اختلافات سران کشورهای اسلامی بزرگ‌ترین مانع اتحاد اقتصادی جهان اسلام است
کد خبر: 3932222
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
به مناسبت هفته وحدت/ حسن نظری:

اختلافات سران کشورهای اسلامی بزرگ‌ترین مانع اتحاد اقتصادی جهان اسلام است

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به نبود اراده لازم برای تشکیل بازار و پول مشترک اسلامی، اظهار کرد: سران کشورهای اسلامی نیز از نظر سیاسی بسیار با هم تفاوت دارند و همین موضوع بزرگ‌ترین مانع برای اتحاد اقتصادی مسلمانان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره راهکارهای اقتصادی ایجاد وحدت در جهان اسلام همانند واحد پول و بازار مشترک پرداخت و اظهار کرد: اتحاد پولی مرحله بعد از تشکیل بازار مشترک در میان کشورهای است، یعنی باید ابتدا این بازار تشکیل شود و بعد زمینه‌ای برای تعریف پول مشترک پدید بیاید. واقعیت این است که از 54 کشور اسلامی تعداد اندکی توانایی دارند که هسته‌ اولیه بازار مشترک را تشکیل دهند که شامل اندونزی، ترکیه، پاکستان، ایران، مصر، عربستان و مالزی هستند.


بیشتر بخوانید:


پوشش نیازهای اقتصادی مسلمانان با تشکیل بازار مشترک

وی افزود: اگر این کشورها بتوانند بازار مشترکی را تشکیل دهند و صادرات و واردات در میان آنها شکل بگیرد گامی مؤثر در افزایش قدرت اقتصادی و در نتیجه وحدت در جهان اسلام برداشته شده است. این کشورها با توجه به فاصله‌ای که در زمینه توسعه دارند به شکل محدودی می‌توانند این صادرات و واردات را تنظیم کنند، چراکه مثلاً کشورهایی همانند ترکیه و اندونزی از نظر توسعه پیشرفته‌تر، پاکستان و ایران در رده متوسط و مصری‌ها در برخی کالاها مزیت نسبی دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مزایای تشکیل بازار مشترک اسلامی ادامه داد: در مجموع کشورهای اسلامی در صورت تشکیل چنین بازاری تا حدودی می‌توانند نیازهای خود را پوشش دهند اما مهم این است که این گام برداشته شده و هسته اولیه بازار مشترک اسلامی شکل بگیرد و به هر میزان که توسعه اقتصادی آنها حاصل شود می‌توانند این بازار مشترک را تقویت کرده و احتیاج آنها به سایر کشورها به ویژه جهان غرب کمتر شود.

موانع اتحاد اقتصادی جهان اسلام

عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره میزان اراده کشورهای اسلامی برای اتحاد اقتصادی تصریح کرد: البته همین هم کار آسانی نیست و اراده‌‌ای بسیار قوی می‌خواهد که کشورهای اسلامی احساس کنند همانند اتحادیه اروپا که بازار و پول مشترک برای خود تعریف کنند چنین بازاری را در راستای همکاری‌های مشترک اقتصادی تشکیل دهند. لذا تا این بازار تشکیل نشود و تکامل پیدا نکند نمی‌توان صحبت از پول واحد کرد، چراکه به نسبت توسعه بازار مشترک می‌توان پول مشترک را نیز تعریف کرد.

مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی براساس مذهب اهل‌بیت(ع) درباره مهم‌ترین موانع وحدت اقتصادی در جهان اسلام گفت: در گام اول از جهت سیاسی، کشورهای اسلامی آنقدر به هم نزدیک نیستند که گام اول را در راستای تشکیل بازار و پول مشترک در میان خود بردارند، در حالی‌ که این اراده بسیار تأثیرگذار است تا کشورهای اسلامی به این هسته اولیه ملحق شوند. از سوی دیگر سران کشورهای اسلامی از نظر سیاسی بسیار با هم تفاوت و اختلاف نظر دارند و همین موضوع بزرگ‌ترین مانع برای اتحاد اقتصادی مسلمانان است.

نقش دانشگاه‌ها در تئوری‌پردازی برای بازار مشترک اسلامی

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: ممکن است در شرایط کنونی کشورهایی همانند اندونزی، مالزی و ایران اشتراکات بیشتری با هم داشته باشند و بتوانند برای تشکیل بازار و پول مشترک اسلامی به تفاهم‌هایی نیز دست یابند، اما مصر و ترکیه در شرایط فعلی بسیار از یکدیگر و از سایر کشورهای اسلامی دور هستند، چراکه فضای سیاسی حاکم بر این کشورها بسیار به غرب نزدیک است و غربی‌ها از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی به شدت مخالف افزایش وحدت در جهان اسلام هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان بیان کرد: تاکنون هیچ گامی برای اتحاد اقتصادی در جهان اسلام برداشته نشده و حتی در دانشکده‌های اقتصادی و سیاسی هم بحثی درباره نحوه بازار و پول مشترک مطرح نمی‌شود، چراکه چنین مسائلی باید ابتدا در دانشگاه‌ها ایده‌پردازی و طراحی شده و براساس آمار و ارقام مزیت‌های نسبی هر کدام از کشورها و توان آنها برای پوشش نیازهای یکدیگر بیان شود تا در نهایت شاهد اجرای چنین موضوعی باشیم.

انتهای پیام
captcha