بادگیرهای مسجد «امیرچقماق» یزد مرمت شد
کد خبر: 3936598
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

بادگیرهای مسجد «امیرچقماق» یزد مرمت شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از احیا و بازسازی بادگیرهای مسجد «امیرچقماق» یزد خبر داد.

بادگیرهای مسجد «امیرچقماق» یزد مرمت شدبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، محمدرضا فلاحتی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از احیا و بازسازی بادگیرهای مسجد «امیرچقماق» یزد خبر داد و اظهار کرد: بر اساس مستندات و شواهد موجود و بررسی عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ دو عدد بادگیر با ارتفاع کم در مجاورت ضلع جنوبی گنبد مسجد امیرچقماق قرار داشته که در اثر عوامل جوی و عدم رسیدگی، در گذشته تخریب شده است.

وی این بادگیرها را از قدیمی‌ترین بادگیرهای یزد، عنوان کرد و افزود: عملیات عمرانی این پروژه توسط نیروهای امانی اداره‌کل میراث فرهنگی یزد و به صورت بازسازی ساق، قفسه، پشت بام و اجزاء بادگیر بر اساس مستندات و شواهد گذشته انجام شده است.

فلاحتی ادامه داد: این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچقماق قرار دارد و قدیمی‌ترین بنای میدان است که قدمت آن به قرن نهم (هـ. ق) باز می‌گردد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد گفت: محراب اصلی مسجد از کاشی معرق و از ساختمان‌های مقرنس کاری شده، تشکیل شده است. گنبد بنا با کاشی سبز رنگ تزئین شده و پیرامون آن نیز کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

یادآور می‌شود این مسجد تاریخی در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha