آمد.

به گزارش ایكنا از فارس، جهان‌بخش بانشی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس امروز، 27 مهرماه در جلسه‌ای با حضور کارشناس مسؤلان و کارشناسان فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و مدیران کانون‌های فرهنگی تربیتی استان كه از طریق وبینار برگزار شد، گفت: پرداختن به دفاع مقدس نقشی الگویی برای تمامی نسل‌ها در همه عرصه‌ها دارد و تبیین زوایای این رخداد مهم موجب ترویج فرهنگ ایثار و ایستادگی در مقابل دشمنان می‌شود.

وی افزود: از دفاع مقدس، ایثارگری، فداکاری، فرهنگ شهادت و ایثار زیاد کتاب نوشته و بیان شده است، اما اگر بخواهیم فرهنگ ایثار، شهادت، فرهنگ دفاع و مقاومت در جامعه ما رشد پیدا کند، نوشتن کتاب و روایتگری را باید از مدارس شروع کنیم .

بانشی با تأكید بر اینكه برای انتقال واقعیت جنگ کارهایی انجام شده است اما هنوز جای کار دارد، گفت: نسل امروز با نسل آن زمان بسیار متفاوت است، آن روز نسل ما باید در جبهه‌های جنگ علیه باطل با اسلحه می‌جنگید اما نسل امروز با درک رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و فداکاری‌های رزمندگان در زمان جنگ، در زمینه علمی باید پیشتاز باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش فارس با تأکید بر انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ما با دست خالی جنگیدیم و پیروز شدیم و امروز پیشرفت‌های زیادی کردیم و ایران در بخش‌های مختلف دفاعی و موشکی به موفقیت‌های زیادی رسیده است و باید رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس برای نسل جوان به خوبی بازگو شود.

وی با اشاره به نقش انجمن‌های 22 گانه کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی استان که فرصت و بستر خوبی برای اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی، هنری و اجتماعی است، گفت: به راحتی می‌توانیم مهارت‌های فردی و اجتماعی از این کانال انتقال دهیم لذا در تمامی کانون‌ها باید فعال بوده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس اظهار كرد: همه ما می‌دانیم که مردمان غیور این مرز و بوم در ایام دفاع مقدس، رشادت‌ها و جانفشانی‌های زیادی را انجام داده‌اند که در کلام نمی‌گنجد و زبان قاصر از وصف این عزیزان است اما این رشادت‌ها باید در تاریخ ثبت شوند و نبوغ رزمندگان ما تجلی پیدا كند زیرا این موارد می‌تواند به عنوان اسوه و الگو برای این خاک و آب به یادگار بماند.

بانشی تأكید كرد: باید تلاش کنیم فرهنگی که در ایام هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت، به نسل امروز انتقال داده و کارهایی صورت گرفته با محوریت مدرسه و دانش‌آموزان باید ثبت و گسترش یابد.

وی با تأكید بر اینكه در این زمینه باید خاطرات افراد شناخته و شناخته نشده به رشته تحریر دربیاید، گفت: همه دانش‌آموزان می‌توانند خاطرات بستگان خود که رزمندگان هشت سال دقاع مقدس بوده‌اند را پردازش و در قالب داستان به نگارش درآورند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: این دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را به کارشناس فرهنگی ـ هنری ادارات آموزش وپرورش منطقه خود تحویل دهند.

بانشی یادآور شد: ادارات بر اساس سهمیه اختصاص داده شده که شامل مناطق یک اثر، شهرستان‌ها 2 تا 3 اثر و نواحی شیراز 4 اثر هستند تا 13 آبان امسال فرصت دارند تا آثار منتخب را به اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان ارسال كنند.

وی اضافه كرد: بعد از بررسی آثار ارسالی بهترین داستان‌های دریافتی در قالب کتابی با عنوان خاطره‌نگاری از رشادت‌های رزمندگان در ایام دفاع مقدس به قلم دانش‌آموزان چاپ و در اختیار جامعه فرهنگی استان قرار خواهد گرفت و از این کتاب در هفته آخر آبان مصادف با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha