به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلام امیر صالحی، کارشناس فقهی و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه روزانه تعدادی از هموطنان ما بر اثر کرونا جان خود را از دست میدهند که همه ما متأثر و ناراحت از این همه فقدان و مرگ هموطنانمان هستیم، اظهار کرد: اما آنچه مورد غفلت واقع شده و نسبت به تعداد کشتهشدگان کرونا چندین برابر است و اصلا قابل مقایسه نیست، قتل انسانهای بیگناه و بیپناهی است که در رحم مادران از بین رفته و کسی نیست تا از حقوق آنها دفاع کند.
وی افزود: متاسفانه در این امر بسیاری در جهل مرکب بوده و خود را ذیحق دانسته و فکر میکنند مجاز به چنین کاری هستند، با اینکه خالق متعال چنین اجازهای را به هیچ انسانی نمیدهد که به دلیل مشکلات اقتصادی یا نخواستن فرزند، او را بکشد.
کارشناس فقهی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در حدیث 7 از صفحه 26 جلد 29 کتاب وسائل الشیعه روایت موثقه اسحاق بن عمار چنین نقل شده است «المرأه تخاف الحبل فتشرب الدواء فتقلی ما فی بطندا؟ قال: لا، فقلت، انما هو نطفه، فقال: ان اول ما یخلق نطفه». اسحاق بن عمار می گوید: به ابوالحسن(ع) عرض کردم، زن از باردار شدن میترسد و دارو مینوشد تا آنچه در شکم دارد، بیفتد. امام فرمود: این کار را نباید کرد. گفتم: نطفهای بیش نیست، فرمودند: نخستین چیزی که آفریده میشود، نطفه است.
حجتالاسلام صالحی با بیان اینکه با توجه به روایت فوق و روایات متعدد و فتاوای مراجع معظم بر مادر واجب است در حفظ و سلامت جنین تلاش کرده و مراقب آن باشد، اضافه کرد: در هیچ مرحلهای سقط جنین جایز نیست، حتی در مرحله نطفه، در استفتائی در مورد مشکلات اقتصادی که آیا مجوز سقط است، مقام معظم رهبری میفرمایند سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختیهای اقتصادی جایز نمیشود.
وی با اشاره به اینکه در همه مراحل مختلف کامل شدن جنین، در صورت سقط، دیه واجب است، تصریح کرد: دیه آن نیز مشخص شده است و هر گاه تنها نطفه باشد، بیست مثقال شرعى طلا (20 دینار)؛ اگر به صورت خون بسته شده باشد، چهل مثقال (40 دینار)؛ اگر مضغه باشد، شصت مثقال (60 دینار)؛ اگر به صورت استخوان باشد بدون گوشت، هشتاد مثقال (80 دینار)؛ اگر جنین کامل باشد و هنوز روح و حرکت نداشته باشد، صد مثقال طلا (100 دینار) و اگر روح در آن دمیده شده باشد، هزار مثقال (1000 دینار) در مذکر و پانصد مثقال (500 دینار) در مؤنث باید دیه پرداخت شود و منظور از مثقال شرعى، هجده نخود است که سه چهارم مثقال معمولى است.
کارشناس فقهی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: در استفتائی از مقام معظم رهبری اینگونه پرسیده شده که آیا از بین بردن نطفه منعقد شدهای که در رحم مستقر شده، قبل از رسیدن به مرحله علقه که تقریباً چهل روز طول میکشد، جایز است؟ و اصولاً در کدام یک از مراحل ذیل سقط جنین حرام است، نطفه استقرار یافته در رحم، علقه، مضغه یا عظام قبل از دمیدن روح که ایشان در جواب فرمودهاند از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست.
وی بیان کرد: نکته دیگری که باید اشاره کنیم، این است که فقط در دو مورد مراجع معظم اجازه سقط را میدهند و این مجوز سقط تنها قبل از ولوج روح بوده و بعد از آن به هیچ وجه جایز نیست که مورد نخست خوف ضرر عقلایی برای مادر است.
