تشریح برنامه‌های دبیرخانه دانش‌آموزی اجلاس سراسری نماز در یزد
کد خبر: 3935298
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

تشریح برنامه‌های دبیرخانه دانش‌آموزی اجلاس سراسری نماز در یزد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به انتخاب یزد به عنوان دبیرخانه دانش‌آموزی اجلاس سراسری نماز، برنامه‌ها و فعالیت‌های این دبیرخانه را تشریح کرد.

غفادحسینعلی ملانوری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به انتخاب یزد به عنوان دبیرخانه بیست و نهمین دوره اجلاس سراسری نماز در بخش دانش‌آموزی با شعار «پیوند خانه، مدرسه، مسجد‌ و نماز» و با هدف تولید و تعمیق فرهنگ نماز در جامعه اظهار کرد: فعالیت‌های دبیرخانه دانش‌آموزی این اجلاس در استان یزد در چهار محور آغاز شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از استقرار دبیرخانه اجلاس بیست‌ونهم در  محل دارالقرآن شهدای کوچه بیوک به منظور هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر بین‌بخشی در راستای هرچه بهتر برگزار شدن این اجلاس خبر داد و با اشاره به تشکیل شورای اقامه نماز با شعار «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد» افزود: 8 کارگروه در دبیرخانه کشوری این اجلاس اعم از کارگروه تحقیق و پژوهش، ایده و تجربیات موفق، جلب مشارکت‌های مردمی، فیلم و هنر، فضای مجازی و محتوای الکترونیک، اطلاع رسانی و تبلیغات، دانش‌آموزی و فرهنگیان تشکیل شده و اقدامات ذیل محور این کارگروه‌ها در حال انجام است.

تعمیق فرهنگ نماز

وی برگزاری نشستی ویژه رؤسا و کارشناسان ادارات قرآن و عترت سراسر کشور از طریق ویدئوکنفرانس و اطلاع‌رسانی موارد لازم و نشست با رؤسا و همکاران حوزه تعلیم و تربیت استان در زمینه ترویج فرهنگ نماز و راهکارهایی که این اتفاق مبارک را طبیعی‌تر و خالصانه‌تر در کف مدارس توسعه داده و همچنین تعمیق فرهنگ نماز باید اجرایی شود، را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

ملانوری ادامه داد: پوستر بخش دانش‌آموزی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز نیز تهیه و به سراسر کشور برای نشر در فضای مجازی ارسال شد تا بتوانیم از آثار بیشتری در این زمینه بهره‌مند شویم. همچنین تیزر تبلیغات در این زمینه تولید و با همکاری اداره‌کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در سایت‌های کشوری بارگزاری و برای پخش به صدا و سیما ارسال شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار نیز تا دهم آذرماه تعیین شده یادآور شد: در راستای برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را از طریق درگاه اجلاس نماز در تارنمای همگام به نشانی www.hamgam.medu.ir و فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان و ائمه جماعات در تارنمای ستاد اقامه نماز به نشانی www.Namaz.ir بارگزاری کنند.

وی ادامه داد: همچنین در شبکه شاد چند آیدی پیش‌بینی شده تا در صورت برخورد هرگونه مشکلی برای ارسال آثار از طریق سایت همگام و یا وجود ترافیک خط مشکلی برای ارسال آثار وجود نداشته باشد و علاقه‌مندان به راحتی بتوانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند، در همین راستا برای دریافت آثار تحقیقی و پژوهشی؛ آیدی @namaz_tahghigh، آثار ادبی و هنری؛ آیدی @namaz_adabihonari و ایده‌ها و تجربیات؛ آیدی @namaz_idea در شبکه شاد معرفی می‌شود.

اقدامات در دست اجرا

ملانوری با اشاره به فعالیت‌های در دست اقدام نیز گفت: پیش اجلاسیه‌های دانش‌آموزی در مناطق مختلف در دستور کار داریم که در وهله اول در کف مدارس از طریق شبکه‌های مجازی و توسط دانش آموزان طراحی و به مرحله اجرا خواهد رسید و همچنین پیش اجلاسیه‌های بعدی که ویژه شهرستان‌ها و مناطق استان با عنوان پیش اجلاسیه «شهرستانی» خواهد بود و در نهایت اجلاس استانی در اواخر آذرماه و اوایل دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی تهیه محتواهای تبلیغی با بهره‌مندی از پتانسیل دانش‌آموزان نخبه فرهنگی و اجتماعی و با هدف دعوت به نماز و تعمیق و توسعه فرهنگ نماز را از دیگر اقدامات در دستور کار دانست و گفت: معتقدیم هر اقدامی توسط خود دانش‌آموزان و برای دانش‌آموزان صورت گیرد، قطعا با ذوق و سلیقه افراد همسال خود نزدیک است و لذا سعی کرده‌ایم از پتانسیل دانش‌آموزان برای اجرای برنامه‌ها بهره‌مند شویم.

