طراحی اطلس استعدادی دانش‌آموزان در فارس
کد خبر: 3930668
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲

طراحی اطلس استعدادی دانش‌آموزان در فارس

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با اشاره به برگزاری مسابقه خلاقیت دانش‌آموزی ابن سینا گفت: امسال شاهد برگزاری دهمین دوره مسابقات خلاقیت دانش دانش‌آموزی ابن سینا بودیم که نتایج بسیار خوب و مطلوبی در برداشته است.

به گزارش ایكنا از فارس، رسول قانونی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس امروز، 30 مهرماه در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه دهمین دوره مسابقات خلاقیت دانش‌آموزی ابن سینا با بیان اینکه این مسابقات از سال تحصیلی  89-88 و با شرکت دانش‌آموزانی از 20 مدرسه شهر شیراز شروع شده است، گفت: این مسابقات در ابتدا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه شیراز و اداره‌کل آموزش و پرورش استان صورت گرفت و امروز پس از گذشت 10 سال تحصیلی شاهد این هستیم که بسیاری از استان‌های کشور در این مسابقات حضور دارند و برنامه به‌صورت ملی و کشوری برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این مسابقات یکی از رویدادهای علمی کشور است  که با بهره‌گیری از اسناد بالادستی و همچنین توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی و به نام یکی از دانشمندان کشورمان نامگذاری شده است، گفت: مسابقه خلاقیت دانش‌آموزی ابن سینا در واقع رویدادی است که با هدف تشویق و ترویج دانش‌آموزان به فراگیری مهارت‌های خلاقیت و تفکر، پایه‌گذاری و اجرا شده است.

قانونی افزود: یکی از مأموریت‌های اصلی آموزش و پرورش هم همین موضوع است و از مهم‌ترین رسالت‌های نظام آموزشی در واقع پرورش دانش‌آموزان در ساحت‌های خلاقیت است و معلمان و دبیران بسیار توانمند ما نیز به‌عنوان تسهیل‌گران پرورش خلاقیت و مهارت‌آموزی نقش بی‌بدیلی را در این زمینه ایفا می‌كنند که دستآوردهای مفیدی را در این زمینه به ارمغان آورده‌اند و حاصل آن همین موفقیت‌هایی است که توسط دانش‌آموزان استان کسب شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزانی هستند که در سایر مسابقات و المپیادهای جهانی صاحب نام و صاحب رتبه شده‌اند، یادآور شد: در دورانی شرایط دانش‌آموزی فقط گذراندن دروس تئوری بود و مدارس هم فقط در همین قالب فعالیت داشتند، در آن روزها سخنی از خلاقیت و بهره‌گیری از مهارت‌ها به میان آورده نمی‌شد اما به یاری خداوند متعال با برنامه‌ریزی و تلاش‌های خوبی که توسط مسؤلان برنامه‌ریز آموزش و پرورش صورت گرفته است؛ امروز نسلی در مدارس ما تربیت می‌شوند که با شناخت علاقه و توانایی خود در مسیر درست و شکوفایی استعدادها قدم برمی‌دارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس بیان كرد: شاهد دانش‌آموزانی هستیم که با بهره‌گیری از توانمندی‌هایشان در کنار تلاش‌های مضاعف و گام های استوار خود تحولات عظیمی را در صنایع مختلف ایجاد کرده‌اند بنابراین ما وظیفه داریم به‌عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت قدرت خلاقیت را در دانش‌آموزان عزیزمان پرورش دهیم.

قانونی در ارائه تعریفی از خلاقیت گفت: خلاقیت یعنی به‌دست آوردن مهارت برای زندگی آینده و فراهم کردن شرایط مناسب که این وظیفه نظام آموزشی است لذا باید شرایطی را فراهم کنیم تا عزیزان ما بیشترین فرصت را  برای تمرین خلاقیت و نوآوری داشته باشند که خوشبختانه همکاران ما در اداره‌کل و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق به خوبی این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به دنبال این است که زمینه پرورش استعدادهای همه دانش‌آموزان را فراهم کند، گفت: در راستای تحقق این امر چندین سال است طرح «شهاب» با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان استان طراحی و توسط آموزش و پرورش در سطح مناطق و شهرستان‌های  کشور صورت می‌پذیرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس افزود: همچنین توسط اداره‌کل آموزش و پرورش فارس اطلس استعدادی دانش‌آموزان تهیه شده و دانش‌آموزان با توجه به علایق و توانمندی‌هایی که دارند شناسایی شده‌اند و نهادهایی هم که مرتبط با این موضوع بوده‌اند فعالیت‌های بسیار خوبی را برای  دانش‌آموزان انجام داده‌اند.

قانونی تأکید كرد: یکی از رویکردهای ما در آموزش و پرورش استان تلاش برای رشد خلاقیت در نوجوانان و جوانان است و مصداق آن در استان هم گسترش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است که فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه خلاقیت دانش‌آموزی ابن سینا گفت: این مسابقه در واقع راه و رسم ورود به دنیای جدیدی را به دانش‌آموزان متوسطه دوره‌های اول و دوم ما نشان می‌دهد و راهی بهتر برای تربیت نسلی توانمندتر، خلاق‌تر و کاراتر را برای ما می‌گشاید.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با یادآوری اینکه ایران اسلامی کشوری است که صاحب جمعیت جوان و خلاق است، گفت: می‌توانیم با اتکا به همین خلاقیت‌ها و توانمندی‌هایی که وجود دارد از سد مشکلات به‌خوبی و راحتی عبور کنیم، توانمندانی که با طی مسیر درست از دوران آموزش و یادگیری تبدیل به خلاقانی در عرصه‌های مختلف خواهند شد و این افتخاری بزرگ برای نظام آموزشی ماست.

قانونی افزود: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این رویداد علمی به‌عنوان سفیران خلاقیت و پرورشگران اندیشه تجارب علمی خودشان را به اشتراک گذاشته‌اند که قطعاً ثمرات علمی بسیار خوبی را برای کشور عزیزمان خواهد داشت و گام‌های مؤثری را برای حل مشکلات و رفع موانع خواهند برداشت.

انتهای پیام
captcha