حجتالاسلام صالحی ادامه داد: در این مورد توجه همه را به استفتائی از مقام معظم رهبری جلب میکنم، از ایشان استفتاء شده است که سقط جنین فی نفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟ پاسخ این است که سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست، مگر آن که استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، مگر آن که استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد.
وی حرج و مشقت شدید را مورد دوم جواز سقط جنین از سوی مراجع ذکر کرد و گفت: قاعده نفی عسر و حرج، از قواعد فقهی بوده و به این معناست که هر گاه تکلیفی دارای مشقت و دشواری شدیدی باشد که تحمل آن عادتاً برای مکلف سخت است، آن تکلیف ساقط میشود.
کارشناس فقهی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: مجرد ناقصالخلقه بودن جنین مجوز سقط نیست و تنها در جایی میتواند مادر اقدام به سقط کند که همه شرایط محقق شده باشد، یعنی تشخیص بیماری جنین قطعی و یقینی باشد، پس در مواردی که تشخیص آزمایشات غربالگری قطعی نباشد، اقدام به سقط حرام است، بیماری جنین به گونهای باشد که مادر در مشقت و حرج شدید بیفتد و مجرد سختی مجوز سقط نیست، حتی در جایی که شرایط فوق قطعی و یقینی باشد، سقط واجب نبوده و مادر میتواند با از خود گذشتگی جنین را محافظت کند.
وی با بیان اینکه در شرایطی که فرد مجوز سقط را دارد، در هر حال دیه ساقط نمیشود، گفت: در استفتائی از رهبر معظم انقلاب به همین مسأله اشاره شده است، سؤال شده که پزشک بعد از معاینه در ماههای اول حاملگی به زن گفته است که استمرار بارداری احتمال خطر جانی برای او دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا کند، فرزندش ناقصالخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل پزشک دستور سقط جنین داده، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح به آن جایز است؟
حجتالاسلام صالحی در ادامه افزود: پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتاء فوق این است که ناقصالخلقه بودن جنین، مجوّز شرعی برای سقط جنین حتی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمیشود، ولی اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
وی اظهار کرد: بعضی از زوجها مبتلا به بیماریهای خونی بوده و دارای ژن معیوباند و در نتیجه ناقل بیماری به فرزندان خود هستند و احتمال این که این فرزندان به بیماریهای شدید مبتلا باشند، بسیار زیاد است و چنین کودکانی از بدو تولّد تا پایان عمر، دائماً در وضع مشقّتباری به سر خواهند برد.
کارشناس فقهی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه بیان کرد: مثلاً بیماران هموفیلی همواره ممکن است با کوچکترین ضربهای دچار خونریزی شدید منجر به فوت و فلج شوند، حال آیا با توجّه به این که تشخیص این بیماری در هفتههای اوّل بارداری ممکن است، آیا سقط جنین در چنین مواردی جایز است؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این مسأله میفرمایند اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگه داشتن چنین فرزندی موجب حرج میباشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را اسقاط کنند، ولی بنا بر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.
وی ادامه داد: پس از انعقاد نطفه، سقط جنین به هیچ وجه جایز نیست، مگر زمانی که مادر بر جان خود بترسد و یا ماندن جنین در شکم او آنقدر پر زحمت باشد که غیر قابل تحمل شود و خلاصی از آن، جز سقط جنین راه دیگری ندارد، در این صورت تا روح در جنین دمیده نشده، سقط جایز است، ولی پس از دمیده شدن روح در جنین، سقط آن به هیچ وجه حتی با وجود شرایط مذکور جایز نیست.
حجتالاسلام صالحی در پایان تصریح کرد: تنها بدین دلیل که جنین ناقصالخلقه و یا پس از تولد، فقط مدت کوتاهی زنده خواهد بود، مجوزی برای سقط جنین نمیشود، پس مادر نمیتواند اجازه چنین کاری را به پزشکان بدهد و آنان نیز نمیتوانند جنین را خارج کنند و دیه بر عهده کسی است که عملاً به چنین کاری دست زده است.
انتهای پیام