ملانوری؛ ضبط فیلم و ساخت نماهنگ در ارتباط با نماز و ترویج فرهنگ این عمل عبادی، تولید محتوا در فضای مجازی و تبلیغات گسترده و جریان‌سازی اجتماعی با استفاده از پتانسیل بین دستگاهی به منظور جلب مشارکت طیف‌های مختلف جامعه به سمت اجلاس سراسری نماز، بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان، ساخت نماهنگ اجلاس نماز با بهره‌مندی پتانسیل بین‌بخشی و با همکاری شهرداری یزد و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد.

برنامه‌های پیش‌رو و پیشنهادی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو و پیشنهادی نیز گفت: تهیه اطلس کامل معماری نمازخانه‌های مدارس از جمله برنامه پیشنهادی در اجلاس سراسری نماز است چرا که معتقدیم فضای فیزیکی نمازخانه‌های مدارس با سایر اماکن مدرسه باید متفاوت باشد تا با معماری خاص و منحصر به فرد توجه هرچه بیشتر دانش‌آموزان برای نماز را جلب کند و همچنین در خور شان انجام این عمل عبادی باشد تا در راستای توسعه و تعمیق فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و همچنین عمل عبادی نماز موفق باشیم .

ملانوری افزود: اعطای نشان لیاقت یا خدمت به متولیان امر که به هر نحوی دل در گرو توسعه و تعمیق فرهنگ نماز دارند و این اقدام می‌تواند برای مدیران دستگاه‌ها، خادمان مسجد و نماز ، کارشناسان مدارس و .... صورت گیرد.

وی ادامه داد: ساخت فیلم کوتاه در حوزه نماز با همکاری دستگاه‌های مختلف از دیگر برنامه‌ پیشنهادی بوده زیرا که معتقدیم پایداری و ماندگاری تولید فیلم در برخی نوشته‌ها و مکتوب‌ها وجود ندارد پس به شدت پیگیر هستیم با همکاری انجمن سینمای کشور برای عمق بخشیدن به نماز و ترویج فرهنگ این عمل عبادی، هنرمندان در این حوزه تولید اثر داشته باشند.

ملانوری؛ لزوم استفاده از فضای مجازی به منظور معرفی کتاب در این حوزه و برگزاری شب شعر نماز، انجام پژوهش‌های میدانی و تحقیق علمی با بهره‌مندی از پتاسیل صاحب نظران امر با موضوعات مختلف در زمینه نماز و آسیب‌های اجتماعی و نقش نماز در روحیه‌دهی به افراد را از دیگر برنامه‌های پیشنهادی دانست.

وی برگزاری نشست‌های متعدد با دبیران نماز دستگاه‌ها در راستای جریان‌سازی اجتماعی و افکار عمومی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: در این راستا از پتانسیل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد بهره‌مند خواهیم شد تا این رویداد فرهنگی در سطح جامعه به افکار عمومی رسانده شود.

ملانوری با اشاره به لزوم استفاده از پتانسیل شورای آموزش و پرورش و تشکیل ستاد پشتیبانی نمازخانه‌های مدارس و همچنین اجلاس نماز بیان کرد: در پیشنهادی که ارائه شد مبنی بر تشکیل ستاد پشتیبانی با حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف از جمله استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اوقاف و امورخیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری و آموزش و پرورش برنامه‌ای در نظر گرفته شود تا با پتانسیل بین بخشی در زمینه نمازخانه مدارس اقدامات لازم صورت گیرد و همچنین تجهیز وضوخانه‌های مدارس به آب گرم و اقداماتی در فضاسازی فیزیکی نمازخانه‌ها اقدامات لازم به عمل آید.

وی ایجاد مجمع خیران نمازخانه‌ساز، ایجاد دفتری در سطح وزارت آموزش و پرورش در راستای دریافت ایده‌ها و خلاقیت و ابتکار در حوزه نماز و حمایت مادی و معنوی را از دیگر برنامه‌های پیشنهادی دانست.

انتهای پیام
captcha