مبنای مسابقات قرآن دانش‌آموزی، نرم‌افزار «شاد» است
کد خبر: 3931285
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴

مبنای مسابقات قرآن دانش‌آموزی، نرم‌افزار «شاد» است

رئیس اداره امور قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به وضعیت برگزاری مدارس در شرایط فعلی، گفت: مبنای فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز و همچنین مسابقات قران دانش‌آموزی نرم‌افزار شاد است.

مبنای مسابقات قرآن دانش‌آموزی نرم‌افزار «شاد» استعلی مهدوی‌خواه، رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص نحوه برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز و فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان در شرایط فعلی، اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری با این سیاست که هیچ یک از فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز، نه تنها تعطیل نمی‌شود، بلکه با استفاده از کاربست فناوری‌های نوین و ظرفیت فضای مجازی این فعالیت گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: به‌دنبال این بودیم تا این مسابقات مطلوب برگزار شود؛ لذا در این راستا شیوه‌نامه‌هایی تنظیم شده تا فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در سال جاری با توجه به شرایط موجود و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اجرا شود.

رئیس اداره امور قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های این اداره در حوزه قرآن و عترت گفت: فعالیت‌های متعددی در حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز داریم که شامل طرح‌هایی چون برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، برگزاری طرح حفظ جزء 30، حفظ موضوعی قرآن کریم، اجرای طرح‌هایی مانند طرح مصباح‌الهدی، عطر انتظار و گفتمان دینی است.

مهدوی‌خواه برپایی هیئات مذهبی، برگزاری مراسم احلی من العسل ویژه نوجوانان‌، اقامه نماز، پیوند مسجد و مدرسه، آموزش عملی نماز، جشن تکلیف را از دیگر فعالیت‌های این اداره در حوزه قرآن، عترت و نماز برشمرد و بیان کرد: برای همه این فعالیت‌ها شیوه‌نامه نوشته شده است که در این شرایط که مدارس به‌صورت نیمه حضوری و غیرحضوری در حال برگزاری است، امکان فعالیت داشته باشند.

رئیس اداره امور قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: مبنای اجرای فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز و مسابقات قرآن دانش‌آموزی شبکه «شاد» است و دانش‌آموزان اطلاعات لازم در خصوص برنامه‌های این حوزه را از طریق نرم‌افزار «شاد» دریافت می‌کنند. سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان نیز در سال جاری مانند سال‌های گذشته در 14 رشته برگزار خواهد شد. از ابتدای سال تحصیلی یعنی از نیمه شهریورماه بحث اطلاع‌رسانی رشته‌های مختلف انجام شده و همه دوره‌های تحصیلی، این مسابقات را دارند.

مهدوی‌خواه گفت: برگزاری مسابقات مانند روال گذشته در مرحله آموزشگاهی، شهرستانی، استانی کشوری و بین‌المللی خواهد بود. دانش‌آموزان برای شرکت در مرحله آموزشگاهی براساس شیوه‌نامه ارسالی باید محتوا را دریافت کنند که دریافت محتوا از طریق مراجعه به کانال تخصصی مسابقات قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد و یا از طریق سامانه «ایران پرورشی» میسر شده است.

رئیس اداره امور قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: تصمیمات در خصوص انتخاب سرفصل‌ها و زمان برگزاری مسابقات در مرحله آموزشگاهی توسط مدیران آموزشگاه صورت خواهد گرفت. تأکید و نظارت ما این است که مسابقات حتماً در سطح فراگیر برگزار شود؛ لذا به‌دنبال این هستیم که در مرحله آموزشگاهی مدیران مدارس از همه دانش‎آموزان برای شرکت در این مسابقات دعوت کنند و انتظار جدی ما از مدیران مدارس این است که در خصوص رشته‌ها و کم و کیف برگزاری مسابقات اطلاع‌رسانی مطلوبی در سطح مدارس داشته باشند.

مهدوی‌خواه اظهار کرد: ساز و کار اجرایی این دوره از مسابقات به این صورت است که در برگزاری مراحل آموزشگاهی و شهرستانی پیشنهاداتی داده شد. برگزاری مسابقات در مرحله استانی که بر‌عهده این اداره است، مشخص و متقن و قابل تغییر نیست، اما برای مراحل آموزشگاهی و شهرستانی که به ترتیب بر عهده مدیران و ادارات آموزش و پرورش است، پیشنهاد کردیم دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف آثار خود را ضبط کنند و به شبکه شاد ارسال کنند.

رئیس اداره امور قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در وهله اول دانش‌آموز باید برای تهیه منابع محتوایی مسابقات به دفاتر آموزشگاه‌ها مراجعه کند. 63 عنوان کتاب برای مسابقات قرآن، عترت و نماز داریم که اطلاع‌رسانی در این راستا انجام شده و ادارات می‌توانند در این خصوص درخواست خود را ابلاغ و این کتاب‌ها را دریافت کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

مهدوی‌خواه گفت: مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن دانش‌آموزان براساس ابلاغیه‌ای که از سوی اداره امور قرآنی به مدارس داده شده است، تا پایان آذرماه و براساس برنامه‌ریزی مدیران مدارس باید برگزار شود؛ لذا فرآیند ثبت نام و دریافت کتاب و ارسال آثار نیز در این بازه زمانی باید صورت گیرد و در نهایت نفرات برتر تا پایان آذرماه باید به ادارات آموزش پرورش سراسر استان اعلام شوند. نفرات برتر مرحله آموزشگاهی به مرحله شهرستانی راه یافته و در این مرحله نیز دانش‌آموزان آثار خود را به‌صورت غیرحضوری و از طریق نرم‌افزار شاد ارسال خواهند کرد.

وی بیان کرد: در خصوص برگزاری مسابقات در رشته قرائت و ترتیل نیز آیاتی از قرآن کریم مشخص شده که دانش‌آموز شرکت‌کننده، تلاوت خود را ضبط و سپس آن را برای داوری به نرم‌افزار شاد ارسال خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha